صفحه اصلی / ۹۰ درصد آب مصرفی مجتمع فولاد خراسان به چرخه تولید باز می گردد

۹۰ درصد آب مصرفی مجتمع فولاد خراسان به چرخه تولید باز می گردد

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: در راستای حفاظت محیط زیست ۹۰ درصد آب مصرفی در این مجتمع صنعتی به چرخه تولید و مصرف بازمی گردد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، حسین احمدی سلیمانی روز سه شنبه در مراسم روز درختکاری در این مجتمع با حضور فرماندار، شهردار و جمعی از اعضای شورای شهرنیشابور افزود: در این چارچوب آب مصرفی در واحدهای نورد، فولادسازی و احیاء مستقیم مجتمع با صرف ۶ میلیون و ۶۹۹ هزار یورو در تصفیه خانه پسابهای صنعتی پس از طی مراحل تصفیه به چرخه تولید باز می گردد. این اقدام باعث کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب و کاهش اتلاف منابع و انرژی در مجتمع فولاد خراسان شده است.
وی در ادامه به ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعبی سد بار نیشابور اشاره و بیان کرد: سهم مجتمع فولاد خراسان از ذخیره آب این سد پنج میلیون مترمکعب است که بخش عمده مصرف آب مجتمع را تشکیل می دهد. 
همچنین ۵۰ درصد ظرفیت سه حلقه چاه واقع در فضای مجتمع فولاد خراسان به مصرف می رسد. سهمیه مجتمع فولاد از این چاهها ۱۰۰ لیتر در ثانیه تعیین شده است.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان ادامه داد: تصفیه خانه پسابهای بهداشتی این مجتمع نیز با هزینه ۴۲ هزار دلار به روش بیولوژیکی به صورت هوازی ساخته شده که خروجی آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود.
وی همچنین به طرح ساخت دریاچه ۱۶۰هزار مترمکعبی فولاد خراسان اشاره و بیان کرد: اجرای این طرح تا کنون ۱۵ میلیارد ریال هزینه داشته است. این دریاچه از محل خروجی تصفیه خانه های صنعتی و بهداشتی مجتمع فولاد و نزولات آسمانی آبگیری می شود.
احمدی در ادامه گفت: مجتمع فولاد خراسان فضای سبزی به وسعت ۲۶۷ هکتار به وجود آورده و همچنین در زمینی به مساحت ۱۴۵ هکتار اقدام به کاشت ترکیبی درختان با توجه به اقلیم و شرایط منطقه از انواع گونه های سوزنی برگ و پهن برگ شده است.
وی افزود: تاکنون ۲۷ میلیون یورو برای خرید و نصب تجهیزات سازگار با محیط زیست در مجتمع فولاد خراسان هزینه شده و امسال ۱۰۰ درصد فضای سبز این مجتمع به سامانه آبیاری قطره ای مجهز شده است.
فرماندار ویژه نیشابور نیز در این مراسم گفت: درخت نماد محیط زیست از دیرباز تا امروز بوده و روز درختکاری حرکت مهمی در جهت فرهنگ سازی است که باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
سعید شیبانی افزود: مجتمع فولاد خراسان به عنوان مجموعه فاخر صنعتی شرق کشور در راستای ترویج زندگی سبز و پایدار گامهای مهمی برداشته و حضور همه مسئولان شهرستان نیشابور در مراسم امروز نشانگر توجه و نگاه ویژه آنان به همین موضوع است.
شرکت مجتمع فولاد خراسان در فضایی به وسعت ۱۴۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور واقع است. این مجتمع صنعتی با فعالیت کارخانه های نورد سبک فولاد ساختمانی به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن، فولادسازی بیلت به ظرفیت ۶۳۰ هزار تن، دو واحد احیاء مستقیم هر یک به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و فولادسازی شماره دو به ظرفیت ۷۲۰ هزار تن یکی از قطبهای تولید فولاد در ایران است. پنج هزار نفر به طور مستقیم در مجتمع فولاد خراسان اشتغال دارند.
نیشابور در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.