صفحه اصلی / ۶٣ درصد بیسوادان کشور بانوان هستند

۶٣ درصد بیسوادان کشور بانوان هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: براساس آمارها در حال حاضر از میان افراد بیسواد در کشور ۶٣ درصد را بانوان و ٣٧ درصد را مردان تشکیل می دهند.
۶٣ درصد بیسوادان کشور بانوان هستند
علی باقرزاده روز دوشنبه در نشست با مشاوران و مدیران کل امور بانوان وزارتخانه ها و استانداری های سراسر کشور در محل مجتمع فرهنگی نهضت سواد آموزی افزود: همچنین ۴۴ درصد از بیسوادان در مناطق روستایی و ۵۶ درصد در مناطق شهری هستند که ما تلاش مان این است که اختلاف باسوادی زنان و مردان را کم کنیم و از سال ١٣۵۵ تاکنون این موضوع محقق شده است.
باقرزاده درباره وضعیت سواد در کشور نیز گفت: براساس سرشماری مرکز آمار از سال ١٣٣۵ تا ١٣٩۵ میانگین باسوادی از ١۵،۴ درصد به ٧٨،۶ درصد رسیده است اما تعداد بیسوادان کاهش چشمگیری نداشته است.
وی ادامه داد: از سال ١٣٩١ تا ١٣٩۵ حدود ٢،٨۵ درصد رشد باسوادی داشتیم و یک میلیون ۴٨٠ هزار نفر از بیسوادان در کشور کاهش یافته است.
باقرزاده با بیان اینکه باسوادی در شهر و روستا با هم اختلاف دارد، اظهار داشت: در گروه سنی ١٠ تا ۴٩ سال براساس نتایج سرشماری یک میلیون و ۶٨٢ هزار بانوی بیسواد مطلق در کشور داریم که ۶٠ درصد جمعیت بیسوادان این گروه سنی هستند.
باقرزاده اضافه کرد: همچنین ۴،٢ درصد گروه سنی ١٠ تا ۴٩ سال زنان در مناطق شهری و ١۴ درصد در مناطق روستایی بیسواد مطلق هستند و ٢٧ درصد زنان در مناطق روستایی در کل جمعیت زنان بیسواد هستند.
وی با بیان اینکه در گروه سنی ١٠ تا ١٩ سال در کل کشور ١٩٠ بیسواد در کشور سرشماری شده است، اظهار دلشت: البته رشد باسوادی در دنیا هم به کندی صورت می گیرد به طوری که از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠١۵ براساس سند آموزش رشد باسوادی یک درصد به میانگین بیسوادی دنیا اضافه شده است.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در گروه سنی ۶ تا ٩ سال حدود ۴،۶ درصد کودکان به عنوان باسواد نام خودشان را ثبت کرده اند و در گروه سنی ۶ تا ١۴ سال ٩٧ درصد باسواد داریم و ١٠ تا ١٩ سال استان های مازندران، تهران، سمنان و گیلان وضعیت خوب از نظر سواد دارند اما استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمان وضعیت خوبی ندارند.
وی یکی از مشکلات در ریشه کنی بیسوادی را جمعیت کم سوادان دانست و افزود: اینها بازگشت به بیشوادی دارند و باید این حلقه ها را از بین ببریم.
باقرزاده ادامه داد: از حدود ۶٠ میلیون افراد در گروه سنی ١٠ تا ۴٩ سال ۶ میلیون و ٨٠٠ نفر در مقطع ابتدایی و هشت میلیون در سطح راهنمایی داریم و ٢ میلیون و ۶٧٠ هزار بیسواد داریم.
وی در عین حال گفت: مردان ٨،٨ سال و زنان هشت سال تحصیل می کنند که در این زمینه نیز فاصله بین مردان و زنان وجود دارد.
ربیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: ما کاهش قابل توجهی در بیسوادی اتباع خارجی داریم به طوری که ٣٨ درصد اتباع از نعمت سواد محروم هستند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم ما سوادآموزی اولیای بیسواد دانش آموزان است و در طول چند سال گذشته دو هزار و ۶٢٩ نفر را باسواد کرده ایم البته هنوز تعدای از والدین این دانش آموزان بیسواد هستند.
وی تاکید کرد: همچنین در چندسال گذشته هشت هزار معلول و ٨۶ هزار زندانی را آموزش داده ایم، البته ما پایگاه اطلاعات سواد در کشور را داریم تا اطلاعات مربوط به سوادآموزلن در این پایگاه ثبت شود اما برای بیسوادان مطلق باید کارهای اساسی صورت گیرد. 
باقرزاده با اشاره به ۴١ هزار دانش آموز و معلم شهید و ١٧٧ شهید نهضت سوادآموزی اظهار داشت: برای توانمندسازی زنان و دختران در کمیته امداد فعالیت هایی در حال انجام است تا بتوانیم سطح سواد وا افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: اکنون مفهوم سواد متفاوت است ما طبق قوانین و مقررات کسی که خواندن و نوشتن نداند بیسواد می دانیم و طیف وسیعی از خدمات را افراد به دلیل عدم حضور در کلاس های درس به دست نیاورده اند.
باقرزاده ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا هرآنچه فرد نیاز دارد به دست بیاورد و اگر این خویش فرمایی در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد می تواند بسیار موثر باشد، حتی باید برخی از مسائل کشور را باید با این روش انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: سوادآموزی امروز ثابت شده و در بیرون کشیدن مردم از فقر نقش موثری دارد و سواد در طیف وسیعی از سلامت، سبک زندگی هم تاثیر جدی دارد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: 
میانگین سال های تحصیل شهروندان ٨،۶ درصد است در برخی از کشورها عدد بالای ١٢ است و هرچه این رقم بالاتر باشد شاخص سلامت و آموزش هم افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: سواد با میزان ارتکاب به جرائم خشن و جرم مرتبط است و میانگین تحصیلات با انجام مناسک دینی هم ارتباط دارد. 
نشست یک روزه مشاوران وزرا و مدیران کل امور بانوان وزارتخانه ها و استانداری های سراسر کشور در محل مجتمع فرهنگی نهضت سواد آموزی با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت و علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در حال برگزاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.