صفحه اصلی / بازار گرمی دلالان کالای خارجی

بازار گرمی دلالان کالای خارجی

ثمانه نادری
با وجود اینکه گفته می‌شود مردم در شب عید بیش از۸۰ هزار میلیارد تومان  خرید می‌کنند، اما به اعتقاد برخی سهم کالای ایرانی و تولید داخلی از این خرید ناچیز است. تلاش واردکنندگان غیرقانونی کالای خارجی به کشور و به‌ویژه قاچاق کالا نیز نقش مهمی در این موضوع دارد. این در حالیست که گفته می‌شود کالاهای وارداتی  به ویژه کالای قاچاق تفاوت چندانی به لحاظ قیمتی با کالای داخلی ندارد. طبق بررسی‌های موجود هنوز آمار روشنی از میزان خرید کالای ایرانی و خارجی از سوی مردم وجود ندارد که بتوان  نسبت به این مساله اظهارنظر قطعی کرد. با این حال کارشناسان معتقدند ورود کالای خارجی به بازار و افزایش میزان فروش آن به دلیل گرایش مردم و استقبال آنها از این نوع کالاهاست که بعضا هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماری از سهم کالای ایرانی در سبد خرید مردم برای عید نوروز وجود ندارد گفت: این مساله نشان‌دهنده نامناسب بودن فضای کسب و کار، رکود در تولید و نقطه ضعف دولت است.  رحیم زارع افزود: در سال ۹۴ کالاهای وارداتی۵،۴ میلیارد دلار یا ۱۳ درصد کالاهای مصرفی شب عید را به خود اختصاص دادند. زارع گفت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین ۳۰ هزار تن میوه مورد نیاز شب عید شده اما این ذخیره‌سازی انجام نشده است.
در تنظیم بازار شب عید ضعف وجود دارد
وی با بیان اینکه در تنظیم بازار شب عید ضعف وجود دارد، افزود: دلیل این مساله منحل شدن وزارت بازرگانی و آشنا نبودن وزارت جهاد کشاورزی با حوزه تجارت است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت هر قانونی خواسته است آن را مصوب کرده‌ایم و درباره قانون کم و کسری وجود ندارد اما اجرای قانون ضعیف است.
زارع افزود: در شب عید نظارت در دست اصناف است و آنها می‌توانند بر کالاهای قاچاق نظارت کنند. اگر مردم از تولید ملی حمایت کنند یک میلیون شغل بدون بودجه مجلس ایجاد می‌شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده و کار در حال اصلاح است. سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت و معدن نیز در این زمینه گفت: حدود ۱۸ تا ۲۳ درصد پول دریافتی سالانه جامعه کارمندی و کارگری که معادل ۴۳ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است در ۱۵ روز پایانی اسفند هزینه می‌شود. این رقم جدای از پس‌انداز مردم برای برنامه‌های عید نوروز است و بر این اساس همه می‌خواهند بیشترین بهره‌برداری را از بازار شب عید داشته باشند. مرتضوی با بیان اینکه قیمت‌های محصولات ایرانی و کیفیت آنها بهتر از کالاهای وارداتی است گفت: سه میلیون صنوف کشور کارگران ایرانی چشم شان به دست مردم است. دبیرکل خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه میوه ایرانی خوش مزه‌ترین میوه دنیاست، افزود: مردم برای آجیل شب عید بادام هندی نخرند زیرا پسته ایرانی صف شکن همه آجیل‌های دنیاست. وی گفت: مردم نگران شوینده‌های خارجی باشند زیرا آنها براساس تحقیقات محرمانه‌ای که انجام شده است هم گران و هم مضر هستند.
۱۰ تا ۱۵ درصد بازار شب عید کفش کشور مربوط به کفش‌های وارداتی و قاچاق است
علی لشگری، عضو هیات‌مدیره جامعه صنف کفش کشور نیز گفت: ۲۰ درصد کل فروش سالانه این صنف مربوط به اسفند است. وی افزود: از نظر تعداد ۱۰ تا ۱۵ درصد و از نظر ارزش ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار شب عید کفش کشور مربوط به کفش‌های وارداتی و قاچاق  است.
۵۰ درصد بازار پوشاک کشور در اختیار محصولات خارجی است
مجید افتخاری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک نیز می‌گوید: سهم تولید‌کننده داخلی در بازار پوشاک درسال‌های اخیر کاهش یافته و وضع آشفته‌ای بر این بازار حاکم است. وی افزود: ۵۰ درصد بازار پوشاک کشور در اختیار محصولات خارجی است.
فراوانی کالای خارجی به دلیل قاچاق
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی با تاکید بر فراوانی کالای خارجی در کشور به دلیل افزایش میزان قاچاق به «کسب‌وکار» می‌گوید: بحث خرید پایان سال در بسیاری از کشورها رایج است و در اروپا قبل از ماه دسامبر شروع می‌شود و ادامه دارد.  با توجه به اینکه حجم خرید مردم در وسایل منزل، دکوراسیون و… در شب عید قابل توجه است، اما آنچه باعث می‌شود مردم به سمت کالای خارجی بروند، این تفکر است که می‌گوید: «جنس خارجی خوب است و جنس خارجی  بد.»
 این بدان معناست که جنس خارجی گران‌تر و باکیفیت‌تر است، درحالی که کسبه ما می‌توانند این معامله را به هم
بزنند. یکی از وظایفی که در حقیقت تجار و کسبه دارند، این است که این تفکر را عوض کنند و با عرضه خوب بتوانند بازار را به دست بگیرند. یکی از مسائلی که به کیفیت جنس ایرانی کمک می‌کند عدم بهره‌گیری ازاستانداردهاست.
مساله دیگر بازارگرمی دلال‌های کالای خارجی در شب عید است که تلاش برای فرهنگ‌سازی   خرید کالای ایرانی را باطل می‌کند.
 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.