صفحه اصلی / هشدار افزایش حوادث جاده‌ای در نوروز

هشدار افزایش حوادث جاده‌ای در نوروز

مجتبی کاوه
با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی پلیس راهور و سازمان راهداری با اجرای طرح‌های ویژه به استقبال افزایش ترددهای جاده‌ای رفته‌اند. با این وجود کارشناسان نسبت به افزایش حوادث جاده‌ای در نوروز هشدار می‌دهند و برای نگرانی خود هم دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کنند. جاده‌های ناایمن کشور و رانندگانی که در ایام نوروز بی‌پرواتر از همیشه رانندگی می‌کنند، در کنار کمبود نیروهای پلیس راهور و نواقص تجهیزات هوشمند کنترل جاده‌ها و همچنین وضعیت آب و هوایی ناپایدار نوروز، نگرانی کارشناسان را موجه جلوه می‌دهد. البته آنها راهکارهایی هم برای کاهش این نگرانی در چنته دارند.
افزایش ترددهای جاده‌ای و رانندگان کم‌مهارت؛ دو عامل تشدید‌کننده سوانح
یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک با اشاره به طرح‌های جاده‌ای پلیس راهور در تعطیلات پایان سال به «کسب‌وکار» می‌گوید: افزایش مراقبت و کنترل ترددهای جاده‌ای اقدامی مثبت است، اما آمارها نشان می‌دهد بیشتر تصادفات شدید منجر به تلفات در جاده‌های فرعی که پلیس بر آنها نظارتی ندارد، رخ می‌دهد و انتظار می‌رفت در راه‌های فرعی نیز شاهد برنامه‌های رصد و کنترل باشیم. غلامحسین بلوری با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو به خودروهای سواری کشور افزوده شده است، افزود: در سال ۹۶ همچنین حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گواهینامه رانندگی دریافت کرده‌اند که اگر این دو آمار را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که در تعطیلات نوروزی ۹۷ با افزایش حجم حدود ۱۲ درصدی ترددها مواجه خواهیم شد که رانندگی بیش از یک میلیون از این خودروها را هم رانندگان کم‌تجربه بر عهده دارند. وی با بیان اینکه این دو عامل تشدید‌کننده سوانح به شمار می‌روند، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ رانندگی در کشور ما رشد چندانی ندارد و افزایش ترددهای جاده‌ای در نوروز به همراه رانندگی تعداد زیادی راننده کم‌مهارت و ناآشنا به شرایط جاده‌ها – در مقطعی که به دلیل شرایط آب و هوایی مخاطرات رانندگی افزایش می‌یابد – نگران‌کننده است.
پلیس در گلوگاه‌ها و نقاط خطرآفرین حضور مرئی داشته باشد
یک کارشناس دیگر حمل و نقل نیز با بیان اینکه با افزایش تعداد خودرو و تمایل شدید مردم ایران به استفاده از خودروی شخصی در سفرها، نیازمند تسریع عملیات هوشمندسازی کنترل جاده‌ها هستیم، به «کسب‌وکار» می‌گوید: در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی این اقدامات به هیچ‌وجه متناسب با شرایطی که داریم، نیست. به همین دلیل تخلفات خطرآفرین در جاده‌های فرعی و حتی اصلی بسیار زیاد است و با افزایش ترددها در ایام پیک نوروزی این تخلفات سوانح شدیدی ایجاد می‌کند. مسعود مهاجر با بیان اینکه نیروی پلیس باید در هر گلوگاه و محور مواصلاتی که خطر تصادف در آن وجود دارد حضور مشخص و مرئی داشته باشد، می‌افزاید: ما حتی در جاده چالوس که به عنوان جاده خطرناک مشهور است نیز نیروی پلیس به اندازه کافی نداریم و گاهی نیروی پلیس منتظر می‌ماند تا تخلف انجام شود وبعد راننده را جریمه کند که این هم کار درستی نیست و پلیس باید به نحوی حضور خود را دیکته کند که حضورش در برابر تخلف، بازدارندگی داشته باشد.
وی همچنین به لزوم افزایش کیفیت سایر شقوق حمل و نقل مسافری در کشور اشاره کرد و افزود: اینکه مردم ما علاقه عجیبی به استفاده از خودروی شخصی دارند دلایل جامعه شناختی و روان شناختی دارد که در جای خود قابل بحث و بررسی است اما بخشی از این تمایل هم به پایین بودن کیفیت حمل و نقل ریلی و گرانی و از بین رفتن اعتماد مردم به حمل و نقل هوایی بازمی گردد. مهاجر تصریح کرد: چندین سال است که در ایام نوروز صدها هزار مسافر ساعت‌ها در جاده‌های منتهی به شمال کشور در ترافیک سنگین گیر می‌کنند و هنوز وعده تکمیل اتوبان تهران –  شمال محقق نشده است. با این وصف مسافری که با اعصاب متشنج و خستگی ترافیک در حال رانندگی است بسیار مستعد تصادف می‌شود و هزار مامور و دوربین هم نمی‌تواند مانع رانندگی ناایمن او باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.