صفحه اصلی / ناتوانی ساختار سنتی کشاورزی در جذب نیروی متخصص

ناتوانی ساختار سنتی کشاورزی در جذب نیروی متخصص

مجتبی کاوه
به گفته یکی از مسئولان بخش کشاورزی کشور، بیکاری سرنوشت حدود ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌ای است که کارشناسان و متخصصانش باید تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور باشند. به گزارش کسب و کار نیوز کارشناسان می‌گویند حتی اگر گفته‌های رئیس سازمان مهندسی کشاورزی درباره بیکاری ۷۰ درصدی مهندسان کشاورزی را اغراق‌آمیز بدانیم، باز هم بی‌برنامگی دولت برای اشتغال افرادی که در رشته‌های مرتبط با کشاورزی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند، واقعیت مسلم است. گره‌هایی در این زمینه وجود دارد که بعضی از آنها مدت‌هاست توسط کارشناسان به مسئولان دولتی گوشزد شده، ولی باز هم در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد.
۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیکارند
احمد کبیری، رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه این سازمان بیش از ۲۳۰ هزار عضو دارد، گفت: فضای اقتصاد کشور باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مهیا شود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی وارد کار شوند، چراکه از این تعداد ۷۰ درصد جویای کار هستند و ۱۷ درصد در بخش غیردولتی و ۱۳ درصد در بخش دولتی مشغول به فعالیت‌اند. وی افزود: دولت با حمایت حداقلی از فارغ‌التحصیلان جویای کار برای بحث آموزش مهارتی می‌تواند آنها را وارد عرصه کار کند، چراکه دولت توان جذب این تعداد نیروی جویای کار را ندارد.
توسعه بی‌قاعده آموزش عالی و بیکار ماندن فارغ‌التحصیلان مازاد
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی نتیجه سیاست‌های توسعه بی‌قاعده و غیراصولی آموزش عالی کشور است، به «کسب‌وکار» گفت: بخش عمده‌ای از این فارغ‌التحصیلان مازاد از دانشگاه آزاد مدرک گرفته‌اند و مشخص نیست خط‌مشی و راهبرد این دانشگاه در جذب دانشجو چگونه برنامه‌ریزی می‌شود. سید حمید هاشمی افزود: مسئولان آموزش عالی شاید بگویند دانشجویان را براساس ظرفیت‌های کشور جذب می‌کنند و ظرفیت کشور ما در کشاورزی بالاست، اما آنها در برابر این پرسش که در استان‌هایی که به‌شدت با بحران آب مواجه هستیم، واحدهای دانشگاهی حتی در شهرهای دورافتاده دانشجوی مهندسی زراعت جذب می‌کنند، چه پاسخی دارند؟ این سیاست حتی با وجود بیکاری گسترده فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی هم متوقف نشده و کماکان جذب دانشجو ادامه دارد که البته طی سال‌های اخیر جوانان با بررسی وضعیت بازار کار کمتر به سوی این رشته آمده‌اند. یعنی اگر وضعیت بازار کار موجب اصلاح دیدگاه دانشجویان نمی‌شد احتمالاً هیچ تغییری در سیاست دانش‌پذیری رشته‌های کشاورزی به وجود نمی‌آمد.
اتلاف سرمایه‌ها و منابع انسانی به دلیل ناهماهنگی ارکان دولت
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی به تنهایی نمی‌تواند مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی را حل کند، به «کسب‌وکار» گفت: بخش کشاورزی ما با معضل سنتی بودن ساختارهای تولید مواجه است که موجب کوچک‌مقیاس بودن تولید در این بخش می‌شود و تغییر به نظام تولید پیشرفته هنوز در کشور ما اتفاق نیفتاده و به همین دلیل هم بخش کشاورزی اصولاً توان جذب نیروی تحصیل‌کرده را ندارد. عباس پاپی‌زاده افزود: آموزش مهارتی بی تأثیر نیست، ولی وقتی کارگشاست که اقتصاد بخش کشاورزی گنجایش جذب نیروی جدید را داشته باشد، اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری در این بخش به حدی نبوده که اقتصاد کشاورزی کشور به اندازه جمعیت دانشجوی آن بزرگ و فعال شود. وی نیز به توسعه بی‌رویه جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: ناهماهنگی بین ارکان دولت وجود دارد، به این صورت که وزارت کشاورزی باید تعیین‌کننده میزان جذب دانشجو در رشته‌های مرتبط با این بخش باشد، ولی سیاست‌گذاران آموزش عالی به صورت جزیره‌ای و بدون توجه به نیاز بخش کشاورزی برنامه‌های توسعه خود را پیش می‌برند که نوعی اتلاف سرمایه‌ها و منابع انسانی به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر سالاری نسب گفت: سال گذشته تلاش کردیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.