صفحه اصلی / حقوق شهروندی در جامعه رعایت نمی‌شود

حقوق شهروندی در جامعه رعایت نمی‌شود

یک فعال سیاسی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی ملی که از آن این روزها صحبت می شود باید بین ملت و حاکمیت شکل بگیرد، اظهار کرد: مردم باید بدانند در مقابل حکومت چه حق و تکلیفی دارند و حکومت نیز باید بداند مردم از آنها چه انتظاری دارند. اگر حقوق متقابل شناخته شد می‌توانیم به گفت‌وگو امید داشته باشیم
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایلنا علی محمد نمازی درباره اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه باید خلأ بین جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب پر شود تا ما به یک گفت‌وگوی ملی دست پیدا کنیم، گفت: من متوجه این گفته آقای جهانگیری نمی‌شوم که می‌گوید باید خلأ بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به اصطلاح پر و از میان برداشته شود.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان برای خود روش، منش و اصول و قواعدی دارند، اصولگرایان نیز همین‌طور هستند. بنابراین برای اینکه این خلأ را از میان برداریم باید تشکیلات سومی وارد میدان شود و فعالیت کند. این گروه باید مسائل را مطرح کند که نه اصلاح‌طلبان آن را می‌گویند و نه اصولگرایان، دقیقا منظور آقای جهانگیری را متوجه نمی‌شوند.
نایب رئیس مجمع نمایندگان ادوار تاکید کرد: دولت نباید وارد کار تشکیلاتی شود، تشکل‌ها از متن جامعه شکل می‌گیرند و از روی پروانه‌ای که برای فعالیت آنها صادر می‌شود دست به اقدامات می‌زنند. دولت باید تسهیل‌کننده و مهیاکننده زمینه فعالیت احزاب باشد.
دولت وظیفه ندارد اختلاف میان احزاب را ترمیم کند
وی تاکید کرد: دولت وظیفه ندارد اختلاف میان احزاب را ترمیم کند. در کشورهایی که زمینه و فعالیت احزاب در آنها قدیمی است مردم در دوحالت فعالیت حزبی می‌کنند. یا عضو حزب هستند و یا هوادار و کسانی که در این زمره قرار نمی‌گیرند بی‌تفاوت به احزاب هستند. این وسط فاصله‌ای وجود ندارد و خلائی احساس نمی‌شود اما آنچه در کشور ما به طور محسوس دیده می‌شود این است که فعالیت حزبی‌ در کشور ما جایی ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در کشور ما حدود ۲۰۰ حزب وجود دارد اما جایگاهی در حاکمیت و قدرت ندارند، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که کشور از طریق احزاب اداره شود. وقتی انتخابات آزاد است و مردم راحت می‌توانند اعلام نظر کنند و از بین گزینه‌ها کسی را انتخاب کنند می‌توانند به فعالیت حزبی روی بیاورند. اختلاف نظر و سلیقه‌ها را احزاب می‌توانند سازماندهی کنند.
وی ادامه داد: به هنگام بروز اختلاف‌نظر، نخبگان به میدان می‌آیند خط مشی و اساسنامه تنظیم می‌کنند و آنها را به مردم اطلاع می‌دهند. علاقه‌مندان به فعالیت سیاسی و قدرت براساس آنچه که به نظریات آنان نزدیک‌تر است وارد احزاب می‌شوند.
وقتی کارکرد حزبی در کشور وجود داشته باشد نفاق و فرصت طلبی جایی نخواهد داشت
نمازی با بیان اینکه احزاب وظیفه‌شان سازمان دادن به مردم است، گفت: وقتی که مردم به طور سازماندهی شده وارد احزاب می‌شوند می‌گویند که ما می‌خواهیم در اداره کشور نقش داشته باشیم. آنان در انتخابات برنامه و کاندیدهایی را انتخاب می‌کنند و از اعضا و طرفداران خود می‌خواهند که به آنها رای دهند. وقتی کارکرد حزبی در کشور وجود داشته باشد نفاق و فرصت طلبی جایی نخواهد داشت چراکه حزب پیروز در انتخابات دولت را با اعضای خودش تشکیل می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات حزب شکست‌خورده چانه نمی‌زند تا پستی به دست بیاورد، آنها چهار سال عملکرد جریان رقیب را زیر نظر می‌گیرد، نقاط ضعف آن را شناسایی می‌کنند و چهار سال دیگر برنامه‌ای بهتر از او ارائه می‌دهند.
نمازی با اشاره به تعدد احزاب در کشور بیان کرد: ما باید به سمت کاهش احزاب قدم برداریم. باید دو یا سه حزب قوی در کشور داشته باشیم و مردم آنها را برای فعالیت حزبی خود انتخاب کنند. آن زمان است که احزاب می‌توانند در اداره هر چه بهتر کشور نقش داشته باشند. اگر ما نتوانیم انتخابات آزاد داشته باشیم و فعالیت حزبی جایی در آنها نداشته باشد نتیجه‌اش همین تفرقه و نفاقی است که بعضا شاهدش هستیم.
گفت‌وگوی ملی باید بین حاکمیت و مردم صورت بگیرد
نایب رئیس مجمع نمایندگان ادوار ادامه داد: این روزها صحبت گفت‌وگوی ملی می‌شود اما نمی‌دانم چرا تعریف درستی از آن ارائه نمی‌شود. آیا معنای گفت‌وگوی ملی گفت‌وگو بین آحاد ملت است؟ ملت که با یکدیگر مشکلی ندارند؛ این گفت‌وگو باید بین حاکمیت و مردم صورت بگیرد.
نمازی خاطرنشان کرد: آنچه که مشکل است و میان آنها اختلاف وجود دارد روابط بین حاکمیت و ملت است. ما باید بتوانیم این رابطه را مدیریت و تنظیم کنیم که متاسفانه در کشور ما رابطه ملت با حاکمیت درست تنظیم نشده است.
وی با بیان این‌که زمانی که هر دو طرف یعنی ملت و حاکمیت حقوق یکدیگر را بشناسند می‌توانند به گفت‌وگو بنشینند، گفت: هنگامی که شناخت درست از حقوق متقابل نداشته باشیم نمی‌توانیم به گفت‌وگو بنشینیم. مردم باید بدانند در مقابل حکومت چه حق و تکلیفی دارند و حکومت نیز باید بداند مردم از آنها چه انتظاری دارند. اگر حقوق متقابل شناخته شد می‌توانیم به گفت‌وگو امید داشته باشیم. آنچه که امروز به عنوان حقوق شهروندی نامیده می‌شود همین حقوق متقابل است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در حال حاضر حقوق شهروندی به درستی در کشور رعایت نمی‌شود لذا رابطه بین ملت و حاکمیت کارآمد نیست. برای اینکه این رابطه کارآمد شود ما نیاز به گفت‌وگوی بین ملت و حاکمیت داریم.
نمازی افزود: چون مردم نمی‌توانند به طور رودررو با دولت به مذاکره بنشینند بنابراین نمایندگان آنان که همان احزاب هستند باید مسوولیت این گفت‌وگو را برعهده بگیرند. شاید منظور آقای جهانگیری از پر کردن خلأ بین دو جناح این است که باید رابطه بین حکومت و ملت به خوبی تنظیم شود تا گفت‌وگو بین آنها شکل بگیرد.
وی در خاتمه تاکید کرد: زمانی که گفت‌و گو بین ملت و حاکمیت به خوبی شکل می‌گیرد و احزاب آن نقشی را که باید داشته باشند می‌توانیم بگوییم که کشور به سمت اداره درست پیش می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.