صفحه اصلی / جبران عقب‌ ماندگی اکتشافات معدنی

جبران عقب‌ ماندگی اکتشافات معدنی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، استفاده از دانش و فناوری نوین در بخش معدن یکی از آرزوهای دیرپای فعالان معدنی کشور بوده است و بعد از سال‌ها که ایران به دلیل تحریم از برقراری ارتباط و تعامل با صاحب‌نظران معدنی و شرکت‌های دارای دانش فنی محروم بود، اکنون به تدریج این امکان در حال فراهم شدن است. متولیان توسعه معادن کشور این روزها با دعوت از اساتید صاحب‌نام و بین‌المللی معدن و زمینه‌سازی برای انتقال تجربیات و دانش آنها در پی شکوفا کردن فرصت‌های نهفته در پهنه‌های ایران هستند و آنچه بیشترین تمرکز آنها را به خود معطوف کرده، جبران عقب‌ماندگی اکتشاف در کشور است. 
استفاده از مشاوران بین‌المللی در اکتشاف بزرگ 
یک مقام مسئول روز گذشته (شنبه) ۲۹ مهرماه در حاشیه کارگاه آموزشی بین‌المللی مدل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی تیپ‌های کانه‌زایی فلزی که در شرکت ملی فولاد ایران برگزار شد، در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر راهکارها و نحوه انتقال دانش فنی جدید بخش معدن به ایران گفت: تحریم موجب فاصله افتادن بین فعالان معدنی و مراکز تحقیق و پژوهش معدن کشور با همتایان بین‌المللی خود شده بود و ما از امکان برجام برای پر کردن این فاصله بهره بردیم. علی‌ اصغر‌زاده با بیان اینکه حضور اساتید صاحب‌نام جهانی در کشور ما و ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی بخش اکتشاف معدن یکی از موثرترین راه‌های انتقال تجربه و دانش جدید معدنی به ایران محسوب می‌شود، افزود: همچنین حضور این اساتید می‌تواند به ایجاد تعامل مستقیم بین فعالان معدنی ایران و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگی که با این اساتید برجسته در ارتباط هستند، کمک کند. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: علاوه بر این، از فرصت حضور استادان مطرح کشورهای کانادا، استرالیا و اروپا در کشورمان برای مشاوره در برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی که از بزرگ‌ترین اکتشافات تاریخ معدن کشور بوده و جزو برنامه‌های مهم ایران برای جبران عقب‌ماندگی بخش اکتشاف است، استفاده می‌شود. 
چالش‌های جذب سرمایه‌گذار به بخش معدن
همچنین، پروفسور استیو گاروین (Steve Garwin) یکی از اساتید برجسته معدن از کشور استرالیا که به عنوان مدرس در این دوره حضور داشت، در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» مبنی بر راهکار افزایش موفقیت اکتشافات معدنی در ایران، گفت: فرایند اکتشاف زمان‌بر و پرهزینه است و بدون حمایت دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ خارجی صاحب سرمایه، این فرایند به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. این کارشناس بین‌المللی با اشاره به حضور شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در پروژه‌های اکتشافی کشورهایی همچون برزیل، شیلی و استرالیا، افزود: در بحث معدن، برقراری توازن بین منافع داخلی کشورها و منافع شرکت‌های قدرتمند خارجی چالش‌برانگیز بوده و از وظایف اصلی دولت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای است چون دانش فنی و فناوری مدرن در اختیار این شرکت‌ها قرار دارد و تاکید آنها بر حضور و فعالیت تحت قوانین تجارت آزاد، همواره چالش‌هایی برای کشورهای خواستار سرمایه‌گذاری و دانش و فناوری ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: دانش اکتشاف، تجربه و دانش مدیریتی توسعه بخش معدن تا حدودی با حضور اساتید بین‌المللی قابل تبادل است اما جذب سرمایه که تکمیل‌کننده حلقه توسعه اکتشاف و به طور کلی تکمیل‌کننده حلقه توسعه معادن ایران است، راهکارهای خاص خود را دارد. وی با بیان اینکه به نسبت پهنه وسیعی که ایران دارد، اکتشاف دامنه چندانی در این کشور نداشته، خاطرنشان کرد: ذخایر معدنی ایران فرصت خوبی را در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی برای این کشور فراهم می‌کند، به شرط آنکه بحث‌هایی که موجب اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود به عنوان پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن حل و فصل شود، چراکه سرمایه‌گذاری در بخش معدن یک پروسه طولانی‌مدت بوده و حجم سرمایه هم در این بخش معمولا سنگین است. 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.