صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / آغاز عملیات سمپاشی رایگان در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه
آغاز عملیات سمپاشی رایگان در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه

آغاز عملیات سمپاشی رایگان در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز عملیات سمپاشی رایگان در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.

سم‌پاشی

مجید همتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی در برنامه دارد تا قبل از پایان فصل بهار تمام روستاهایی که در جریان زلزله دچار آسیب شده‌اند را حداقل یکبار سمپاشی کند.

همتی اضافه کرد: برای مبارزه با ناقلین بیماری و جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناکی مثل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، پنج هزار لیتر سم ضد انگل در استان تدارک دیده شده است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، در حال حاضر جایگاه‌های دامی ۲۷ روستا و بدن ۱۵ هزار و ۳۶۵ راس دام سبک و ۸۷۵ راس دام سنگین در مناطق زلزله‌زده استان سمپاشی شده است.

همتی سپس با اشاره به انجام هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداران و بخشداران این شهرستان‌ها به منظور همکاری با کارشناسان دامپزشکی، افزود: دهیاران و شوراهای روستاها هم مجاب شده‌اند همکاری لازم را در خصوص انجام سمپاشی داشته باشند.

وی از دامداران استان خواست با اکیپ‌های دامپزشکی در انجام سم پاشی همکاری کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان این‌که فصل بهار به دلیل گرم شدن هوا و بالا رفتن رطوبت زمان مناسبی برای تکثیر و تزاید حشراتی همچون پشه، مگس، کنه‌ و سایر انگل‌های دامی به ویژه در مناطق زلزله زده است، گفت: تخریب جایگاه‌های دام، وضعیت نامناسب بهداشتی و تجمیع زباله و نخاله ساختمانی در بعضی مکانها به ویژه در مناطق زلزله زده استان شرایط را برای رشد و تکثیر این ناقلین هموار کرده است.

همتی گفت: انگل‌ها موجب انتقال بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب دره ریفت، سالک و … و انتقال بیماری‌های دامی نظیر تب سه روزه، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و آناپلاسموزو … می‌شوند.

وی یادآوری کرد: انگل‌ها هم‌چنین با تغذیه از خون، بافت و پشم دام باعث لاغری، کم خونی، کاهش تولید و تلفات می‌شوند، لذا مبارزه با این ناقلین بیماری بسیار حائز اهمیت است.

همتی در ادامه با بیان این‌که برای آموزش و اطلاع رسانی به اقشار در معرض خطر به تمام شبکه‌های دامپزشکی در خصوص برگزاری کلاس آموزشی، آموزش چهره به چهره و استفاده از رسانه‌های عمومی تاکید شده، افزود: از ابتدای امسال تاکنون۳۰ کلاس آموزشی در این خصوص در تمام شهرستان‌های استان برگزار شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.