صفحه اصلی / جولان موتور سیکلت های فرسوده

جولان موتور سیکلت های فرسوده

مجتبی کاوه
موتورسیکلت‌ها چه سهمی از حمل و نقل مسافر و کالاهای درون شهرها دارند؟ چه سهمی از سوخت و آلودگی هوا بر عهده آنهاست؟ چند درصد از موتورسیکلت‌ها از استاندارد و ایمنی لازم برای تردد برخوردارند؟ موتورسیکلت‌ها در ایران چند ساله فرسوده می‌شوند؟ آیا قانونی برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در کشورمان وجود دارد؟ جالب است که هیچ آمار و اطلاعات کاملی برای جواب دقیق به سوالات فوق وجود ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، موتورسیکلت‌ها مثل بسیاری از راکبان‌شان، نماد ابهام و گریز از قانون و مقررات هستند و از لحاظ تولید هم صنعتی به شمار می‌روند که با وجود قدمت، گام چندانی در راستای بومی‌سازی موتور برنداشته و به خارج متکی است. مسئولان از تصمیم‌شان برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده سخن می‌گویند، اما کارشناسان در اجرایی شدن چنین تصمیمی، تردید جدی دارند.
تشویق، حمایت و جریمه برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده
علیرضا احمدی، معاون حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام خبر مصوبه جدید هیأت دولت درباره وسایل نقلیه فرسوده و با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های فرسوده هم باید اسقاط شوند، افزود: با توجه به مصرف بالای موتورسیکلت باید برنامه بلندمدتی تدوین کنیم و مقدمات آن فراهم شده تا بتوانیم آن را به چرخه اسقاط ببریم. احمدی گفت: بسته جامع و کامل برای اسقاط خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن خودروهای عمومی و شخصی و موتورسیکلت در نظر گرفته‌ایم و همه مباحث از جمله تشویق و حمایت و حتی جریمه در آن دیده شده است. احمدی درباره تفاوت مصوبه جدید هیأت دولت درباره نحوه اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبه پیشین افزود: تفاوت اصلی در این است که تمرکز این مصوبه روی کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست، بدین ترتیب که سعی شده به ازای خودروهایی که مصرف سوخت آنها کمتر است تعداد کمتری خودرو اسقاط شود و در ازای خودروهایی که مصرف سوخت آنها بیشتر است و تأثیر بیشتری در افزایش آلودگی دارند، خودروهای بیشتری اسقاط شوند.
چالش تولیدات صنعت موتورسیکلت‌سازی با بحث کیفیت
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده به سادگی امکان‌پذیر نیست، به «کسب‌وکار» گفت: گام اول در این مسیر شناسایی موتورسیکلت‌های فرسوده است، اما آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده در دسترس نیست. محمود زمانی با اشاره به فراخوان اخیر شهرداری برای صدور آرم طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها یادآور شد: طی مهلت ۲۰ روزه این طرح، تنها کمتر از ۲ درصد موتورسیکلت‌های واجد شرایط برای دریافت طرح، اقدام کردند و طبیعتاً این طرح با چنین مشارکت ضعیفی، شکست خورد. وی ادامه داد: جزئیات مصوبه دولت و آئین‌نامه اجرایی آن هنوز منتشر نشده اما از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده به معنی حذف بیش از
۷۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود است، چراکه تقریباً تمام تولیدات صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران بعد از گذشت ۴ سال از نظر آلودگی و مصرف سوخت هیچکدام از استانداردهای لازم را پاس نمی‌کنند و حتی بسیاری از تولیدات ایرانی در بدو تولید (صفر کیلومتر) نیز نمی‌توانند استانداردهای لازم را پاس کنند. وی با تاکید بر چالش تولیدات صنعت موتورسیکلت‌سازی با بحث کیفیت، تصریح کرد: صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران نتوانسته با وجود قدمت، قوای محرکه موتور را داخلی‌سازی کند و به واردات و مونتاژ بی‌کیفیت‌ترین محصولات چینی و هنگ‌کنگی وابسته هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.