صفحه اصلی / صادرات پسته ایران از سوی افغانستان

صادرات پسته ایران از سوی افغانستان

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، صادرات فرآورده‌های کشاورزی به‌ویژه آجیل و خشکبار با ارزش افزوده بالا برای کشور ارزآوری قابل توجهی دارد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان و اشتغالزایی در این بخش است. گرچه در تمامی کشورها مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود اما طی سال‌های اخیر نه‌تنها یارانه صادراتی در اختیار تجار داخلی قرار نگرفته، بلکه سرمایه در گردش مورد نیاز با نرخ‌های بالایی به آنها پرداخت شده که با این وجود صادرکنندگان توان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف را ندارند. 
همچنین از سوی دیگر، یکی از مشکلات در سر راه صادرات این محصولات بحث بسته‌بندی و به‌روز نبودن دستگاه‌ها در این زمینه است که باعث کاهش مشتری و کم‌رنگ شدن صادرات آن می‌شود. در پی حمایت مسئولان و توجه به موضوع بسته‌بندی که در صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی محصولات و فرآوری‌های کشاورزی نقش ویژه‌ای دارد، می‌توان مانند صادرات دیگر محصولات همچون پسته در جهان حرف اول را زد و با کنار زدن رقبا رتبه خوبی را در صادرات آجیل و خشکبار نصیب کشور کرد. این در حالیست که رئیس سازمان توسعه تجارت از تقاضای قابل توجه بازار‌های بین‌المللی برای پسته ایرانی خبر داد. مجتبی خسروتاج در مراسم گشایش پنجمین نمایشگاه بین‌المللی آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه سال گذشته کل تولید پسته کشور صادر شد، افزود: اشتیاق بازارهای بین‌المللی برای دریافت پسته ایران و کمبود تولید صادرات امسال را کاهش داده است. وی حجم صادرات را در ۸ ماهه امسال معادل ۹۵۰ میلیون دلار دانست و افزود: بخش اعظم این رقم صادراتی مربوط به پسته است. رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به عقب‌افتادگی ۲۲ درصدی صادرات امسال ادامه داد: تا آذرماه بخشی از این عقب‌افتادگی جبران شده است و تا پایان سال به‌طور کامل جبران خواهد شد. 
  پسته در رتبه دوم تولید و صادرات خشکبار ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز از ایجاد بیش از ۱۲ میلیون شغل در صنعت خشکبار ایران از تولید تا صادرات خبر داد. اسدا… عسگراولادی با اشاره به صادرات ۲ میلیون تنی محصولات خشکبار به ۵۰ کشور جهان افزود: این صنعت بیشترین حجم صادرات غیرنفتی را پس از پتروشیمی به خود اختصاص داده است. وی خرما را با حجم تولید ۲ میلیون تن بیشترین خشکبار تولیدشده در کشور دانست و گفت: ۲۰۰ هزار تن از این حجم تولید صادر و مابقی در بازار داخلی مصرف می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پسته را در رتبه دوم تولید و صادرات خشکبار ایران اعلام کرد و ادامه داد: از ۶۰۰ هزار تن پسته تولیدی در جهان بیش از ۲۵۰ هزار تن سالانه در ایران تولید می‌شود که ۱۶۰ هزار تن آن صادر می‌شود که در ۹ ماهه اول امسال این حجم صادرات پسته به ۱۷۵ هزار تن رسیده است و ۷۰ هزار تن مابقی آن نیز در ماه‌های آینده صادر خواهد
 شد. عسگراولادی با اشاره به اینکه رقم ارزآوری صادرات از محل خشکبار ۱.۵ میلیارد دلار است، افزود: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن از صادرات پسته، ۱۰۰ میلیون دلار از خرما و مابقی به دیگر خشکبارها اختصاص دارد. وی چین را بزرگ‌ترین خریدار پسته ایران دانست و گفت: کشورهای خلیج‌فارس رتبه دوم، کشورهای اروپایی رتبه سوم و روسیه مقام چهارم را برای دریافت پسته ایران دارند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه سالانه نیم درصد پسته‌های صادراتی کشور به دلیل آفت سمی آفلوتوکسین به کشور بازگشت داده می‌شود، افزود: این رقم در ۳ سال آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به صفر درصد خواهد رسید. 
صادرکنندگان ما از دور خارج شده‌اند
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار
لغو تحریم‎ها موجب افزایش صادرات آجیل و خشکبار شده و خوشبختانه پس از رفع تحریم‎ها شرایط صادرات بهتر شده است. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، اروپا، آفریقا، ژاپن، چین و کشورهای عربی مشتری آجیل و خشکبار ایرانی هستند.
 شاید در زمینه خشکبار مهم‌ترین موضوع پسته باشد که امسال اگرچه در حوزه پسته به میزان سال‌های قبل تولید داریم، اما کیفیت این کالا مانند قبل نیست و از نظر ظاهر و اندازه این محصول دچار افت کیفیت شده است. برخی از صادرکنندگان که پسته را از طریق افغانستان صادر می‌کردند اکنون از دور خارج شده‌اند، چراکه مدتی است افغان‌ها به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره می‌روند و محصول مورد نیاز را مستقیم از باغدار می‌خرند.
 اکنون هم که در آستانه برگزاری رقابت‌های جام جهانی در روسیه هستیم از همین حالا افغان‌ها وارد بازار شده‌اند و پسته ایرانی را در حجمی چند برابر سال‌های گذشته می‌خرند که به روسیه صادر کنند.
 این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سال دیگر شاهد برگزاری رقابت‌های جام جهانی در روسیه هستیم.
 بنابراین اکنون برخی از صادرکنندگان ما از دور خارج شده‌اند، چراکه در گذشته خود صادرکننده کالا را به افغانستان می‌برد و از طریق این کشور به صادرات می‌پرداخت، اما مدتی است خود افغان‌ها فعالیت مستقیم را آغاز کرده‌اند. 
تامین تنقلات تماشاگران جام جهانی با آجیل ایرانی
عماد ولی‌پور، فعال بازار آجیل و خشکبار
بازار خشکبار و آجیل تا حدودی نسبت به بازارهای دیگر وضعیت مناسب‌تری دارد، اما این بدان معنا نیست که در رکود قرار نداریم. البته دو پیک فروش در سال داریم که عید نوروز و شب یلداست که آن هم به دلیل فعالیت واحدهای غیرمجاز تحت تاثیر قرار گرفته و فروش کم شده است، اما در این میان مشکل اصلی به موضوع صادرات برمی‌گردد. با اینکه صنعت خشکبار و آجیل ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که در آن قرار داریم وضعیت خوبی دارد، اما متاسفانه صادرات ضعیف شده
 است. فعالیت دیگر کشورها در بازار خشکبار و آجیل ایران این روزها مشکل‌آفرین شده و پای صادرکنندگان را از بازارهای بین‌المللی قطع کرده است، به طوری که در حال حاضر افغان‌ها با مراجعه به باغات پسته این محصول را مستقیم از باغدار خریداری و از الان برای سال آینده در روسیه برنامه‌ریزی می‌کنند. افغان‌ها در تلاش هستند با تامین تنقلات تماشاگران جام جهانی و با آجیل ایرانی درآمدزایی کنند، در حالی که خود ما هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.