صفحه اصلی / صادرات لبنیات ‌درانتظار مشوق‌های صادراتی

صادرات لبنیات ‌درانتظار مشوق‌های صادراتی

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر تولید محصولات لبنی در وضعیتی قرار دارد که نیاز بازار را تامین می‌کند. بنابراین هدفی که در این باره وجود دارد، رونق دادن و تقویت صادرات است تا بتوان ارزآوری بیشتری از این بازار داشت. این هدف همچنین در راستای کمک و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. این در حالیست که صادرات لبنیات نیازمند مشوق‌های صادراتی است. این اقدام و اعتماد صنایع لبنی به حمایت‌های دولت تدبیر و امید منجر به افزایش صادرات محصولات لبنی به میزان چشمگیری خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که وزارت جهاد کشاورزی گام‌های مؤثری را در جهت کاهش تعرفه‌های صادراتی و ایجاد کریدور سبز برای صادرات لبنیات برداشته و اظهار امیدواری کرد تا در صورت تداوم این سیاست‌ها، سهم بیشتری از بازار لبنیات جهان به تصاحب صنایع لبنی ایران درآید.
رشد ۷۰ درصدی صادرات لبنیات کشور در ۴ ماهه امسال
در همین رابطه معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۷۰ درصدی صادرات لبنیات کشور در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۴۰۴ هزار تن محصول لبنی صادر شده است. حسن رکنی ضمن اشاره به این جمله که سال ۹۵ سال شکوفایی صادرات محصولات لبنی ایران بوده است، افزود: سال گذشته ۸۵۰ هزار تن لبنیات تولید داخلی روی ریل صادرات قرار گرفته است. وی در ادامه میزان صادرات محصولات لبنی ایران طی چهار ماهه سال جاری را ۴۰۴ هزار تن اعلام کرد و اظهارداشت: در این مدت ماهانه افزون بر ۱۰۰ هزار تن صادرات انواع لبنیات در کشور انجام شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات لبنی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. رکنی بیان داشت: هم‌اکنون ایران در تولید انواع محصولات لبنی اعم از شیر، ماست، دوغ، پنیر و غیره از شرایط بسیار مناسبی در سطح بازارهای منطقه برخوردار است. وی گفت: در گذشته ۹۰ درصد بازارهای هدف صادراتی محصولات لبنی ایران مربوط به دو کشور عراق و افغانستان بود که خوشبختانه این شرایط امروز دچار تغییر و تحول جدی شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی ۷۰ تا ۸۰ درصد بازارهای کشورهای همسایه اعم از عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و… را زیر چتر پوشش خود دارند.
وی تصریح کرد: جدا از این کشورهای اروپایی نیز از طرفداران محصولات باکیفیت و خوش‌طعم لبنیات ایران هستند و سالانه انواع لبنیات به بازارهای این کشورها سرازیر می‌شود. رکنی در ادامه بازار روسیه را از جمله بازارهای بزرگ و پرمصرف در زمینه لبنیات قلمداد کرد و یادآور شد: سالانه انواع محصولات لبنی از قبیل شیر خشک، پنیر، خامه، ماست، دوغ و غیره از ایران به بازارهای این کشور صادر می‌شود. البته رئیس انجمن صنفی گاوداران از کاهش چشمگیر صادرات لبنیات خبر داد و گفت: قرار است دولت در ازای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک یارانه پرداخت کند که منتظر ابلاغ این موضوع هستیم. سید احمد مقدسی از کاهش چشمگیر صادرات لبنیات ایران خبر داد و اظهارداشت: کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند ترکیه و مصر برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک‌شان حدود ۲ یورو یارانه و مشوق صادراتی پرداخت می‌کنند که همین عامل باعث شده آنها بازار صادراتی ایران را بگیرند. وی با بیان اینکه ما پیگیر این موضوع شدیم که برای صادرات لبنیات مشوق صادراتی پرداخت شود، گفت: کلیات این امر در تصویب و آئین‌نامه اجرایی آن هم تدوین شده است. ضمن اینکه امیدوار هستیم هرچه زودتر توسط دولت تصویب نهایی و ابلاغ شود.
رئیس انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: امیدوار هستیم با انجام این کار بازار رونق بگیرد، چراکه کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند با ادامه روند فعلی ظرفیت تولیدشان را کاهش می‌دهند، چراکه صادرات کاهش یافته و با انباشت محصولات لبنی مواجه هستند.
ترکیه و عربستان رقیب صادرات لبنیات به عراق و پاکستان
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی

در حال حاضر صادرات لبنیات به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که شرایط صادرات به این کشورها در وضعیت متعادلی قرار دارد. البته ایران رقبایی نیز در این زمینه دارد که ترکیه و عربستان در گروه کشورهای صادرکننده لبنیات به عراق و پاکستان هستند که در این زمینه رقیب جدی برای ایران محسوب می‌شوند. البته با وجود اظهارات، صادرات تجاری لبنیات به آمریکا نداشتیم و تاکنون دو تا سه کانتینر فرآورده لبنی برای انجام آزمایشات و اخذ گواهی FDA سازمان غذا و دارو به آمریکا ارسال شده است. به عبارتی صادرات محصولات لبنی به کشور آمریکا هنوز به طور آزمایشی انجام می‌شود و بعد تجاری به خود نگرفته است. همچنین اخذ نامه‌ها و بازاریابی در حال پیگیری است تا موانع صادرات لبنیات ایران به این کشور رفع شود، اما اقدامات انجام‌‌شده برای صادرات محصولات لبنی جای امیدواری دارد. در حال حاضر و در همین راستا اکنون شرکت‌ها در حال برطرف کردن موانع موجود در بازاریابی و مسائل مربوط به آن هستند تا بتوانند به زودی سهم قابل قبولی از صادرات به خود اختصاص دهند. مشکل بزرگی که در این بین وجود دارد عدم اختصاص مشوق‌های صادراتی است، چراکه اخذ مشوق صادراتی در رونق صادرات لبنیات به عراق، افغانستان و پاکستان مؤثر بوده است. اما متأسفانه تاکنون فاز سوم مشوق صادراتی به سبب کمبود بودجه به حساب کارخانه‌های لبنی واریز نشده است. البته وزارت جهاد کشاورزی کماکان اعلام می‌کند که مشوق صادراتی لبنیات به قوت خود باقی است و شرکت‌های لبنی همچنان به صادرات ادامه می‌دهند. این در حالیست که در پنج ماه نخست سال، ۱۷۷ هزار تن لبنیات به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار صادر شد که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.
جای خالی مشوق‌های صادراتی در حوزه صادرات لبنیات
علی رجبی، رئیس اتحادیه لبنیات

لبنیات از جمله کالاهای ضروری و خاصی است که دولت باید به آن توجه بیشتری کند. در حال حاضر یارانه‌ای که از سوی دولت به صادرات داده می‌شود، قابل توجه نبوده و همین موضوع صادرات این محصول را با موانع بسیاری مواجه کرده است. به عبارت بهتر، میزان یارانه‌ای که دولت برای صادرات این محصول اختصاص می‌دهد در نحوه تبادلات تجاری آن بسیار مؤثر است. در حال حاضر جای خالی مشوق‌های صادراتی در حوزه صادرات لبنیات احساس می‌شود و تولیدکنندگان برای ادامه راه نیاز به مشوق دارند. مشکلات دیگری نیز در این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال مطابق هر سال کمی دچار افزایش قیمت در لبنیات شدیم که بخشی از این افزایش قیمت قابل پیش‌بینی و براساس تورم سالانه و برخی دیگر در جریان افزایش سایر هزینه‌ها بوده است. با وجود اینکه امسال مالیات بر ارزش افزوده در بحث لبنیات نداشتیم، ولی برای تامین هزینه‌های حقوق و دستمزد کارمندان و پرسنل، بیمه، حمل و نقل، انرژی و… مستلزم افزایش قیمت محصولات هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.