صفحه اصلی / رقابت سنتی‌ها و اینترنتی‌ها در تامین بازار عید

رقابت سنتی‌ها و اینترنتی‌ها در تامین بازار عید

شایلی قرائی
به گزارش کسب وکار نیوز، امروزه فروشگاه‌های اینترنتی به رقیبی جدی برای بازارهای سنتی تبدیل شده‌اند، تا جایی که با تفاوت در قیمت‌گذاری و با ارائه خدمات بیشتر و برگزاری حراج‌های فصلی بقای بازارهای سنتی را تهدید کرده‌اند. در حال حاضر پول، قدرت و ارتباطات نزد کسب‌وکارهای سنتی و بازاریان است و آنها فعالیت‌های فروشگاه‌های آنلاین را تهدیدی برای خود می‌دانند و سعی می‌کنند از تمامی ابزارهای ممکن برای مقابله با این بخش استفاده کنند، اما نگاهی به تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که این مقاومت بی‌نتیجه خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود سنتی‌ها تغییر رویکرد داشته باشند. باید بپذیریم چند سالی است که گرایش به خرید آنلاین در بین مردم ما نیز شکل گرفته و این گرایش در حال گسترش است. پس باید به جای دیدگاه صرفا عیب‌جویانه، به فکر بهره‌برداری از موقعیت جدید به نفع اقتصاد ملی باشیم، خصوصا در دوره‌ای که رویکرد اقتصاد مقاومتی، در اولویت برنامه‌های کلان اقتصادی کشور قرار گرفته است. این در حالیست که حذف واسطه‌ها یکی دیگر از ارزشمندترین دستاوردهای تجارت الکترونیکی است که باعث کاهش بی‌سابقه قیمت کالاها و خدمات در جهان شده است. براساس برآوردهای انجام‌شده، حذف واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان موجب کاهش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات برای مشتریان شده است. نگاه سنتی به کسب‌وکار در اصناف به نظر می‌رسد خطر بزرگی است در بقای خود ایشان؛ به عنوان مثال در چند سال اخیر رشد هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اثر آن بر فروشگاه‌های کوچک و محلی مشهود است و این یکی از نشانه‌های تغییر پارادایم در حوزه رقابت و تغییر رفتار جامعه در حوزه مصرف است که بدون تغییر ساختار نگرش اصناف نمی‌توان د        ر این تغییر پارادایم رقابت پایدار بود و فعالیت کرد. 
ضرورت دارد در راستای ارائه خدمات نوین حرکت کنیم
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

امروزه شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که ناچار به تطبیق با آن هستیم. امروز با پیشرفت تکنولوژی شاهد رشد خدمات ارائه‌شده از طریق اینترنت هستیم و نمی‌توان جلوی پیشرفت کسب‌وکارهای مجازی را گرفت. البته نگرانی برای مشاغل سنتی وجود دارد، اما این یک واقعیت است که ضرورت دارد در راستای ارائه خدمات نوین حرکت کنیم. اصناف اگر درباره فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای نوین و فضای مجازی، تصمیمات جدی نگیرند، به تدریج از بین خواهند رفت. به طور کلی مخالف ورود فناوری در ساختار اقتصاد کشور نیستیم، اما واقعیت این است که در توسعه کسب‌وکار مجازی عقب هستیم، چراکه وارد کردن بنگاه‌های صنفی در عرصه علمی با کمترین امکانات و حتی بدون هیچ امکاناتی میسر نیست و زیرساخت‌ها برای آنها فراهم نشده است. البته مشکلاتی درباره فعالیت کسب‌وکارهای مجازی وجود دارد. ساماندهی این مدل از کسب‌وکارها ضرورت دارد، چراکه متاسفانه آنگونه که باید شرایط برای تجارت در دنیای الکترونیک در ایران مهیا نشده است. اتاق اصناف ایران تلاش دارد برای کسانی‌ که در این فضا فعالیت خود را دنبال می‌کنند سازوکار جدیدی بیندیشد. تمهیداتی از سوی اتاق اصناف ایران برای تسهیل تجارت در دنیای مجازی اندیشیده شده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالان در این حوزه خلل قانونی است. متاسفانه در این زمینه قانون‌گذار وارد نشده است؛ ازاین‌رو بخش مهمی از تلاش ما معطوف به این مهم شده است. به طور کلی بی‌قانونی در کسب‌وکارهای نوین بیداد می‌کند و اگر فعالان در این عرصه نتوانند خود را با این مهم همراه کنند، بدون تردید آسیب جدی خواهند دید. 
کاهش سود سنتی‌ها برای بقا در بازار
رضا منادی، کارشناس بازار

پیشرفت تکنولوژی مزایای بسیاری برای مردم داشته و ضمن تسهیل انجام امور، هزینه‌های روزمره برخی خدمات را نیز کاهش داده است. در این میان فروشگاه‌های اینترنتی یکی از همان خدمات هستند که موجب تسهیل در انجام خرید و فروش کالاها و کاهش هزینه‌ها- به عنوان مثال رفت و آمد در سطح شهر، آلودگی هوا و…- شده‌اند. در بازار شب عید که تقاضا برای کالاها رشد چشمگیری پیدا می‌کند، شاهد هستیم که حضور فیزیکی مردم در بازار افزایش بسیاری دارد و در شهری مانند تهران موجب آزار و مختل شدن رفت و آمدها، ترافیک سنگین و آلودگی هوا شده است. بازارهای سنتی و خرید به روش سنتی هنوز در میان مردم طرفداران بسیاری دارد و خریداران ترجیح می‌دهند با حضور در فروشگاه‌ها اقدام به تامین مایحتاج خود کنند. البته امروزه سهم بازار آنلاین نیز بسیار قابل توجه است و عده‌ بسیاری از مردم نیز خرید از فروشگاه‌های آنلاین را انتخاب می‌کنند. در این فروش هم شاهد هستیم که تنوع کالایی بسیاری وجود دارد و قیمت‌گذاری در آن ممکن است متفاوت با فروشگاه‌های فیزیکی باشد. فروشگاه‌های سنتی و آنلاین این روزها هم به دلیل این موضوع و هم موضوع هزینه‌های جاری با هم تفاوت دارند. به باور فروشگاه‌های سنتی، فروشگاه آنلاین یک بازی «برد-برد» برای همه است، چراکه در این روش فروش هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار و اشتغالزایی پرداخت نمی‌شود. شکایت فروشگاه‌های سنتی همواره ادامه دارد و آنها معتقدند که رقابت بین آنها با اجاره‌های میلیونی و مالیات با فروشگاهی آنلاین که تمام خرجش یک انبار و یک سایت است، رقابت برابری نیست و البته سنتی‌ها برای حفظ بازار ناچارند سودشان را به حداقل برسانند تا از گردونه رقابت خارج نشوند. البته سنتی‌ها با مشاهده وضعیت موجود و تمایل بسیاری از خریداران به خریدهای آنلاین سعی کرده‌اند تا بازار مربوط به خود را دستخوش تغییر کنند. به دنبال این حرکت فروشگاه‌های سنتی هم در حال حاضر برای جلب خریدار بیشتر به راهکارهای برخط برای بازاریابی روی آورده‌اند و اکثر فروشندگان صفحات خود را در اینستاگرام و ارتباطات خود را در پیام‌رسان‌های موبایلی و دیگر شبکه‌های اجتماعی معطوف به بازاریابی و معرفی و فروش محصولات کرده‌اند و از طریق جذب فالوورهای بیشتر می‌کوشند تا از بازار جدید عقب نمانند. با  تمام این تفاسیر در روزهای پایانی سال قرار داریم و اگر فروشگاه‌های سنتی می‌توانستند طی سال‌های گذشته به فروشگاه‌های آنلاین عرضه کالا و خدمات ارتقا پیدا کنند امروز شاهد رقابت نابرابر آنها با فروشگاه‌های آنلاین نبودیم. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.