صفحه اصلی / سرگــردانی سرمایه‌های خرد

سرگــردانی سرمایه‌های خرد

ثمانه نادری
رتبه ایران در حمایت از سرمایه‌های خرد در حالی به گفته معاون وزیر اقتصاد پایین است که بخش عظیمی از این سرمایه‌ها در حال حاضر باعث آشفتگی در بازار ارز و سکه شده است.
به اعتقاد کارشناسان، سرمایه‌های خرد با کاهش نرخ سود بانکی از بانک‌ها خارج شده و در حال حاضر در پی بازار امنی برای دریافت سود بیشتر است، در حالی که این سرمایه‌ها می‌توانست در یک بازار مشخص چون بازار سرمایه ساماندهی شود.
به گزارش کسب و کار نیوز البته ناگفته نماند که چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین لایحه حمایت از سرمایه‌گذاران خرد خبر داده بود تا مشارکت آنها در بازار سرمایه بیشتر شود. با این حال این سرمایه‌های سرگردان هنوز محل مشخص و مطمئنی برای استقرار پیدا نکرده است و به نظر می‌آید سرگردانی آنها کماکان تلاطم‌هایی را در بازارهای مالی به وجود آورد.
در همین رابطه معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد امتیاز ایران، ۳۳ است که امتیاز بسیار بدی است و باید حتماً قانون تجارت کشور تغییر کند تا امتیاز ما بهبود پیدا کند.
وی افزود: در ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۶۰ را در جهان داریم و امتیازمان در جهان ۲۳ است که این امتیاز نیز ضعیف است. همچنین در حوزه ساماندهی مجوزها، ما هیأتی را راه‌اندازی کردیم که اعضای آن از ۳ قوه کشور و ۳ اتاق ایران بوده است و قرار شده که این هیأت در ۴ گام برنامه‌ها را جلو ببرد.
میرشجاعیان با بیان اینکه هنوز میزان قوانین و مقررات موجود در کشور مشخص نیست، گفت: متأسفانه نگاه یکپارچه‌ای به مجوزها هیچ‌وقت در ایران نبوده است و این مجوزها ریشه در بروکراسی اداره کشور دارد.
بی‌تفاوتی به تجمیع سرمایه‌های خرد
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس مالی در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: اهمیت سرمایه‌های خرد را بر این اساس می‌توانید درک کنید که انجام تمام کارها و فعالیت‌های بزرگ حاصل تجمیع سرمایه‌های خرد است. پول‌های بزرگی که در بانک‌ها یا در بنگاه‌ها و شرکت‌های سهامی عام تجمیع شده براساس سرمایه‌های خرد است. به عبارتی تجمیع سرمایه‌های خرد است که فعالیت‌های اقتصادی را شکل می‌دهد، اما متاسفانه در کشور ما حمایت از این سرمایه‌ها در کمترین میزان خود قرار داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از موارد حمایت از این سرمایه‌ها، اصلاح قانون تجارت است، می‌گوید: یک مورد دیگر افزایش شفافیت و اجرای قانون حاکمیت شرکتی است که می‌تواند درجه حمایت از سرمایه‌های خرد را افزایش دهد.
متاسفانه در همه این حوزه‌ها عملاً ما به دلیل اینکه اقتصاد نفتی و وارداتی داشته‌ایم و عملاً به تجمیع سرمایه‌های خرد نیازمند نبوده‌ایم، بی‌اهمیت بودیم و یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی کشور عدم حمایت از سرمایه‌های خرد است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه می‌تواند محل امنی برای این سرمایه‌ها باشد، می‌گوید: بازار سرمایه زمانی می‌تواند محل امنی برای سرمایه‌گذاران خرد باشد که تصمیم‌گیری‌های این حوزه در اختیار نهاد ناظر بازار سرمایه باشد، یعنی نهادهای دیگر با تصمیمات خلق‌الساعه سرمایه خرد را تهدید نکنند.
بازار سرمایه شامل اوراق بهادار با سود ثابت و متغیر است و می‌تواند محل امنی برای تمام سرمایه‌ها و سلیقه‌ها باشد، ولی در حال حاضر جای تأسف دارد که برای نخستین‌بار در تاریخ کشور تحت‌تأثیر یک تصمیم خلق‌الساعه نرخ بهره و اوراق خزانه دولتی که کمترین ریسک را دارد تأثیر منفی می‌پذیرد و ۲، ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.
نشانه این امر این است که دولت عملاً هیچ مسئولیتی در قبال سرمایه‌های خرد در خود نمی‌بیند. بنابراین بازار سرمایه در حالی می‌تواند این بازار امن را ایجاد کند که اختیار آن به دست بازار سرمایه باشد.
عدم استفاده اهرمی از سرمایه‌های خرد
علی مروی، کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص معتقد است سرمایه‌های خرد شاخص‌های مختلفی دارد، اما سرنوشت بازار بورس و سهام عدالت نشان داد سرمایه‌های خرد عملاً از حمایت کافی برخوردار نیستند و بدتر آنکه در تعارض منافع بین سپرده‌گذاران و سهامداران عمده قربانی سهامداران جز و خرد خواهند بود.
سهام عدالت به عنوان یک الگو برای ورود سرمایه‌های مردم و سرمایه‌های خرد به بازار سرمایه در این خصوص مثال‌زدنی است. این نشان می‌دهد کشور ما این سرمایه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و این سرمایه‌ها از نظام حمایتی برخوردار نیستند.
از سویی هیچ سازمان و قوانینی در کشور برای حمایت از سرمایه خرد وجود ندارد. موضوع دیگر آنکه در رابطه با سرمایه‌های خرد فرهنگ تصمیم‌گیری جمعی و استفاده اهرمی هم وجود ندارد. این هم مشکل دیگری است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.