صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بی اعتمادی مردم و ناامنی در پایتخت آل سعود
بی اعتمادی مردم و ناامنی در پایتخت آل سعود

آنچه حادثه شنبه شب ریاض آشکار کرد

بی اعتمادی مردم و ناامنی در پایتخت آل سعود

در ساعات پایانی روز شنبه شنیده شدن صدای تیراندازی در 'حی الخزامی' در ریاض خبر ساز شد و در نهایت بعد از یک سکوت خبری یک ساعته رسانه های سعودی و منابع امنیتی این کشور اعلام کردند که تیراندازی ناشی از نزدیک شدن یک پهپاد اسباب بازی به کاخ محل سکونت شاه بوده است .

تیراندازی شنبه شب صرفنظر از صحت و سقم آنچه روایت شد، دو نکته مهم را در مورد وضعیت فعلی کشور و مردم عربستان به خوبی روشن کرد :
۱- تنها دقایقی پس از شروع تیراندازی و در سایه سکوت سنگین رسانه های وابسته به دولت عربستان، فعالان فضای مجازی اخبار و تحلیل های متعددی در مورد این حادثه منتشر کردند . کاربران در توئیتر بلافاصله با راه اندازی هشتگ های #اطلاق_نار_فی_حی_الخزامی و #هروب_الملک_سلمان به این مسئله واکنش نشان دادند.
بیانیه رسمی و شرح ماجرا به روایت مقامات امنیتی سعودی نیز مردم را راضی نکرد و واکنش ها همچنان ادامه یافت. کاربران فضای مجازی معتقدند که اگر داستان واقعا شلیک به یک اسباب بازی بوده، استفاده از این حجم آتش چه دلیلی داشت. آیا شلیک تنها چندگلوله برای از بین بردن این وسیله کافی نبود. شهروندان عربستان می پرسند که شنیده شدن انفجارهای پیاپی ناشی از چه بود، آیا این انفجارها هم برای هدف قراردادن اسباب بازی بوده است.
نکته دیگری که از چشم مردم پنهان نماند، فراری دادن ‘ملک سلمان' و اسکان او در یک پایگاه نیروی هوایی در مرکز شهر ریاض بود. نکته ای که خبرگزاری غربی ‘رویترز' هم به آن اذعان کرد و به نقل از منابع مطلع خود در دولت سعودی فاش کرد که سلمان در کاخ خود حضور نداشته است .
سوال های بی پاسخ کاربران در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، اما ریشه این دیرباوری در کجا نهفته است.
روی کارآمدن سلمان بن عبدالعزیز و ماجراجویی های ولیعهد جوانش هزینه های زیادی را بر دوش مردم عربستان گذاشته است . مردم این کشور در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند و یارانه های دولت هم نتوانسته فشارهای ناشی از افزایش قیمت ها و مالیات های وضع شده را کاهش دهد.
بیکاری به بالاترین حد ممکن در عربستان در سال های اخیر رسیده است . دولت نرخ بیکاری در این کشور را حدود ۱۳ درصد اعلام کرده، اما نهادهای مستقل و بی طرف این میزان را تا ۲۰ درصد هم اعلام کرده اند.
باجگیری ۱۰۷ میلیارد دلاری ‘محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی از تجار و شاهزاده های زندانی در هتل ‘ریتز کارلتون' هم برای شهروندان این کشور سودی نداشته و وعده اصلاحات در کشور هم به آزاد شدن ورق بازی ، گشایش سالن های سینما ، رانندگی و تغییر رنگ روسری زنان این کشور محدود شده است .
این شرایط در کنار ماجراجویی های دولت و دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه از جمله یمن و حتی تلاش برای اعزام نیروی نظامی به سوریه برای مداخله در امور این کشور مسلمان عربی، مردم عربستان را از اقدامات این دولت منزجر کرده و امیدی به عملی شدن وعده های آن نمی بینند.
به اعتقاد مردم عربستان وعده مبارزه با فساد ولیعهد این کشور تنها کسانی را هدف قرار داده که با خط مشی بن سلمان همخوان نیستند و به آن انتقاد دارند.
۲- مداخله نظامی عربستان در کشور یمن که به بهانه حمایت از رییس جمهوری معزول و فراری این کشور انجام گرفت، این کشور را در باتلاق یمن فرو برده است .
هزینه های سرسام آور جنگ علیه مردم یمن در سه سال اخیر صدها میلیارد دلار از خزانه دولت سعودی کاسته است .
به گفته کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای عربستان ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد . در سال این رقم به ۷۲ میلیارد و در سه سال گذشته به ۲۱۶ میلیارد دلار رسیده است .
هزینه های نظامی این جنگ همچنین باعث شده تا عربستان برای اولین بار طی دهه های اخیر ناچار به استقراض از بانک های خارجی شود ، قیمت ها را افزایش دهد و حتی بر درآمدهای کارگران خارجی که دستکم ۸ میلیون نفر برآورد می شوند ، مالیات وضع کند.
صرف این همه هزینه تاکنون نتوانسته خللی در مقاومت مردم یمن ایجاد کند.
اما آنچه در این میان باعث وحشت سعودی ها شده،دستیابی ‘جنبش انصارالله یمن' به فنآوری ساخت موشک های بالستیک و اخیرا ساخت هواپیماهای بدون سرنشین دور پرواز (پهپاد ) است.
اکنون این واقعیت وجود دارد که موشک های بالستیک ساخت یمن بخش اعظمی از خاک عربستان را در تیررس خود دارد. پیش بینی ها نشان می دهد با بالا گرفتن جنگ چنانچه هم‌زمان ۵۰ موشک یمنی به سمت شرکت نفتی ‘آرامکو' عربستان در ‘جیزان' شلیک شود، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان که ۷۰ درصد از نفت اروپا را تامین می کند، نابود خواهد شد و ایالات متحده نیز با بحران نفت مواجه می شود.
توانایی موشک های یمنی حتی باعث شد میزبانی بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب از ریاض به ظهران در شرق عربستان منتقل شود.
هواپیماهای بدون سرنشین یمنی هم خواب را از چشمان ائتلاف عربی به رهبری عربستان ربوده است . روزی نیست که خبری از حمله این هواپیماها به مراکز و پادگان های عربستان و امارات در دور و نزدیک شنیده نشود.
یکی از واکنش های مردم عربستان به اوضاع شنبه شب در ریاض هم به همین توانمندی مربوط می شد. چنانکه بعد از شروع تیراندازی عده زیادی این حمله را به حملات موشکی یا حمله پهپاد های یمنی مربوط کردند. حتی بعد از آنکه دولت سعودی مدعی شد که پهپاد اسباب بازی بوده، مردم عربستان باز هم نپذیرفتند و از یمنی بودن این پهپاد سخن گفتند.
دستیابی رزمندگان یمنی به فناوری های نوین نظامی اکنون نبرد را از جبهه های جنگ به شهرهای عربستان کشانده است . موضوعی که مردم به خوبی آن را درک کرده اند و واکنش آنها به جنجال شنبه شب ناشی از همین موضوع بود.
خاورم**۱۵۰۸**۱۶۵۱

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.