صفحه اصلی / عرض اندام دلالان طلا در بازار عید

عرض اندام دلالان طلا در بازار عید

شایلی قرایی
با نزدیک شدن به سال جدید بازارها چهره جدیدی به خود می‌گیرند و خریداران با مراجعه به بازارها نیاز خود به کالاهای اساسی را تامین می‌کنند.به گزارش کسب و کار نیوز در این میان بازار طلا و جواهر از آن دسته بازارهایی است که درست است کالایی اساسی به شمار نمی‌آید، اما بسته به شرایط سال جدید یکی از بازارهای شلوغ و پرمراجعه است. متاسفانه در ایامی که بازار با افزایش خریدار و تقاضا مواجه می‌شود تخلفات نیز در آن افزایش می‌یابد. دلالان و قاچاقچیان نیز در این بین فرصت عرض‌اندام پیدا می‌کنند و با عرضه طلای قاچاق یا خام‌فروشی سنگ‌های قیمتی به درآمدزایی واحدهای مجاز و جیب مردم ضرر می‌زنند. از طرف دیگر، وارد شدن سنگ‌های بدلی در بازار سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور باعث شد بازار فروش برای سنگ‌های اصل و باکیفیت دچار چالش شود و تا حدودی بازار را مخدوش کند. همچنین به دلیل شباهت زیاد سنگ‌های بدلی به اصل و تشخیص سخت آنها از یکدیگر نیازمند آزمایشگاه‌هایی هستیم که برای تفکیک بدل از اصل به مردم کمک کنند و جلوی زیان مردم و همچنین تولیدکنندگان داخلی که با سنگ‌های اصلی کار می‌کنند را بگیرند.
در همین رابطه مهدی خوشدل، یکی از فعالان سابق عرصه تولید جواهر‌آلات در استان تهران با اشاره به فرصت‌های بالقوه متعدد و قابل توجه ایران در عرصه جواهر‌آلات و سنگ‌های قیمتی اظهار کرد: با وجود پتانسیل‌های بالقوه این مرز و بوم و برخی دیگر از کشورهای حوزه غرب و جنوب غربی آسیا از حیث معادن سنگی گران‌قیمت، نه تنها در تسخیر بازارهای جهانی موفق نبوده‌ایم، بلکه گاهی در بازارهای داخلی هم زیر سایه سنگین قاچاق قرار می‌گیریم. وی افزود: براساس برخی گزارش‌های غیررسمی، مافیای طلا و جواهر بخش قابل توجهی از سود موجود در این عرصه را به جیب می‌زند و متاسفانه فعالان حرفه‌ای و تخصصی این عرصه (در بخش ساخت و تولید جواهر)، در مقایسه با سود حاصله حلقه‌های واسطه و مافیایی، آنچنان که باید، منتفع نمی‌شوند.
خوشدل تصریح کرد: ممکن است تصور عموم مردم این باشد که تمامی فعالان حوزه ساخت و تولید جواهرآلات از حیث توانمندی و سود اقتصادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند، در صورتی که عمده منافع این حوزه را مانند بسیاری دیگر از حوزه‌ها، باندهای مافیایی، دلالی و واسطه‌ها به جیب می‌زنند. این فعال سابق در عرصه تولید زیور‌آلات و جواهر‌آلات گفت: یکی از بخش‌های جذاب جواهر‌آلات در جهان به سنگ‌های قیمتی به‌کاررفته در آنها معطوف می‌شود؛ حوزه‌ای که خوشبختانه سرزمین ایران در برخی حوزه‌ها از موهبت و استعداد بسیاری در این خصوص برخوردار است، اما برخی نارسایی‌ها، امکان بهره‌وری حداکثری از این ظرفیت را سخت و دشوار ساخته است. خوشدل بیان کرد: برای نمونه محدودیت موجود در صادرات سنگ فیروزه از ایران به کشورهای دیگر، به صورت خام، باعث شده تا نتوانیم از توانمندی‌های بالقوه خدادادی در این عرصه به نحو شایسته‌ای بهره‌مند شویم.
نبود سیاست‌گذاری صحیح در حوزه طلا و جواهرات
ابراهیم اصلانی، فعال بازار طلا و جواهر

زمانی که تقاضا در بازار افزایش می یابد دست‌های زیادی برای فروش کالاها و اجناس مورد نیاز مردم وارد بازار می‌شوند. بازار طلا یکی از بازارهای پرتقاضا در آستانه سال جدید است و به همین دلیل تخلفات نیز در آن افزایش می‌یابد. این در حالیست که در بازار طلا چند سالی است که تب خرید سنگ‌های قیمتی افزایش یافته و در بازار شب عید نیز شاهد افزایش استقبال در این مورد هستیم. به همین دلیل برخی فعالان در این صنف که اکثر آنها بدون پروانه کسب هستند، اقدام به فروش طلاهای قاچاق یا خام‌فروشی سنگ‌های قیمتی می‌کنند. از طرف دیگر دلالان نیز با فعالیت در این بازار پرطرفدار اقدام به عرضه سنگ‌های قیمتی به صورت خام به متقاضیان و خریداران می‌کنند و با فروش با مبالغ هنگفت برای جیب مشتریان نقشه می‌کشند. البته نبود سیاست‌گذاری صحیح در حوزه طلا و جواهرات باعث شده تا بازار دلالان در روزهای منتهی به نوروز ۹۷ با توجه به استقبال مردم داغ‌تر شود.
راهکارهایی برای جلوگیری از فعالیت دلالان و خالی کردن جیب خریدارانی که آشنا به این حوزه نیستند، وجود دارد. ترویج فرهنگ استفاده از شناسنامه برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از نیازهای حوزه طلا و جواهر کشور است. در حال حاضر برای تعیین هویت، شناسایی و صدور شناسنامه معتبر و مورد تایید استاندارد برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، استاندارد ملی تدوین شده داریم. بنابراین فعالان صنف و تولید‌کنندگان طلا و جواهر جهت ارتقای سطح کیفیت محصولات خود می‌توانند از سنگ‌ها و گوهر هایی که دارای شناسنامه معتبر بوده و مورد تایید استاندارد باشند، استفاده کنند و پس از تکمیل مراحل تولید، شناسنامه سنگ و گوهر را به همراه محصول تولیدشده به مشتریان و خریداران ارائه کنند.
سوءاستفاده از بازار شب عید
محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر

حضور دلال‌ها در رسته‌های مختلف شغلی موجب ضرر و زیان فروشندگان و خریداران شده است. طی روزهای گذشته شاهد حضور دلالان در بازار سکه و ارز بودیم و مشاهده شد بازار در این بخش چگونه دستخوش تغییرات قیمت شد. در حوزه طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی نیز برخی افراد با سوءاستفاده از بازار شب عید سعی در فروش غیرقانونی و بدون مجوز طلا و سنگ‌های قیمتی دارند که باید با افزایش نظارت‌ها در این بازار از فعالیت آنها جلوگیری کرد. دلیل اصلی قاچاق این محصول به کشور را می‌توان با مصرف بیشتر از تولید داخل مرتبط دانست. به همین دلیل مجبوریم مصنوعات این فلز را از کشورهای دیگر وارد کنیم. از طرفی کاهش تولیدات داخلی به دلیل ورشکستگی برخی کارگاه‌های طلاسازی به موجب رکود، باعث شده تا بازار داخلی دستخوش ورود طلاهای ساخت خارج شود.
دولت در راستای حمایت از تولید داخل، واردات هرگونه طلا به کشور را ممنوع کرده است؛ اما از آنجایی که سلیقه افراد متفاوت بوده و همچنین تعطیلی کارگاه‌های ما، دلیلی بر آن شده که ناچارا دست به قاچاق این محصول به کشور بزنیم. البته تنوع سلیقه‌ها هم بی‌تاثیر نبوده و واردات کالا را دوچندان کرده است.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.