صفحه اصلی / نام «غیاث الدین جمشید کاشانی» در فهرست مشاهیر یونسکو ثبت می شود

نام «غیاث الدین جمشید کاشانی» در فهرست مشاهیر یونسکو ثبت می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران، از ثبت نام «غیاث الدین جمشید کاشانی» ریاضیدان و ستاره شناس پرآوازه ایرانی در فهرست مشاهیر سازمان جهانی یونسکو در سال آینده خبر داد.
 عبدالمهدی مستکین در چهارمین دوره آئین قدردانی از یاوران کتاب شهرستان کاشان در مجموعه ساربوک این شهر گفت: کاشان دریای زرخیزی است و بوی خوش بالندگی و شکوفایی این شهر به واسطه های تلاش های بزرگانی چون غیاث الدین جمشید، محتشم و سهراب برای نسل کنونی به یادگار مانده و ما هم در برابر آنها مسئولیت داریم.
وی افزود: نه تنها کاشان، که بخشی از هویت ایران زمین مدیون بزرگان این خطه است و نسل امروز به عنوان فرزندان آنها برای ماندگاری نام نیکوی آنان و دستاوردهایشان برای آیندگان باید گام بردارند و تلاش برای ثبت نام غیاث الدین جمشید کاشانی در فهرست مشاهیر یونسکو نیز در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.
جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که (در غرب مشهور به الکاشی) فیزیکدان کاشانی حدود سال ۷۵۸ خورشیدی در این شهر دیده به جهان گشود و زندگی کوتاه خود را صرف نواوری در ریاضیات و اختراع ابزار دقیق رصد ستاره ها کرد.
وی زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجسته دوره اسلامی و از بزرگترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می شود که به تکمیل و تصحیح روش‌های قدیمی انجام چهار عمل اصلی حساب پرداخت و روش‌های جدید و ساده‌تری ابداع کرد. 
ترویج کسرهای دهگانی (اعشاری)، دسته‌بندی معادلات درجه اول تا چهارم و حل عددی معادلات درجه چهارم و بالاتر، محاسبه عدد پی و روش کنونی پیدا کردن ریشهٔ n اُم عدد دلخواه و محاسبه جیب (سینوس) یک درجه گوشه ای از اختراعات و نوآوری ها کاشانی می باشد که در سال ۸۰۸ خورشیدی به روایتی به دستور 'الغ بیگ' حاکم سمرقند در صد خانه این شهر به داور آویخته شد.
مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه، حضور پررنگ کتاب را موجب صلح، گفت وگو، برکت و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: کاشان از شهرهایی است که در این سال ها طعنه به مبحث کتاب می زند و از جمله نقاطی است که می تواند به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود.
وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره پایتخت کتاب ایران، از نامزد شدن یکهزار روستا و ۹۷ شهر برای دریافت این عنوان فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: اگر کودکان با موهبت رحمانی کتاب آشنا شوند، ایران زمین همچنان پرصلابت و جاودانه خواهد ماند و برگزاری این آئین هم در نهایت تلاشی در این راستاست.
مستکین بیان کرد: ایده انتخاب پایتخت کتاب ابتدا در سال ۲۰۰۱ در یونسکو برنامه ریزی شد و امسال برای چهارمین دوره معرفی شهر پایتخت کتاب ایران با معیارهای جهانی برگزار خواهد شد.
چهارمین آئین قدردانی از یاوران و خادمان کتاب کاشان با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان، نویسندگان، شاعران، دوستداران کتاب و کتابخوانی در مجموعه ساربوک این شهر برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.