صفحه اصلی / گندم پشت دروازه‌ها

گندم پشت دروازه‌ها

مجتبی کاوه
 به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود تاکید مکرر وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان این وزارتخانه مبنی بر بینیازی کشور به واردات گندم، این محصول استراتژیک تا گمرکات کشور آمده و حتی میتوان اینگونه تعبیر کرد که در شرایطی که بی شباهت به یک جنگ تمام عیار اقتصادی نیست، دشمن تولید داخلی، آن هم تولیدی که یکی از تامین کنندگان مهم امنیت غذایی به شمار میرود، پشت دروازه های کشور کمین کرده است. کارشناسان درباره این اتفاق نظرات مختلفی مطرح کرده اند، اما به نظر میرسد برخی صاحبان نفوذ و رانت و برخی دستهای پنهان درباره وارد شدن این گندمها به کشور اطمینان داشته اند وگرنه سرمایه خود را به خطر نمیانداختند. 
بخشنامه گمرک مبنی بر ممنوعیت اکید ترخیص گندم وارداتی
هفته پیش گمرک ایران در بخشنامهای با تاکید بر ممنوعیت واردات گندم، اعلام کرد که گندم های واردشده به گمرکات، با توجه به تولید مکفی این محصول در داخل، اجازه ترخیص ندارد. علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامه به کلیه گمرکات اجرایی کشور تصریح کرد: با توجه به مفاد نامه معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی درباره تحقق خودکفایی گندم و مواجهه با مازاد تولید و ذخایر کالای مزبور، واردات گندم (به جز ورود موقت که طبق مقررات گمرکی صرفا برای صادرات است) امکانپذیر نیست، ازاینرو از هرگونه ترخیص گندم اکیدا خودداری کنند. در این میان چند سوال مطرح میشود. یکی اینکه واردکنندگان چطور و به چه امیدی با وجود ممنوعیت واردات گندم، این محصول را تا دروازه گمرکات کشور آورده اند؟ سوال بعدی اینکه با چه دستاویزی امکان ورود گندم خارجی به کشور امکانپذیر است؟ و نهایتا اینکه سرنوشت این گندمها در صورت جلوگیری از ورود به کشور چیست؟
دستاویز واردکنندگان گندم چیست؟
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در پاسخ به این پرسشها به «کسب وکار» میگوید: بعید است واردکنندگان بیگدار به آب بزنند و سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهند. علیقلی ایمانی با بیان اینکه از مدتی پیش تحرکاتی برای بیکیفیت معرفی کردن گندم داخلی و نیاز به واردات آغاز شده است، گفت: بهترین دستاویز برای ورود گندم خارجی به کشور همین مساله است که گندم داخلی را بیکیفیت معرفی کنیم و اینطور بگوییم که برای طبخ نان مناسب نیست و باید با آرد گندم خارجی مخلوط شود. این مقام مسئول تصریح کرد: کارشناسان مختلف با مدارک و مستندات نشان دادند که گندم داخلی از نظر کیفی مشکلی ندارد و حتی گندم دوروم ایران اخیرا به یک شرکت معروف ایتالیایی که تولیدکننده پاستاست، صادر شد. بنابراین بیکیفیتی گندم ایرانی برای واردکنندگان فقط بهانه است. 
منشأ تخلفات واردات گندم کجاست؟
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه تفاوت بین قیمت خرید گندم تضمینی توسط دولت و گندم وارداتی منشأ تخلفات گوناگون است، به «کسب وکار» میگوید: واردات گندم و فروش آن به شرکتهای تولیدکننده آرد مقرون به صرفه است و اگر قرار است این تخلف از ریشه خشکانده شود باید گندم داخلی با بهره وری بیشتر و به قیمت رقابتی با بازار جهانی تولید شود. سید حمید هاشمی با اشاره به احتمال واردات گندم از کانالهای غیررسمی و فروش آن به جای گندم داخلی به دولت آن هم به قیمت تضمینی گفت: مادامی که قیمت یک کالا را با یارانه دولتی حمایت میکنیم اینگونه تخلفات امکانپذیر است و اگر میخواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم باید به دنبال هدفمند کردن یارانه ها باشیم تا تولید را به بهره وری برسانیم. 
گندم وارداتی به کشور مبدأ برگردد
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره سرنوشت گندمهایی که تا پشت دروازههای گمرک آمده است، میگوید: قطعا واردکنندگان به روشهای مختلف برای ورود این گندمها به کشور فشار خواهند آورد، ولی دولت باید در این زمینه قاطع باشد و حتی به قیمت نابود شدن این گندمها، اجازه ورود آن را به کشور ندهد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این گندم را میتوان به عنوان نهاده دامی وارد کرد، گفت: این گندم در صورت ورود تحت هر عنوانی، به احتمال فراوان قابل ردگیری نیست و به چرخه گندم خوراکی وارد میشود. بنابراین بهتر است به کشور مبدأ برگردد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.