صفحه اصلی / تکرار تجربه فرانسوی در صنعت خودرو

تکرار تجربه فرانسوی در صنعت خودرو

مجتبی کاوه
نمی‌خواهیم نگاه بدبینانه به تحولات اخیر صنعت کشور داشته باشیم، ولی چه کنیم که خوش‌بین‌ترین تحلیلگران هم در برابر آمار و اطلاعات جدید کم می‌آورند.
به گزارش کسب و کار نیوز، آیا به استناد آمارهای جدید صنعت خودرو، باید بپذیریم برجام و قراردادهای حاصل از آن در این صنعت با تهدیدهای آشکار و پنهان ترامپ در حال فروپاشی است؟ مسئولان حوزه صنعت در این باره اظهارنظر شفافی نداشته‌اند، اما آمارهای منتشره در حوزه صنعت خودرو نشان‌دهنده این واقعیت است که قراردادهای خودرویی ایران و فرانسه – حداقل تا سطحی که برای سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شد – به بار ننشسته است. کارشناسان در این باره محتاطانه نظر می‌دهند و علت این احتیاط هم شفاف نبودن قراردادهای خودرویی‌ها با فرانسوی‌هاست، اما از آنچه می‌گویند می‌توان دریافت با شدت گرفتن تخاصم آمریکا علیه ایران احتمال عقب‌گرد فرانسوی‌ها از قراردادهای خودرویی کاملاً قابل تصور است.
تولید پژو ۲۰۰۸ در آمار بهمن ماه وزارت صنعت هوا شد
دو سال قبل بعد از برجام بود که قرارداد همکاری مشترک ایران و فرانسه برای تولید خودروهای جدید امضا شد و برمبنای آن، ایران‌خودرو و شرکت ای کاپ، خودروهای جدید فرانسوی را پیش‌فروش کردند، اما در مهرماه امسال تنها ۴ دستگاه از این خودرو در فهرست تولید ایران‌خودرو قرار گرفته بود و اکنون هم آمار منتشرشده درباره تولید بهمن ماه از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد که تولید پژو ۲۰۰۸ از آمار تولید خودروسازان حذف شده است. برخی معتقدند تهدیدات ترامپ عاملی برای عقب‌نشینی دوباره و عهدشکنی خودروسازان فرانسوی در قراردادهای‌شان با ایران بوده و بر این باورند که میزان تولید و پیگیری اجرای مفاد قرارداد خودروسازان فرانسوی با شرکای ایرانی به کندی پیش می‌رود. به هرحال اما، در آمار عملکردی شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو فرانسه و میزان تولید آن، شک و شبهه‌های بسیاری وجود دارد و هنوز هیچ آمار رسمی برای میزان تولیدات آن منتشر نشده است.
آیا ماه عسل خودروسازان ایرانی و فرانسوی تمام شده است؟
علاوه بر پژو ۲۰۰۸ – در زمانی که خوش‌بینی به برجام هنوز بسیار زیاد بود و این خوش‌بینی حباب‌هایی در بازارهای مختلف ایجاد می‌کرد – قرار بود پژو ۵۰۸ نیز تا پایان سال ۹۶ در ایران به تعداد محدود تولید شود و در سال ۹۷ تولید آن افزایش یابد. ضمناً از رنو کوئید نیز به عنوان محصولی که تولید مشترک آن توسط رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) در اواخر سال ۹۶ کلید می‌خورد، یاد می‌شد ولی اکنون در آستانه پایان سال ۹۶ تولید تمامی این خودروها در هاله‌ای از ابهام است. آیا منتشر نشدن آمار از خودروهایی که قرار بودبا مشارکت فرانسوی‌ها تولید شود یا منتشر نشدن گزارشی از پیشرفت پروژه‌های مشترک که حداقل انتظار از وزارت صنعت است، را باید به معنی پایان ماه عسل خودروسازان ایرانی و شرکای فرانسوی دانست؟
سایه انداختن آمریکا بر قراردادهای متولدشده از برجام
یک کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به «کسب‌وکار» می‌گوید: وزارت صنعت باید درباره پیشرفت پروژه‌های مشترک خودروسازی با فرانسوی‌ها اطلاعات شفافی منتشر کند و اظهارنظر درباره وضعیت اجرا و عدم اجرای این قراردادها با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات آن برای کارشناسان، میسر نیست. سعید دهقان در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرایی نشدن قراردادهای خودرویی ایران و فرانسه تا چه حد است، گفت: در حال حاضر مسائل سیاسی به‌شدت بر همکاری‌های اقتصادی متولد شده از دل برجام سایه انداخته و – چه بپذیریم، چه نپذیریم- تنش‌های بین ایران و آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای بر اجرای این قراردادها دارد. در هنگام امضای قراردادها مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند تمهیداتی برای جلوگیری از ضرر و زیان طرف ایرانی در صورت خروج یا بدعهدی فرانسوی‌ها در قرارداد اندیشیده شده، اما اینکه این تمهیدات بتواند – در صورت اراده طرف فرانسوی بر خروج از قرارداد – مانع فرانسوی‌ها شود، خوش‌بینی زیادی می‌خواهد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.