صفحه اصلی / کیفیت ۸۲ درصد کالاهای مصرفی ساخت ایران از مشابه خارجی بهتر است

کیفیت ۸۲ درصد کالاهای مصرفی ساخت ایران از مشابه خارجی بهتر است

مدرس کسب و کار و کارآفرینی با اشاره به مطالعات سازمان استاندارد ایران و سازمان استاندارد جهانی گفت: در بسیاری از حوزه‌هایی که با زندگی روزمره در ارتباط است، کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد به طوری که بیش از ۸۲ درصد اقلام مصرفی روزانه را می‌توان از کالاهای داخلی باکیفیت تأمین کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مسلم خانی روز سه شنبه، اظهار کرد: کیفیت کالاهای ایرانی به صورت عام، در ۱۰ سال اخیر شتاب خوبی داشته است و هرچند ممکن است تولید برخی کالاها در مرحله موفقیت یا در موقعیت برابر با کالاهای خارجی نباشد اما در برخی حوزه‌ها از جمله مواد غذایی، رشد کیفیت و شاخص‌های استاندارد، در حد عالی است.
وی ادامه داد: در حوزه محصولات کشاورزی و دامی نیز کیفیت محصولات ارتقا یافته است و مردم این کیفیت را حس و لمس می‌کنند همچنین در حوزه پوشاک هم به لحاظ طراحی، دوخت و تولید پارچه و منسوجات، کالاهای ایرانی از موقعیت ممتازی نسبت به کالاهای مشابه وارداتی برخوردار هستند.
خانی با تاکید بر اینکه مشتری باید خردمندانه انتخاب کند، افزود: در برخی حوزه‌ها مانند خودروسازی، لوازم خانگی و برقی آشپزخانه و تکنولوژی‌های مورد استفاده کارخانجات صنعتی، ضعف‌هایی داریم و در تلاش برای رفع آنها هستیم.
** مصرف کالای قاچاق، آتش زدن به فرصت‌های شغلی است
این مدرس کار آفرینی با تاکید بر اینکه مصرف کالای قاچاق آتش زدن به فرصت‌های شغلی است، افزود: کالاهای قاچاق در کشور ما بسیار زیاد است و در بازار به وضوح و به وفور مشاهده می‌شود؛ این درحالی است که کالاهای قاچاق هم فرصت‌های اشتغال داخلی را می‌سوزاند و هم حمایت از الگوهای بازتوزیع درآمد مانند مالیات و عوارض قانونی را دچار خسران می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: کسب و کارهای مجاز، قانونی و رسمی کشورها، منبع اصلی درآمد دولت‌ها هستند و دولت‌ها با اتکا به این کسب و کارها، مالیات‌ها و عوارضی که از آنها اخذ می‌کند، نسبت به بازتوزیع درآمدها و مدیریت امور جاری کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
خانی اظهار کرد: از نهاد حاکمیت انتظار می‌رود الگوهای ردیابی کالای قاچاق و ایجاد بسترهای نامناسب برای عرضه کالای قاچاق را در قالب طرح‌های عملیاتی مستمر و مداوم پیگیری کند تا از طریق کدرهگیری کالا و همچنین گمرک، کالاهای خارجی بدون شناسه در بازار، غیرقابل فروش شوند؛ به گونه‌ای که مشتری با دریافت اینگونه کالاها احساس خسران داشته باشد.
** کالاهای ایرانی شناسنامه دار شود
این مدرس کارآفرینی و کسب و کار گفت: کالاهای ایرانی باید شناسنامه دار باشد زیرا نبود شناسنامه استاندارد و اصالت کالای ایرانی موجب شده است تا مردم تمایزی بین کالای ایرانی و خارجی قائل نشوند و صرفاً مؤلفه قیمت و یا تصورات قالبی ذهنی شاخص انتخاب کالا باشد.
خانی در مورد حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی با تاکید بر لزوم توجه به شناسنامه دار کردن کالاهای ایرانی، اظهار کرد: بی شناسنامه بودن کالاهای تولید داخلی یکی از چالش‌های اساسی پیش روی اقتصاد کشور است و مصرف کنندگان باید رویکرد فرهنگی در مصرف را نهادینه کنند.
وی با تاکید بر توجه به اصالت کالاها در هنگام خرید، افزود: برخی کالاهای داخلی هیچ گونه مشابهی ندارد به عنوان نمونه صنایع دستی ایران به دلیل تنوع، قدمت، اصالت، کیفیت و فرهنگ و دیرینگی تمدن ایرانی مورد توجه و استقبال در سراسر دنیا است اما این کالاهای ارزشمند، شناسنامه اصالت ندارد و به همین دلیل حتی مصرف کنندگان داخلی هم نمی‌توانند تمایزی میان یک کالای اصیل با کالای مشابه تقلبی قائل شوند.
خانی ارتقای فرهنگ خرید را ضروری دانست و گفت: راه حل افزایش سهم کالاهای ایرانی در سبد خانواده ایرانی، علاوه بر فرهنگ سازی، رویکرد حاکمیتی است بدین معنا که حاکمیت باید از سیاست‌های سلبی و ایجابی برای مدیریت کالاها و محصولاتی که در بازار وجود دارد، کمک گیرد تا کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند و همچنین کالاهای قاچاق وارد زندگی مردم نشود.
وی با بیان اینکه باید تغییر نگرش نسبت به مصرف کالای ایرانی انجام گیرد، یادآور شد: سابقه ذهنی قدیمی مبنی بر اینکه کالای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است و بر اساس این حکم کلی، از مصرف کالای داخلی اجتناب می‌شود نیازمند اصلاح است و باید نگاه طیفی و جامع نسبت به این موضوع ایجاد شود.
این مدرس کسب و کار خاطرنشان کرد: زمانی که بدون استدلال و منطق و تنها بر حسب دسترسی و روال عادی در انتخاب، کالاهای خارجی را که مشابه داخلی دارد، استفاده می‌کنیم، عملاً نیروی کار داخلی را حذف کرده‌ایم و فرصت شغلی را از هم وطنان خودمان گرفته‌ایم.
خانی با تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌های حمایتی برای صیانت از تولید داخلی، اظهار کرد: تدوین بسته مشوق‌های «تولید ناب» در ایران ضروری است و از این طریق می‌توان تولیدکنندگان و کارآفرینان را مورد حمایت قرار داد تا افرادی که با شوق و ذوق به مردم کالای باکیفیت ارائه می‌دهند، شناسایی شوند و مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند.
وی اضافه کرد: همچنین در صورتی که تولیدکنندگان و کارآفرینان با شیوه‌هایی مانند بخشودگی مالیات، معافیت بیمه سهم کارفرما، تخفیف در هزینه‌های انرژی و مواردی از این قبیل، حمایت شوند، مردم به طور عملی در می‌یابند که هر فعالیت مؤثر تولیدی در کشور توسط نهاد حاکمیت پشتیبانی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.