صفحه اصلی / بلاتکلیفی مسافران با فروش محدود ارز

بلاتکلیفی مسافران با فروش محدود ارز

ثمانه نادری
عرضه محدود ارز در حالی باعث تشکیل صف های طولانی متقاضیان ارز در صرافی‌ها طی هفته‌های اخیر شده بود که در حال حاضر نیز عرضه ارز مسافرتی محدودتر شده است.
طبق قانون جدید به هر نفر ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود و برای کشورهایی که نیازی به ویزا ندارد این رقم ۵۰۰ دلار خواهد شد.
داشتن پاسپورت، ویزا، اصل بلیت و عوارض خروج از جمله این مدارک است که متقاضی ارز مسافرتی حتماً باید با خود داشته باشد.
اگرچه هدف از این قانون کنار کشیدن دلال‌ها از صف خریداران ارز و محدود کردن فعالیت‌های آنها و به تبع آرامش بازار است، اما عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که این کار نیز مانع از فعالیت دلال‌ها و سفته‌بازان در بازار ارز نخواهد شد. با این حال بررسی‌های موجود نشان از کم شدن تعداد متقاضیان ارزی و محدود شدن این صف به مسافران دارد.
به گفته برخی دیگر از کارشناسان نیز اتخاذ چنین سیاستی اگرچه برای تمامی فصل‌ها شاید مناسب نباشد، اما بهتر است دولت در مواقعی از سال مثل حالا که تقاضا برای ارز به اقتضای سفرهای خارجی بالا می‌رود، این نوع سیاست‌ها را اعمال کند.
در حال حاضر با توجه به هیجاناتی که در بازار ارز دیده می‌شود و با وجود تمایل نقدینگی به این‌بازارباید دید چنین سیاست‌هایی تا چه اندازه در کنترل بازار مفید خواهد بود و در صورت کنترل دستوری این التهابات وضعیت بازارهای دیگر به چه صورت خواهد شد؟ آیا این تصمیم نقدینگی موجود را به سمت بازار طلا و سکه که در حال حاضر نیز وضعیت چندان آرامی ندارند، نخواهد برد؟ ایجاد محدودیت در خرید دلار چه آثار مثبت و منفی در پی خواهد داشت؟
تصمیمات دقیقه نودی
حسین ساسانی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: این نخستین باری نیست که دولت برای کنترل بازار ارز شروع به اعمال محدودیت در عرضه ارز با یک‌سری کارهای طاقت‌فرسا کرده است. سال‌ها پیش نیز هر بار مشکلاتی پیش آمد چنین سیاستی اتخاذ می‌شد بدون اینکه نتیجه‌ای در بر داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این سیاست که هیچ‌وقت جواب نداده، روشی توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده است که در آن ما به خود اجازه می‌دهیم مردم را برای دریافت ۱۰۰۰ دلار تحقیر کنیم یا اینکه برای اینکه به خود ثابت کنیم که آنها درست می‌گویند از آنها مدارک معتبر بخواهیم. در کجای دنیا چنین رفتارهایی با مردم می‌شود؟ این نوع رفتارها ناکارآمد است. تصمیمات دقیقه نودی برای بازار ارز و همچنین مقطعی و کوتاه‌مدت هرگز جواب نداده است. هر سال موضوع تکرار می‌شود، ولی دولت متفاوت عمل نمی‌کند. این راه همان راه بی‌نتیجه ۲۰ سال پیش است و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت که به دنبال آن رفاه مردم و منابع را کاهش می‌دهد.
نرخ ارز روز گذشته بدون تغییر نسبت به روز قبل ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای (دیروز) یکشنبه بیستم اسفندماه بدون تغییر نسبت به شنبه ۳۷ هزار و ۴۹۹ ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۱ هزار و ۹۲۹ و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۱۴۶ ریال ارزش‌گذاری شد.
بر این اساس هر فرانک سوئیس ۳۹ هزار و ۴۱۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۵۴۸ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۲۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۱۹۵ ریال، روپیه هند ۵۷۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۰ هزار و ۲۱۱ ریال، دینار کویت ۱۲۴ هزار و ۸۴۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۳ هزار و ۹۲۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۵ هزار و ۱۱۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۴ هزار و ۷۸۶ ریال، ریال عمان ۹۷ هزار و ۵۲۴ ریال و دلار کانادا ۲۹ هزار و ۲۶۲ ریال قیمت خورد.
اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای ارز
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی

این تصمیم یک تصمیم فصلی است و برای همین یک ماه و دو ماه شب عید گرفته شده است. به این دلیل که در این فصل تقاضا برای مسافرت زیاد است و معمولاً متقاضیان ارز زیر ۳ هزار دلار مسافر هستند. حالا اگر در بین آنها کسانی باشند که به جمع‌آوری ارز روی می‌آورند با این سیاست می‌توان آنها را شناسایی و کنترل کرد. این سیاست طولانی‌مدت نیست و موقت است. از سوی دیگر ارزهای وارداتی و خرید با هم متفاوت است. درباره محدود شدن میزان عرضه ارز به ۵۰۰ دلار نیز باید گفت هدف دولت از این کار اجرایی کردن سیاست‌های پولی انقباضی است که از طریق آن مانع از این خواهد شد که هر کسی هرچقدر ارز خواست، خریداری کند. این برنامه‌ریزی در راستای سیاست‌های انقباضی ریالی اعمال می‌شود و در کلیه رده‌های پولی ممکن است چنین سیاستی اعمال شود. به عبارتی هدف از سیاست انقباض ارزی تزریق کم ارز است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.