صفحه اصلی / سقوط یک فرسوده دیگر

سقوط یک فرسوده دیگر

مجتبی کاوه
هواپیمای ای.تی.آر – ۷۲ که صبح روز گذشته فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد، هرگز به مقصد نرسید و ۶۶ نفر سرنشین خود را به کام مرگ فرو برد. به گزارش کسب و کار نیوز هواپیماهای ای.تی.آر جزو کم‌سانحه‌ترین هواپیماهای هوانوردی عمومی به شمار می‌روند و گرچه صحبت درباره علت سانحه تا زمان روشن شدن نتیجه تحقیقات ممکن نیست، اما برخی کارشناسان معتقدند فرسودگی این هواپیماها را هم آسیب‌پذیر می‌کند. ای.تی.آر مذکور ۲۴ سال عمر داشت و ۲۴ سال سنی نیست که یک هواپیما بتواند با ایمنی تضمین‌شده در شرایط آب و هوایی نامساعد پرواز کند.
ای.تی.آر‌ها در قراردادهای نوسازی ناوگان هوایی هم سهم دارند و اتفاقاً بیشترین هواپیمایی که تحت قراردادهای جدید به ایران تحویل شده از همین نوع است، اما فرسودگی ناوگان که پاشنه‌آشیل صنعت هوایی ایران به شمار می‌رود با روند کندی که نوسازی در پیش دارد، یک وضعیت گذرانیست و این نقطه‌ضعف اساسی چنانکه سقوط روز گذشته نشان داد می‌تواند حتی با وجود تلاش‌های قابل تحسینی که تکنسین‌های فنی برای سرپا نگه داشتن هواپیماهای فرسوده به کار می‌برند و با وجود زبدگی و مهارت خلبان‌ها، باز هم از مسافران هوایی قربانی بگیرد.
آخوندی: ابعاد فنی حادثه در حال بررسی است
نخستین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود. این هواپیما آبان ۹۶ توسط نیروهای بخش تعمیرات اساسی ناوگان ATR پایگاه شیراز اورهال شده بود. این هواپیما به رجیستر EP_ATS پس از سال‌ها زمین‌گیری، فعال شده بود. عباس آخوندی در تشریح آخرین جزئیات بررسی سانحه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان توضیح داد: به محض وقوع این سانحه بلافاصله طبق قانون ایکائو، ستاد بررسی سانحه با ۱۱ کارگروه تشکیل شد و ابعاد مختلف سانحه از نظر فنی، شرایط جوی و غیره در حال بررسی است. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هواپیمای ATR از ایمن‌ترین هواپیماهای کوتاه‌برد جهان است. وی با بیان اینکه اطلاعات حادثه به صورت دقیق در حال ارزیابی است، گفت: با شرکت ATR به عنوان کمپانی سازنده هواپیما تماس گرفتیم که نماینده آنها نیز به ایران اعزام شود و نظریات خود را درباره این حادثه به ما اعلام کنند.
ای.تی.آر سقوط‌کرده تا ۱۴ مایلی مقصد با مرکز کنترل در ارتباط بوده است
رئیس سازمان هواپیمایی نیز با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم در رابطه با دلایل سقوط این هواپیما اظهارنظر کنیم، گفت: تا اطلاعات جعبه سیاه به دست ما نرسد امکان اظهارنظر در این رابطه وجود ندارد. عابدزاده افزود: هواپیمای ای. تی. آر ۷۲ آسمان تا ۱۴ مایلی مقصد با مرکز کنترل در ارتباط بوده است. وی با بیان اینکه هواپیمای ای.تی.آر سقوط کرده آسمان تولید سال ۱۹۹۳ میلادی بوده است، اظهار کرد: دستگاه‌های ناوبری این هواپیما مدرن بوده است. عابدزاده همچنین از اظهارنظر درباره نقص فنی قبلی این هواپیما در گذشته خودداری کرد. در حالی برخی منابع از سابقه نقص فنی هواپیمای سقوط کرده هواپیمایی آسمان خبر داده‌اند که مدیر روابط عمومی آسمان این موضوع را تکذیب کرد. سیدمحمدتقی طباطبایی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هواپیمایی که به کوه دنا برخورد کرده پیش از این نقص فنی داشته است، اظهار کرد: اینگونه نیست و هواپیمایی آسمان به‌شدت این مساله را تکذیب می‌کند. وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری برای تمام هواپیماهای آسمان صلاحیت پرواز صادر می‌کند و اینگونه نیست که ایرلاین‌ها هرچه دل‌شان بخواهد، انجام دهند. وی تاکید کرد: ایمنی پرواز هواپیماها به طور دائم تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.
احتمال خطای خلبان پایین است
یک کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه اظهارنظر کارشناسی درباره علل فنی سقوط ای.تی. آر شرکت هواپیمایی آسمان فعلاً مقدور نیست، به «کسب‌وکار» گفت: سوانح هوایی معمولاً به دلایلی از قبیل نقص فنی حاصل از خطای انسانی، عوامل فنی، نقص فنی حاصل از شرایط پیش بینی نشده آب و هوایی یا موانع خارجی مثل پرندگان، خطای انسانی خلبانان و عوامل راهبری هواپیما و خطای انسانی نیروهای هدایت‌کننده عملیات ناوبری در فرودگاه‌ها اتفاق می‌افتد و تنها نکته‌ای که به قاطعیت می‌توان اعلام کرد این است که فرسودگی هواپیما می‌تواند احتمال آسیب‌پذیری هواپیما را در شرایط نامساعد جوی افزایش دهد. کاپیتان مسعود خالقی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوز پرواز این هواپیما با وجود وضعیت جوی نامساعد طبق استانداردهای جهانی بوده است، گفت: استانداردهای جهانی در این مورد بسیار دقیق است و قطعاً وقتی به این هواپیما اجازه پرواز داده شده آخرین اطلاعات هواشناسی فرودگاه مبدأ و مقصد و همچنین وضعیت جوی مسیر بررسی شده بوده و پرواز ایمن تشخیص داده شده است. البته کمیته‌ای برای بررسی فنی سانحه تشکیل می‌شود و تمام این موارد نیز در آن دوباره مورد مطالعه و بازبینی قرار می‌گیرد. یک کارشناس دیگر صنعت هوایی نیز با بیان اینکه قوی‌ترین احتمال درباره این سانحه نقص فنی ناگهانی و از دست دادن کامل کنترل هواپیما توسط خلبان در زمانی کوتاه است، به «کسب‌وکار» گفت: خلبان این پرواز جزو زبده‌ترین و باتجربه‌ترین خلبانان ای.تی.آر بوده و سال‌ها در مسیرهای مختلف از جمله مسیر تهران – یاسوج پرواز کرده است، بر این اساس احتمال خطای خلبان به‌شدت کاهش می‌یابد. کاپیتان محمد قدیمی افزود: هواپیماهای ای.تی.آر بسیار کم‌سانحه هستند، اما این هواپیما علاوه بر سن بالای ۲۴ سال چندسال هم زمین گیر بوده و قطعاً اگر شرایط تحریمی بر کشور ما حاکم نبود این هواپیماهای فرسوده امکان پرواز پیدا نمی‌کردند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.