صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / امام سجاد(ع) در دوران سخت تشیع جامعه شیعه را به صراط مستقیم هدایت کردند
امام سجاد(ع) در دوران سخت تشیع جامعه شیعه را به صراط مستقیم هدایت کردند

امام جمعه مینوشهر:

امام سجاد(ع) در دوران سخت تشیع جامعه شیعه را به صراط مستقیم هدایت کردند

امام جمعه مینوشهر با بیان اینکه امام سجاد(ع) در دوران سخت تشیع امامت را عهده‌دار شدند، گفت: در چنین شرایطی امام سجاد(ع) با تدبیر و مدیریتی که داشتند جامعه شیعه را به نحو شایسته‌ای به سوی صراط مستقیم و آنچه خداوند متعال می‌طلبد هدایت کردند.

امام سجاد(ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد عادل‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک سالروز ولادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: پس از واقعه کربلا امام سجاد(ع) در دوران سخت تشیع امامت را عهده‌دار شدند. در روایت آمده است بسیاری از مردم به دلیل ترس و وحشتی که در آنها به وجود آمده بود از پیروی اهل بیت رویگردان شده بودند.  

وی افزود: در چنین شرایطی امام سجاد(ع) با تدبیر و مدیریتی که داشتند جامعه شیعه را به نحو شایسته‌ای به سوی صراط مستقیم و آنچه خداوند متعال می‌طلبد هدایت کردند.

امام جمعه مینوشهر تصریح کرد: امام سجاد(ع) در دوران سخت امامتشان نمی‌توانستند به طور مستقیم با مردم صحبت کنند بنابراین در قالب دعا با مردم صحبت می‌کردند و آموزه‌های اسلامی را به مردم منتقل می‌کردند. مجموعه این دعاها در کتاب صحیفه امام سجاد(ع) جمع‌آوری شده است. این مسائل نشان‌دهنده اوضاع سخت آن دوران است و اینکه امام سجاد(ع) در هیچ شرایطی برای هدایت مردم دست از تلاش برنداشتند.

عادل‌پور با بیان اینکه سبک زندگی امام سجاد(ع) مانند دیگر ائمه بهترین الگو برای ما است، گفت: امام سجاد(ع) در بعد عبادت الگوی ما هستند. در روایت آمده است زمانی که امام سجاد(ع) می‌خواستند برای اقامه نماز بایستند در اوج حضور قلب از خشیت خداوند متعال رعشه‌ای در ایشان به وجود می‌آمد که این امر نشان‌دهنده اوج معرفت و عرفان امام سجاد(ع) است.

وی عنوان کرد: همچنین ارتباط ایشان با بندگان خدا بهترین الگو است. امام سجاد(ع) نگاه ویژه‌ای به زیردستان داشتند. منظور از زیردستان کسانی است که در دستگاه ایشان مسئولیت داشتند و امام سجاد(ع) با رئوفت با آنان رفتار می‌کردند.

امام جمعه مینوشهر ادامه داد: در روایات آمده یکی از زنانی که در دستگاه امام سجاد(ع) کار می‌کرد دچار خطایی شد و به علت آن خطا حالت ترس از امام سجاد(ع) در وی به وجود آمد که امام سجاد(ع) به محض اینکه متوجه شدند این زن خطاکار از ایشان ترسیده است وی را آزاد کردند.

عادل‌پور تصریح کرد: رسیدگی به فقرا و مستمندان یکی از ویژگی‌های امام سجاد(ع) است به طوری که ایشان با دست خود به فقرا کمک می‌کردند.

وی با اشاره به آثار امام سجاد(ع) گفت: صحیفه سجادیه، دعای ابوحمزه ثمالی و رساله حقوقیه که یکی از منابع بسیار مهم و غنی شناخت حقوق دیگران است و در این کتاب حق خداوند، پدر و مادر و کسانی که با آن‌ها ارتباط داریم به ما می‌آموزد، از جمله آثار امام سجاد(ع) هستند.

امام جمعه مینوشهر تصریح کرد: امام سجاد(ع) در عین اینکه در مسیر هدایت مردم بودند اما در بعد مبارزه و ورود به مسائل سیاسی نیز در عرصه حضور داشتند. برخی قیام‌هایی که در آن زمان در مقابل بنی‌امیه رخ داد مورد تأیید ایشان بود. مثلا قیام مختار با اجازه امام سجاد(ع) بود و این امر نشان‌دهنده این است که امام سجاد(ع) کسانی را که می‌خواستند قیام کنند هدایت می‌کردند.

عادل‌پور با اشاره به القاب امام سجاد(ع) تصریح کرد: لقب زین‌العابدین به معنی زینت عبادت کنندگان و سجاد به معنای بسیار سجده‌کننده است و علت این القاب کثرت عبادت امام سجاد(ع) است گرچه همه ائمه در این خصوص شاخص بوده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.