صفحه اصلی / زمزمه مالیات‌ستانی از سپرده‌گذاران کلان

زمزمه مالیات‌ستانی از سپرده‌گذاران کلان

ثمانه نادری
مبنی بر آنکه این امر به تغییر سبد سرمایه‌گذاری منجر خواهد شد. 
به گزارش کسب و کار نیوز با توجه به آنکه طبق قانون سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف هستند موافقان و مخالفان دریافت مالیات از سپرده دلایلی دارند که البته هر یک از آن در جای خود قابل بررسی است. به اعتقاد برخی از کارشناسان، دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی از این نظر قابل توجیه است که این امر علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر در ایجاد درآمد بیشتر برای نظام حکمرانی نیز اثربخش خواهد بود. ضمن آنکه لازم است مشخص شود که این مالیات باید از چه سپرده‌هایی دریافت شود. 
از سویی برخی از کارشناسان موضوع دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی را با توجه به موضوع سپرده‌گریزی و ترس بانک‌ها از این امر، مناسب نمی‌دانند و بر این باورند که این امر صرفا باعث فراری شدن پول از بانک‌ها و به گردش درآمدن آن در بازارهای موازی می‌شود که در شرایط فعلی که جامعه به تسهیلات‌دهی بانک‌ها محتاج است، کار درستی نخواهد بود.
بنابراین از آنجایی که یکی از دغدغه‌های مهم دولت افزایش درآمدهای مالیاتی و جایگزین کردن آن با درآمدهای نفتی است که البته در بودجه سال جاری نیز چنین امری با افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده، دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی و تاثیر آن روی درآمدهای مالیاتی قابل توجه است، اما به هر روی میزان این مالیات و درصدی که قرار است برای آن تعیین شود نیز خود مساله‌ای قابل بحث است. 
دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی تسریع می‌شود
علی مروی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی اقدام درستی است، چراکه ما تا قبل از آن منافع سهامدار را فدای سپرده‌گذار می‌کردیم، اما با این اقدام از این امر اجتناب خواهد شد و نکته مثبت بعدی دریافت مالیات از سپرده ایجاد شفافیت در نظام بانکی است، به طوری که با وجود نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر از سپرده‌های بانکی این امر محقق خواهد شد. برای مثال دولت همواره با بحث‌های سیاسی و اجتماعی خود را از سپرده‌های بانکی و دریافت اطلاعات از حساب‌های بانکی که لازمه پولشویی است، دور می‌کرده و بانک‌ها هم به بهانه اینکه این اطلاعات مربوط به حساب‌های شخصی است، از این امر طفره می‌رفتند، اما با موضوع دریافت مالیات جمع‌آوری این اطلاعات که هم برای نظام مالیاتی و هم برای پولشویی لازم است، تسهیل می‌شود. ضمن آنکه دریافت این اطلاعات با پشتوانه قانونی نظام مالیات‌ستانی تسریع می‌شود.
تنها یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه انگیزه سپرده‌گذاری و پس‌انداز کاهش پیدا خواهد کرد که این به خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و هدایت آن به بخش‌های غیرشفاف و بخش‌هایی مثل ارز، دلار و… منجر خواهد شد که مالیات نمی‌دهند و این خطر بزرگی است.
قبل از آن درباره کاهش نرخ سود سپرده‌ها بحث خروج این سپرده‌ها و… مطرح بود، یعنی آنکه گفته می‌شود با کاهش نرخ سود این سپرده‌ها به سمت تولید هدایت می‌شود. حال آنکه با کاهش نرخ سود باز سپرده‌ها از بانک‌ها خارج نشد، بلکه به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… رفت، یعنی هم بانک‌ها می‌دانند از چه روشی برای حفظ سپرده‌ها استفاده کنند و هم اینکه این سپرده‌ها به سمت تولید نرفت. بنابراین درباره دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی نیز همینطور بعید است که این سپرده‌ها به جانب بخش‌های مولد کوچ کند مگر آنکه درآمد حاصل از آن صرف تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی به تولید‌کننده‌ها شود. 
یک پایه مالیاتی جدید تشکیل می‌شود
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز در این مورد می‌گوید: از نظر اقتصادی دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی ایجاد یک پایه مالیاتی جدید است یعنی ایجاد یک درآمد مالیاتی با اضافه کردن یک پایه مالیاتی جدید، اما این امر چه آثاری می‌تواند به همراه داشته باشد؟ از آنجایی که خالص دریافتی پس‌انداز‌کننده کمتر می‌شود، سود آن نیز پایین خواهد آمد و با این وجود انگیزه سپرده‌گذاری کم می‌شود، بنابراین این امر به مهاجرت سپرده‌ها به سمت بازار سکه و ارز منتهی خواهد شد. مشخصا در مرحله ابتدایی نیز هدف دولت کسب درآمد است و تبعات بعدی را نمی‌بیند و این موضوع  به هیجانی شدن بازارهای مالی منجر می‌شود که آثار بدی به همراه خواهد
 داشت. بنابراین به نظر می‌رسد موضوع دریافت مالیات از سود سپرده‌ها باید با در نظر گرفتن حواشی آن باشد. برای مثال بهتر است این امر با مدیریت بهتر قیمت‌ها و بازار ارز و سکه باشد وگرنه در صورت امکان سپرده‌های بانکی به سمت بازار سکه و ارز سوق داده می‌شود اما در کل یک منبع جدید مالیاتی و پایه جدید مالیاتی است. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.