صفحه اصلی / گواهی سپرده ریالی اضافه برداشت بانک ها را جبران می کند

گواهی سپرده ریالی اضافه برداشت بانک ها را جبران می کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی گفت: فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد، می‌تواند مشکل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را جبران کند.
«ولی اله سیف» در حاشیه همایش چشم انداز اقتصاد ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک‌ها معتقدند، اجرای این بخشنامه، هزینه‌هایی را به آنها تحمیل می‌کند، افزود: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر اجرای این بخشنامه هزینه‌ای به آنها تحمیل کرد، بانک مرکزی آن را جبران می‌کند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که چنانچه آثار منفی برای بانک‌ها ایجاد شود، بانک مرکزی آن را رفع خواهد کرد.
خبرنگاری پرسید که آیا این به معنی تضمین بازپرداخت اوراق از سوی بانک مرکزی است؟ که رییس کل بانک مرکزی گفت: نمی گویم که تضمین می‌کنیم بلکه اگر هزینه داده شود، هزینه را جبران می‌کنیم.
سیف توضیح داد: برخی بانک‌ها بابت اضافه برداشت به بانک مرکزی بدهکارند که اجرای این طرح می‌تواند اضافه برداشت را کاهش دهد، بانک‌هایی که اضافه برداشت دارند، نرخ جریمه‌ای را به بانک مرکزی می‌پردازند که به نسبت بهتر است.
وی در پاسخ به اینکه بانک‌ها تمایل دارند تا نرخ سود ۲۰ درصدی بعد از اتمام دوره تعیین شده برای فروش اوراق گواهی سپرده ریالی ادامه یابد، گفت: نرخ سود ۲۰ درصدی تنها برای دو هفته از سوی بانک مرکزی تعیین شده است و بعد از این مدت، مطابق آنچه در بخشنامه آمده، باید به روال قبل برگردد.
صدور گواهی اوراق مشارکت ریالی یک ساله با نرخ سود ۲۰ درصد، بخشی از بسته مدیریت ارزی بانک مرکزی است که از ۲۸ بهمن در شبکه بانکی کشور آغاز شده و تا ۱۰ اسفند ادامه دارد.
به گفته سیف، در هفته نخست ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از این محل نقدینگی از جامعه جمع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.