صفحه اصلی / ادعای تماس با مسافران هواپیما قبل از سقوط

ادعای تماس با مسافران هواپیما قبل از سقوط

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز وزیر ارتباطات درباره نحوه رهگیری هواپیمای مفقودشده از طریق تماس تلفنی با مسافران هواپیما تا ساعت ۹:۲۸ روز حادثه توضیح داد و گفت: تلفن یکی از مسافران تا ساعت ۷ عصر روشن بوده است. محمدجواد آذری‌جهرمی در مورد اخباری که درباره وجود گوشی روشن یکی از مسافران طرح شد و نیز اخبار دیگری که دو روز قبل درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران منتشر شد، توضیح داد. وی دیروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در مورد اخباری که درباره وجود گوشی روشن یکی از مسافران طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم.
الف) مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت ۷ عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باطری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.
ب) ادعای یکی از خبرنگاران درباره تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافران و دو مکالمه ۳۰ ثانیه‌ای و ۷۲ ثانیه‌ای بررسی و بنابر اطلاعات تماس ثبت‌شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس‌راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنابر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۳:۳۴ دقیقه صبح بوده است.
وی با تایید ادعای یکی از خبرنگاران درباره تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافران و دو مکالمه ۳۰ و ۷۲ ثانیه‌ای براساس اطلاعات تماس ثبت‌شده، نیز اظهار کرد: تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس‌راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنابر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۹:۳۴ صبح بوده است. اطلاعات سایت‌های رصد پروازی درباره این پرواز نیز قابل دسترس است که اطلاعات منتشرشده، مطابق با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری است. بنابراین تماس‌های مذکور قبل از سقوط
بوده است.
ج) همکاران ما با استفاده از تحلیل‌های فرکانسی و جهت‌یابی تلفن همراه مسافران مورد اشاره، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زده‌اند. متاسفانه به دلیل ابری بودن منطقه شناسایی میسر نشده است.
د) با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیل‌های فنی، منطقه قله پازن پیر را به عنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص
داده است.
ه) تیم‌های پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جهت‌یابی فرکانس‌های رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شده‌اند.
تیم‌های فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانه‌هایی از هواپیما هستند و البته شرایط محیطی سخت بوده و امکان جستجوی سریع را مشکل کرده است. امیدوارم تلاش همه تیم‌های درگیر در صحنه سریع‌تر به نتیجه برسد. به نوبه خود از همه این عزیزان تشکر
می‌کنم‌.

در هیچ کجای دنیا در این ارتفاع امکان برقراری تماس وجود ندارد
احمد منتظری، کارشناس ارشد مخابرات

متاسفانه هنگامی که اتفاقی به این وسعت در کشور را شاهد هستیم، ناراحتی از وقوع خود حادثه ناراحتی بسیار بزرگی است و باید تلاش شود تا از شایعه‌پراکنی و دامن زدن به آن اجتناب شود. در حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج که به درگذشت هموطنان‌مان منجر شد یک‌سری اخبار مبنی بر تماس‌های تلفنی مسافران با خانواده‌های‌شان منتشر شد که لازم است اشاره شود در مکانی که هواپیما سقوط کرده به دلیل ارتفاع ۱۳ هزار پایی و وجود قله‌های بلند و متعدد امکان تماس به هیچ عنوان وجود ندارد. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از نگرانی‌ها درباره آن تن‌دهی موبایل برطرف شده است، اما در هیچ کجای دنیا در این ارتفاع امکان برقراری تماس وجود ندارد.
اینکه صحبت از آن تن‌دهی گوشی‌های موبایل در بلند‌ترین قله جهان می‌شود لازم است اشاره شود شاید تلفن‌های همراه ماهواره‌ای با امکانات خاص بتوانند برای مدت کوتاهی این ارتباط را برقرار کنند. البته به عقیده بنده حتی این امکان نیز وجود ندارد و هنوز اثبات این حرف در حد یک ادعا باقی مانده است. البته برقراری تماس و ارسال ایمیل با گوشی‌های ماهواره‌ای هزینه بسیاری دارد و با توجه به مکان هزینه آن بسیار بیشتر از حد معمول خواهد بود. همچنین در اختیار داشتن گوشی‌های ماهواره‌ای برای افراد عادی ضروری نبوده و مختص افراد خاص در شرایط خاص است. به طور کلی تلفن همراه ماهواره‌ای امکان ارتباط مستقیم گوشی‌های کوچک همراه را با یک ماهواره مخابراتی فراهم می‌سازد و برای بهره‌مندی از امکانات تلفن همراه ماهواره‌ای لازم است از گوشی‌های خاص ماهواره‌ای استفاده شود.
گوشی‌های تلفن همراه ماهواره‌ای یک شرکت با نام ثریا که اماراتی است، تحت نام‌های هیوز (Hughes) و اسکوم (Asco) عرضه می‌شوند و ویژگی‌های مشابهی دارند. این گوشی‌ها به عنوان یک گوشی معمولی همراه نیز قابل استفاده هستند و مشترک می‌تواند در نزدیکی آنتن‌های زمینی و درون شهرها، سیم‌کارت ماهواره‌ای را از آنها بیرون آورد و از سیم‌کارت معمولی خود استفاده کند. گوشی‌های ثریا امکاناتی از قبیل اتصال به رایانه و دیتا، ارسال دورنگار، موقعیت‌یابی و ارسال پیام کوتاه را در اختیار مشترک قرار می‌دهد، اما بازهم امکان استفاده از آن در ارتفاع ۱۳ هزار پایی و در میان قله‌های بلند و متعدد و نقاطی با نام نقاط کور باید بررسی شود، چراکه این مدل از تلفن‌های همراه با اتصال به ماهواره‌های مختص به خودشان امکان فعالیت و آن تن‌دهی پیدا می‌کنند و در میان کوه‌ها و قله‌های بسیار مرتفع این امکان دور از ذهن خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.