صفحه اصلی / دام چک‌‌پول‌های تقلبی

دام چک‌‌پول‌های تقلبی

ثمانه نادری

به گزارش کسب وکار نیوز، با نزدیک شدن به سال جدید موضوع افزایش چک‌پول‌های تقلبی در بازار جدی شده است. به اعتقاد کارشناسان، اگرچه افزایش این چک‌پول‌ها به دلیل افزایش تقاضا برای اسکناس ممکن است برای عده‌ای مشکلاتی را به همراه آورد، با این حال به طور کلی می‌توان با یک‌سری آموزش‌ها در دام مضرات این چک‌پول‌ها نیفتاد.طبق آنچه بانک مرکزی هشدار داده است، با دقت بر یک‌سری ویژگی‌ها و مشخصات می‌توان فرق چک‌پول تقلبی با چک‌پول واقعی را تشخیص داد. این مشخصات براساس اطلاعات منتشرشده از سوی این بانک به این صورت است: کاغذ ایران‌چک بازتاب نور ماورای‌بنفش را منعکس نمی‌کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماورای‌بنفش در ۴ رنگ قابل مشاهده است، نخ امنیتی پنهان که عبارت I. R. IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به‌گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران‌چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می‌شود، توجه به طرح مکمل که این طرح به صورت تصویری و عدد ارزشی به گونه‌ای چاپ شده است که قسمتی از طرح و قسمتی دیگر در پشت ایران‌چک قرار گرفته و در مقابل نور همدیگر را کامل می‌کنند، شناسایی طرح مخفی که این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به صورت تقریباً افقی در مقابل نور نمایان خواهد شد، چاپ برجسته که در ۳ رنگ انجام شده که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است، چاپ نامرئی بخشی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماورای‌بنفش رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شود، چاپ شماره سریال با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماورای‌بنفش به رنگ‌های طلایی و سبز تغییر رنگ می‌دهد.

ضرورت استفاده از پرداخت‌های الکترونیک در معاملات
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه پول کاغذ است و در جابه‌جایی این کاغذ ممکن است کلاهبرداری‌هایی صورت بگیرد، می‌گوید: افزایش چک‌پول‌های تقلبی با نزدیک شدن عید قابل پیش‌‌بینی است و این تقلبات در خیلی از بازارها ممکن است رخ دهد نه صرفاً در بازار پول، اما راهکاری که می‌شود در این خصوص انجام داد، تشویق مردم به استفاده از پرداخت‌های الکترونیک در معاملات است که ریسک معاملات را کاهش می‌دهد. معاملات نقدی با ریسک‌هایی مواجه است و با تسریع و رونق پرداخت‌های الکترونیک می‌توان این ریسک‌ها را به حداقل رساند. بنابراین به طور کلی می‌توان ۳ پیشنهاد برای جلوگیری از ضرر و زیان معاملات انجام داد؛ اول اینکه باید مردم را هوشیار کرد که در استفاده از پول و اسکناس و جابه‌جایی آن دقت عمل بیشتری داشته باشند و در این زمینه به آموزش‌ها دقت کنند. دومین موضوع روی آوردن به پرداخت‌های الکترونیکی است که در آن کمترین نیاز به پول نقد است. این روش مطمئن‌ترین راه است. از طرفی لازم است افراد در معاملات به طرف مقابل و مبلغی که قرار است معامله کنند، توجه داشته باشند.

افزایش چک‌پول‌های تقلبی در ایام عید
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی

عرضه چک‌پول‌های تقلبی در همه کشورهای دنیا رایج است و مختص کشور ایران نیست. بنابراین اگرچه ایام عید به علت بالا رفتن تقاضا برای اسکناس این مساله نیز تشدید می‌شود، اما در کل موضوع جدی‌ای نیست که بخواهد خللی در بازار ایجاد کند. معمولاً مردم حوصله نگاه کردن به چک‌پول‌های تقلبی را ندارند و فرض را بر این می‌گیرند که پول حقیقی است. در این شرایط که حجم مبادلات بالاست، این مساله نیز شاید رخ دهد و به وضوح خود را در بازار نشان دهد، اما مواردی که چک‌پول‌های تقلبی عرضه می‌شود آنقدر نیست که بخواهد ذهن بازار پولی را به خود درگیر کند. تنها کاری که نظام پولی باید انجام دهد، معرفی ویژگی‌های چک‌پول‌های حقیقی است و این امر باید به مردم آموزش داده شود. مردم نیز باید با دقت بیشتری در این ایام به مبادلات پولی بپردازند وگرنه جدی نگرفتن این مساله می‌تواند برای آنها ضرر و زیان به همراه داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.