صفحه اصلی / تلگرام؛ مقاوم در برابر زلزله

تلگرام؛ مقاوم در برابر زلزله

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز با توجه به زلزله ویرانگر کرمانشاه و وقوع چندین مورد دیگر که البته شدت و گستردگی آن را نداشت، بسیاری نسبت به این زمین‌لرزه حساسیت بیشتری را به خرج داده و ترجیح دادند با توجه به وجود چند گسل فعال در تهران و عدم اطمینان نسبت به ایمن بودن شهر، مهم‌ترین لحظات و دقایق را در خارج از خانه‌های خود سپری کنند. 
به طور حتم اطلاع‌رسانی صحیح و سریع، نقش بسیار مهمی را در زمان وقوع چنین حوادثی بازی می‌کند و با توجه به آنکه رسانه‌هایی چون صدا و سیما پس از دور شدن مردم از تلویزیون میزان دسترسی پایین‌تری می‌یابند، این اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند که تبدیل به بازوی اصلی جابه‌جایی اطلاعات در بین آحاد مردم خواهند شد. به طور قطع باید بزرگ‌ترین رسانه کشور در جابه‌جایی سریع اطلاعات را اپلیکیشن تلگرام دانست که بسیاری از مردم با مراجعه به کانال‌های متعدد خبری، از آخرین اطلاعات مربوط به زلزله و حتی نحوه صحیح تعامل با آن، باخبر می‌شدند. خوشبختانه به علت رشد سریع اینترنت همراه در کشور و عملکرد خوب اپراتورها، با وجود بالا رفتن شدید ترافیک اینترنتی، اما شاهد قطعی یا کندی محسوسی نبودیم و تلگرام به عنوان پربازدیدترین شبکه اطلاع‌رسانی در آن لحظات، به‌خوبی توانست اخبار مربوطه را بین مردم جابه‌جا کند. در واقع باید به این امر توجه کرد که توانایی یک ابزار، همیشه در مواجهه با سخت‌ترین شرایط است که در معرض آزمایش گذاشته می‌شود و همان‌طور که در گذشته بسیار دیده‌ایم، بسیاری از سایت‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها با اضافه شدن بار ترافیکی و مراجعات گسترده، دچار قطعی و اختلال زیاد شده و از دسترس بسیاری خارج می‌شوند. 
اما تلگرام به‌خوبی نشان داد که حتی در زمان پیک مصرف و جایی که همه کانال‌ها با سرعت زیاد اقدام به بارگذاری اخبار، تصاویر و ویدئو می‌کنند و میلیون‌ها مراجعه‌کننده به‌صورت همزمان دارد، وظیفه خودش را به‌خوبی انجام داده و در کنار سرعت مناسب اینترنت که در اکثر نقاط شهر جریان داشت، این پروسه انتقال اطلاعات به‌درستی انجام پذیرفت. البته در این بین هنوز برخی از کاستی‌ها که بیشتر از همه ریشه در فرهنگ غلط یا سوءاستفاده عده قلیلی دارد، مشاهده می‌شد. مانند شایعه‌پراکنی‌های اشتباه که می‌توانست موجب برهم خوردن نظم عمومی و ایجاد استرس در بین افراد زیادی شود، اما خوشبختانه شناسایی کانال‌های مرجع و رسمی خبری، خود عاملی شد که خبرهای نادرست، صدمه‌ای بر بدنه اصلی این جریان وارد نکند و باید یکی از عوامل اصلی در هدایت درست مردم در چند شب گذشته را همین اپلیکیشن تلگرام دانست.
البته مدت‌های بسیار طولانی است که بحث فیلترینگ تلگرام مطرح شده، اما با مقاومت دولت و البته جامعه، هنوز به‌خوبی فعالیت می‌کند و این حادثه نشان داد که وجود یک اپلیکیشن کاربردی، تا چه اندازه می‌تواند نقشی حیاتی در اطلاع‌رسانی صحیح و سریع را بازی کند. آیا اگر به جای تلگرام یک اپلیکیشن دیگر و حتی داخلی با چنین حجم گسترده‌ای از مراجعه و بارگذاری مطالب روبه‌رو می‌شد، توانایی کافی در پاسخگویی و حفظ کیفیت را داشت؟ این سوال را باید بسیار جدی گرفت و پیش از آنکه به دنبال جایگزین کردن تلگرام با برنامه دیگری باشیم، از توانایی آن در شرایط بحرانی مطمئن شویم زیرا یک خطا در چنین مواقع حساسی، می‌تواند به قیمت از دست دادن جان و مال انسان‌های زیادی تمام شود. 
ضرورت راه‌اندازی نمونه‌های بومی مشابه تلگرام 
مجید حشمتی، کارشناس فضای مجازی
بارها اتفاقاتی در کشور افتاده است که نشان داده زیرساخت اینترنتی و ارتباطی ضعیف عمل کرده و جوابگوی آن ساعات بحرانی نبوده است. به عنوان مثال باید به زلزله اخیر تهران اشاره شود که با وجودی که خسارتی به جا نگذاشت، اما در همان لحظات اولیه ارتباطات تلفن همراه مختل شد و شهروندان نتوانستند از حال هم به درستی باخبر شوند. این اتفاق در حالی افتاد که خسارت جانی و مالی اصلا نداشتیم. حال شما تصور کنید اگر همانند کرمانشاه قدرت زلزله زیاد بود و نگرانی‌ها بیشتر می‌شد این زیرساخت ارتباطی به هیچ عنوان جوابگو نبود. 
البته در این بین می‌توان به اپلیکیشنی اشاره کرد که این روزها امتحان خود را پس داده و ثابت کرده که در بدترین شرایط و با توجه به زیرساخت نامطمئن ارتباطی کشور می‌تواند همچنان فعالیت کند. تلگرام در زلزله اخیر تهران نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم داشت. اینجاست که داشتن نمونه‌های مشابه این اپلیکیشن‌ها در کشور یا همان شبکه‌های بومی بسیار احساس می‌شود. در شب وقوع زلزله مردم که به خیابان‌ها آمده بودند و دسترسی به اخبار تلویزیونی نداشتند مدام با چک کردن کانال‌های تلگرام و با پیام متنی و صوتی اخبار را پیگیری می‌کردند. 
اطلاع‌رسانی صحیح و سریع، نقش بسیار مهمی را در زمان وقوع چنین حوادثی بازی می‌کند و با توجه به آنکه پس از دور شدن از تلویزیون میزان دسترسی به اخبار پایین‌تر است، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند که تبدیل به بازوی اصلی جابه‌جایی اطلاعات در بین آحاد مردم خواهند شد و تلگرام اثبات کرد که می‌تواند در صورت داشتن زیرساخت مناسب اینترنتی در کشور نقش موثری در ارتباطات به دنبال بروز حوادث ناگوار داشته باشد. 
تلگرام الگو شود
احمدرضا عناصری، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات
ارتباطات در فضای مجازی و اینترنتی این روزها جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد و طی چند سال اخیر شاهد بودیم که استقبال از شبکه‌های اجتماعی تا چه میزان افزایش پیدا کرد. در هر حوزه‌ای تا سروصدایی شده یا خبر جدیدی منتشر می‌شود نخستین مراجعات مردم برای کسب اخبار جدید و دست اول فضای مجازی به ویژه کانال‌های تلگرام شده است. تلگرام این روزها به شبکه‌ای تبدیل شده است که بیشترین کاربران آن ایرانی‌ها هستند. 
به عبارت بهتر، به علت رشد سریع اینترنت همراه در ایران و عملکرد خوب اپراتورها، با وجود بالا رفتن شدید ترافیک اینترنتی، تلگرام به عنوان پربازدیدترین شبکه اطلاع‌رسانی در آن لحظات، به‌خوبی توانست اخبار مربوطه را بین مردم جابه‌جا کند. در حادثه زلزله اخیر در تهران تمام مردم با در دست داشتن گوشی‌های تلفن همراه خود در کانال‌های تلگرام به دنبال کسب اخبار جدید بودند و به دلیل عدم دسترسی به رسانه ملی، تلگرام توانست منبع کسب اطلاعات شود. البته حادثه اخیر به دلیل اینکه خسارتی نداشت و به شبکه ارتباطی اختلالی وارد نکرد، تلگرام توانست منبع کسب اطلاعات شود. بنابراین حال که این شبکه توانسته اخبار را رد و بدل کرده و منبع اخبار شود باید با تقویت زیرساخت‌ها به وضعیت ارتباطی کشور کمک کرد. 
از طرف دیگر باید این شبکه پیام‌رسان الگو شود تا نمونه‌های ایرانی مشابه آن ساخته شود، چراکه در ایران پتانسیل‌ها و استعدادهای بی‌شماری وجود دارند که در صورت حمایت می‌توانند با الگو‌برداری از این شبکه همانند آن را طراحی کنند و مورد استفاده قرار گیرند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.