صفحه اصلی / جهش دو برابری قیمت برنج هندی

جهش دو برابری قیمت برنج هندی

مجتبی کاوه
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد متاسفانه نخستین جرقه‌های آتش افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارز طی یک ماه اخیر، مثل همیشه به دامن اقشار کم‌درآمد افتاده است.به گزارش کسب و کار نیوز  برنج هندی به عنوان یکی از اقلام پرمصرف سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمد طی هفته‌های اخیر در برخی سوپرمارکت‌ها کمیاب شد. بعد از مدت کوتاهی که کیسه‌های رنگارنگ برنج هندی در شبکه فروش فراوان شدند، قیمت آنها تا دو برابر گران شده بود. مثلا کیسه‌های ۱۰ کیلوگرمی برنج خاطره از ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسیده و سایر برنج‌های معروف هندی هم با جهش قیمت مشابه روبه‌رو شده‌اند. سوپرمارکت‌داران مدعی‌اند برنج‌هایی که افزایش قیمت پیدا کرده را اخیرا از بنکداران خریداری کرده‌اند و قیمت در بنکداری‌ها گران شده است. رئیس اتحادیه بنکداران می‌گوید قیمت در بنکداری‌ها هنوز تحت‌تاثیر دلار قرار نگرفته چون هنوز تا زمان رسیدن برنج با قیمت جدید به بازار زمانی حدود یک ماه لازم است و طی این مدت برنجی که در بازار وجود دارد نباید جهش قیمت داشته باشد. البته با تجربه‌ای که از جهش قیمت ارز در سال ۹۱ داریم، این توضیحات چیزی را عوض نمی‌کند و اقشار کم‌درآمد باید منتظر تغییرات شدید قیمت اقلامی از این دست – چه پای گران‌فروشی و سودجویی در میان باشد، چه تغییر قیمت ارز – باشند.
جهش قیمت در بنکداری‌ها اتفاق نمی‌افتد
رئیس اتحادیه بنکداران درباره افزایش ناگهانی قیمت برنج هندی به «کسب‌وکار» می‌گوید: افزایش قیمت ارز یک روند ناگهانی دو هفته‌ای داشت، ولی پیش از آن هم قیمت ارز در مدار صعودی بود که بر اقلام وارداتی اثرگذار بوده است. محمد آقاطاهر می‌افزاید: اینکه عنوان شود قیمت در بنکداری‌ها ناگهان افزایش پیدا کرده، صحیح نیست و با اینکه قیمت برنج هندی و به طور کلی برنج خارجی تحت‌تاثیر قیمت ارز است، اما جهش ناگهانی قیمت در بنکداری‌ها اتفاق نمی‌افتد. علت هم این است که بنکداری‌ها متمرکزتر از واحدهای خرده‌فروشی هستند و نظارت بر آنها بسیارراحت‌تر است.
عوامل افزایش قیمت برنج خارجی
یک کارشناس بازار برنج نیز با بیان اینکه افزایش قیمت برنج هندی فقط به دلیل افزایش قیمت ارز روی نداده، به «کسب‌وکار» می‌گوید: درباره برنج خارجی یک غافلگیری در بازار اتفاق افتاد و توقف ثبت سفارش‌ها توسط وزارت کشاورزی موجب کمبود برنج خارجی شد. عسگر حبیبی افزود: کمبود برنج خارجی در بازار با احتکار برخی عاملان فروش و واردکنندگان عمده هم تشدید شد چون همیشه سودجویان و دلالان بهتر از دولتی‌ها نبض بازار را حس می‌کنند و برای آنها معلوم بود با روند افزایشی قیمت ارز، انبار کردن برنج و فروش آن در آینده با توجیه گران شدن قیمت ارز، بسیار سودآور خواهد بود. وزارت کشاورزی از حدود سه هفته پیش ممنوعیت ثبت سفارش را لغو کرد ولی این کار که می‌توانست به بازار برنج شوک مناسبی ایجاد کند همزمان شد با جهش قیمت ارز و اثر این تصمیم در بازار با جهش قیمت ارز، خنثی شد. وی در پاسخ به این پرسش که نظارت بر خرده فروشی‌ها می‌تواند قیمت را تعدیل کند، گفت: تنها راهی که می‌توان قیمت برنج هندی را کاهش داد عرضه مستقیم آن به قیمت دولتی – قیمت یارانه‌ای – به اقشار هدف است تا تقاضای آنها از بازار خارج شود و قیمت برنج تحت‌تاثیر کاهش تقاضا کاهش یابد. این سیاست توسط شرکت بازرگانی دولتی در حال اجرایی شدن است، اما شبکه توزیعی که آنها دارند – فروشگاه‌های زنجیره‌ای – عمق و نفوذ کمی در بازار دارد و تا تاثیر توزیع برنج با قیمت یارانه‌ای، نوسان‌های قیمتی شدیدی که در بازار می‌بینیم، ادامه خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.