صفحه اصلی / تولید مشترک کفش ایرانی با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها

تولید مشترک کفش ایرانی با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ،حمایت از تولید کالای ایرانی و ملی و به دنبال آن تشویق مردم برای خرید کالاهای ایرانی چند سالی است که توسط مسئولان تاکید می‌شود. صنعت کفش ایران یکی از آن دسته صنایعی است که واردات در آن بیداد می‌کند و سهم تولیدکننده ایرانی در بازار خودمان سهم ناچیزی است. در این راستا و برای حمایت از تولید ایرانی در حوزه کفش، طرح عرضه کیف و کفش و چرم ایرانی در ۱۰۰ فروشگاه تهران کلید خورد. رئیس اتاق اصناف ایران درباره هدف این طرح گفت: «یکی از اهدافی که اتاق اصناف ایران با جدیت دنبال می‌کند، موضوع برندسازی در کالاهای ایرانی است؛ به‌ویژه کالاهایی که دارای مزیت‌هایی نسبت به دیگر تولیدات هستند. یکی از این موارد، صنایع چرم و مشخصا کفش‌های چرم دست‌دوز است. امروز هم شاهد هستیم ۵۰ واحد تجاری کاری کردند کارستان. با نصب بنری که اعلام می‌کند با افتخار کالای ایرانی به فروش می‌رسد.»علی فاضلی ادامه داد: «برندهای برتر در حوزه تولید کفش ما وارد عمل شده‌اند. همچنین مشابه این اتفاق سه هفته قبل درباره پوشاک هم اتفاق افتاد و ۱۰۰ برند افتتاح شد و ۱۰۰ برند دیگر هم به زودی افتتاح خواهند شد. درباره این ۵۰ واحد تجاری و ۵۰ برند هم باید بگویم به زودی شاهد افتتاح برندهای ایرانی در دیگر مناطق تهران خواهیم بود.» فاضلی درباره چگونگی حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای عینی شدن اقتصاد مقاومتی هم گفت: «اگر قرار باشد لباس اجرایی بر تن اقتصاد مقاومتی بپوشانیم، همین اتفاقی است که امروز شاهدش هستیم. اینکه به واسطه کالای ایرانی، لبخند رضایت بر لب مسئولان بنشیند، اتفاقی خوبی است، اما باور کنید ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم و سایر دستگاه‌ها باید در زمینه ترویج کالای ایرانی به کمک ما بیایند. بحث ترویج کالای ایرانی نیاز به پشتیبانی دارد، نیاز به ایجاد تسهیلات و تمهیدات دارد، سیستم مالی کشور باید در اختیار این بخش قرار گیرد. نظام بانکی باید در این امر کمک‌حال تولیدکنندگان
 باشد.» رئیس اتاق اصناف ایران درباره قاچاق کالا که بلای جان تولیدکنندگان شده است، گفت: «از طرفی برخورد با قاچاق کالا جزو ۳ اصلی است که مسئولان باید حتما اهتمام خاصی به آن بورزند. یکی از دغدغه‌هایی که امروز در این ۵۰ واحد دیدم، بحث ترویج کالای خارجی در قامت‌های مختلف است. اگر بتوانیم این موضوع را سازماندهی کنیم، توفیقی ایجاد خواهد شد. درست است که باید برای بهبود کیفیت کالای ایرانی تلاش کنیم، اما تقاضای من از ملت بزرگوار این است که با خرید کالای ایرانی ما را یاری کنید.» 
راه‌اندازی فروشگاه‌هایی مختص کفش‌های تولید داخل
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز

بازار کفش از آن دسته بازارهایی است که احتیاج به سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتری دارد، چراکه با توجه به نیاز سالانه به این کالا متوجه می‌شویم که این حجم از تولید شاید جوابگو نباشد و از طرف دیگر باید بدین وسیله شرایطی فراهم شود که کفش ایرانی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و وارداتی آن که بسیار باکیفیت هستند، باشد. خوشبختانه در این رابطه مذاکراتی با کشورهای خارجی انجام داده‌ایم، بدین معنا که تولید مشترک کفش ایرانی با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی تحقق پیدا کند و از این طریق بتوانیم به بازار روسیه برای بار دیگر وارد شویم. در حال حاضر گام مهمی در حمایت از تولید داخلی انجام شده و کفش ایرانی در فروشگاه‌های پایتخت عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد. به عبارت دیگر، فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شده و فقط در آنها کفش‌های تولید داخل به فروش می‌رسد. ۳۰۰ درخواست در این زمینه از سوی واحدهای صنفی ارسال شده که در حال حاضر ۱۰۰ واحد دایر هستند و مابقی نیز به این طرح می‌پیوندند. متاسفانه شرایط سختی بر بازار کفش حاکم است و با توجه به نزدیک شدن به ایام عید همچنان رکود در بخش تولید ادامه دارد و در این شرایط نه تنها هیچ حمایتی از واحد‌های تولیدی نمی‌شود، بلکه این واحد‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. این شرایط در حالی بر بازار کفش حاکم است که سیستم بانکی نیز مشکلی بر مشکلات این صنف افزوده است. تا زمانی که نتوانیم سیستم بانکی را با بخش تولید وفق دهیم مطمئنا هم این سیستم ارتقا نمی‌یابد، هم تولید داخل از بین می‌رود. دولت تسهیلات خاصی به تولیدکنندگان پرداخت نمی‌کند. تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند به اسم ۱۸ درصد است، اما به ۲۴ درصد می‌رسد و این درحالیست که سود تولید ۱۰ درصد است و این تسهیلات صرفه اقتصادی برای تولید ندارد. اگر دولت برای ساماندهی واردات اقدام نکند و جلوی قاچاق را نگیرد ریشه تولید زده خواهد شد. واردات رسمی ۷ میلیون دلار است در حالی که ۵۱۳ میلیون دلار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. امروزه کشور ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون کفش را دارد اما، به دلیل مشکلات تورم، تسهیلات و مواد اولیه نمی‌توانیم این میزان را تولید کنیم. در حال حاضر واحد‌های تولیدی با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و۴ هزار واحد تولیدی در تهران داریم که بسیاری از آنها به دلیل مشکلات تعطیل کردند یا با نصف ظرفیت در حال کار کردن هستند. 

باید گام‌های بیشتری را در این حوزه‌ برداریم
عماد مفتخری، فعال بازار کفش 

زمانی که طرح فروش کفش ایرانی کلید خورد اعلام آمادگی برای فروش کفش ایرانی را در فروشگاه خودم اعلام کردم. بسیاری از همکاران ما در این صنف از این طرح استقبال کردند اما موفقیت این طرح در گرو رعایت شرایطی است. دولت باید از تولید داخلی به معنای واقعی حمایت کند و تسهیلات باید در اختیار تولیدکننده داخلی قرار بگیرد تا توانایی رقابت در این بازار آشفته را داشته باشد. باید شرایطی فراهم شود تا خریداران تمایل به خرید کفش ایرانی یا به طور کلی کالای ایرانی را داشته باشند. اگر شرایط بخواهد به همین رویه ادامه یابد نه تنها راه‌اندازی فروشگاه‌های مختص کالاهای ایرانی جواب نمی‌دهد، بلکه نتیجه آن ورشکستگی واحدهای عرضه‌کننده است. باید برندسازی نیز داشته باشیم تا رقابت کنیم. همچنین در این حوزه کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها نیز ضرورت دارد. با عنایت به ظرفیت‌های موجود، می‌توان در حوزه تولید کفش‌های ورزشی بسیار موفق ظاهر شد، اما متاسفانه وجود قاچاق و تعدادی دلال و واسطه، حصول این امر را دشوار ساخته است. در طول سالیان گذشته، بسیاری از واحدهای تولید کفش در کشور با ورشکستگی و کاهش ظرفیت‌های تولیدی مواجه شده‌اند که این برای کشور و جامعه‌ای که تشنه اشتغال است، تاسف آور و غیر قابل هضم به نظر می‌رسد. در حال حاضر، بسیاری از کشورهای جهان، همچون ترکیه، برزیل، چین، مکزیک، ویتنام و… از ظرفیت تولید کفش به عنوان فرصتی برای شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور خود بهره می‌جویند و به موفقیت‌های بسیاری نیز در این عرصه نائل شده‌اند. ما نیز به عنوان یک کشور ۸۰ میلیون نفری باید گام‌های بیشتری را در این حوزه‌برداریم که قطعا با تحقق الزامات و تامین پیش‌نیازهای این امر خطیر، می‌توان علاوه بر تولید شغل، در حوزه صادرات کفش به کشورهای منطقه نیز به سودآوری فزاینده‌تری دست یابیم. 

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.