صفحه اصلی / تحول روش های سنتی در صنعت بیمه

تحول روش های سنتی در صنعت بیمه

ثمانه نادری
به گزارش کسب وکار نیوز،با وجود مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی که در بدو شروع این نوع فعالیت‌ها از جانب کسب‌وکارهای سنتی مشاهده می‌شد، اما قدرت نفوذ استارت‌آپ‌ها تا اندازه‌ای هست که بشود از پس این مخالفت‌ها برآمد. ورود استارت‌آپ‌های بیمه‌ای به کشور نیز اگرچه خوشایند نمایندگی‌های بیمه نیست، اما به اعتقاد کارشناسان، متناسب با نیازهای روز در آینده‌ای نزدیک اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با توجه به کاستی‌هایی که در بخش بیمه وجود دارد استارت‌آپ‌های بیمه‌‌ای تا حدود زیادی در این جهت کمک‌بخش است. 
تسهیل فرایند خرید بیمه‌نامه برای خریدار، ایجاد شفافیت بیشتر در موضوع بیمه و همچنین دریافت راحت‌تر خدمات بیمه‌ای از جمله مزایای استارت‌آپ‌های بیمه‌ای است که به نظر می‌رسد در افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ در کشور که با ضریب جهانی نفوذ بیمه فاصله دارد، موثر باشد. استارت‌آپ‌های بیمه‌ای همچنین در صدور بیمه، خسارت، ارزیابی، مشاوره، آموزش و… نیز می‌توانند نق ایفا کنند. 
این نوع استارت‌آپ‌ها طی سال‌های اخیر در کشورهای دنیا نیز کاربرد فراوانی پیدا کرده و از جمله پراستفاده‌ترین استارت‌آپ‌های مالی است. با این حال کارشناسان معتقدند برای شروع این نوع فعالیت‌ها در کشور لازم است فضای دانشگاهی و به ویژه فضای قانونی کشور مستعد باشد. منظور از فضای دانشگاهی افزایش تعداد دانشجویان در رشته بیمه و منظور از فضای قانونی آسان‌تر کردن قوانین و حذف قواعد پیچیده است وگرنه نمی‌توان شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده در اینحوزه بود. 
محمد عاملی، کارشناس بیمه:
خدمات مکمل استارت‌آپ‌های بیمه‌ای
یکی از واژه‌های جدیدی که به تازگی در ادبیات کارآفرینی و کسب‌وکار وارد و همه‌گیر شده، استارت‌آپ (برگرفته از واژه انگلیسی  start- up) است. بهتر است برخلاف گذشتگان و پیش از آنکه هوس کاربرد عنوان آن بر ما چیره شود با دیدگاهی علمی به چیستی آن بپردازیم تا به هدف این یادداشت بهتر دست یابیم. نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر (Warby Parker) استارت‌آپ را چنین تعریف می‌کند: استارت‌آپ یک کمپانی نوپاست که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه‌حل ارائه‌شده وجود ندارد. آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارت‌آپ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، در تعریف استارت‌آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ذهن رو به آینده خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهارنظر کرده است: تاسیس یا پیوستن به یک استارت‌آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار برای دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت‌زمان کوتاه است. با توجه به تعاریف ارائه‌شده می‌توان به روشنی دید که تاسیس استارت‌آپ نیاز به برقراری قوانین خاصی ندارد؛ حال آنکه درآمد، سود و تعداد کارکنان همواره در کمپانی‌های بزرگ تغییر کرده و دغدغه این مسائل را نیز دارند. استارت‌آپ فارغ از مسائلی که کمپانی‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، فقط در زمینه کاری خود مشغول به کار است. در حوزه بیمه نیز شاهد حضور استارت‌آپ‌هایی بیشتر با هدف حذف واسطه‌های سنتی بازار (نمایندگان و کارگزاران) و تحویل سریع و امکان پرداخت حق بیمه در محل هستیم و از گوشه و کنار نیز اخباری برای ارائه سایر خدمات الکترونیک به گوش می‌رسد، اما در این زمینه باید نکاتی را در نظر داشت: 
۱. برخلاف حوزه‌های توفیق متعارف استارت‌آپ‌ها صنعت بیمه به ویژه در کشور ایران بسیار ضابطه‌مدار و آیین‌نامه‌محور است و این امر کار کارآفرینان را برای به اوج رساندن خلاقیت بیمه‌ای سخت می‌کند. 
۲. مجموعه نیروهای موجود در بازار بیمه بیشتر گرایش به محافظه‌کاری و حفظ وضعیت موجود دارند و استقبال خاصی از تفکرهای خارج چارچوب نمی‌کنند. شاهد این امر درصد ناچیز موفقیت محصولات جدید در سبد فروش صنعت بیمه است. 
۳. تمرکز استارت‌آپ‌های جدید نیز بر حوزه‌های سرخ اقیانوس (نقاط پررقابت) بازار بیمه یعنی بیمه‌های اجباری مانند شخص ثالث یا بیمه بدنه است که هم‌اکنون شرکت‌های بیمه و شبکه فروش سنتی با حداقل حاشیه سود و به روایتی تحمل زیان انباشته در حال گذران هستند. 
۴. حوزه خلاقیت این استارت‌آپ‌ها هم بیشتر در حوزه توزیعی و قیمت و شیوه پرداخت است و وارد مسائل محوری مانند فرایندهای خدماتی، محصولات جدید، ابتکار در قیمت‌گذاری، پیشبردهای تجاری و… از سایر عناصر موجود در آمیخته بازاریابی نمی‌شود. 
۵. نقش حداقلی بیمه‌ای‌ها در شکل دادن به استارت‌آپ‌ها که ریشه اصلی عدم تعمیق فعالیت آنها در این صنعت است. با توجه به استفاده محدود استارت‌آپ‌های بیمه‌ای از کارشناسان و خبرگان بیمه‌ای سطح راهکارهای ارائه‌شده توسط آنها محدود شده است.  با توجه به مطالب پیش‌گفته به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های بیمه‌ای باید به دنبال تحول در خدمات بیمه‌ای یا خدمات مکمل باشند وگرنه چنانچه حوزه تمرکز خود را بر بازار فعلی و راهکارهای ساده محدود کنند عملا در بلندمدت با تعدد رقیب با حاشیه سود ناچیز مواجه می‌شوند و از ماهیت خود فاصله می‌گیرند. همچنین پیشنهاد می‌شود کارشناسان خبره بیمه در مشاوره و همکاری با این استارت‌آپ‌ها به‌کار گرفته شوند تا نکات مهم در طراحی خدمات و محصولات قابل ارائه مشخص و به عنوان راهکار طراحی 
و ارائه شوند. 
تحول  روش های سنتی در صنعت  بیمه
استارت‌آپ‌های بیمه‌ای مامن خوبی برای بهبود رویه‌ها، افزایش فروش و اصلاح فرایند خدمات بیمه‌ای و بازاریابی هستند، اما مساله این است که کانون این استارت آپ ها باید از محیط‌های دانشگاهی پایه‌گذاری شود و از زمان شروع دوران دانشجویی ایده‌پردازی و اجرایی کردن آن رقم بخورد اما در کشور ما به دلیل اینکه فارغ‌التحصیلان در رشته بیمه تعداد کمی هستند فضای کارآفرینی در عرصه بیمه و فعالیت‌های مشابه آن که استارت‌آپ‌های بیمه‌ای نیز می‌تواند جزو آن باشد، خیلی خیلی کم است واین نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه‌ای بستری که باید را در اختیار ندارند. راه‌اندازی استارت آپ‌های بیمه‌ای به خودی خود اقدام مثبتی است کما اینکه تجربه مثبت آن در کشورهای توسعه‌یافته نیز مشاهده شده است. در کشور ما نیز در صورتی که از دانشگاه اقدامات لازم در این رابطه صورت بگیرد سرمایه‌گذار از بیرون از صنعت وارد صنعت می‌شود و زمینه سرمایه‌گذاری گسترش پیدا می‌کند. اینک همه سرمایه‌گذاری روی فروش بیمه متمرکز شده است در حالی که روی مدیریت بیمه کاری صورت نگرفته است. دانشگاه‌ها بستری مناسب برای این ایده‌پردازی‌ها و فعالیت‌های کارآفرینانه در صنعت بیمه است اما صنعت مالی به دلیل وجود قوانین متفاوت و متعدد ما کمتر به ابزار وجود استارت‌آپ‌های  بیمه‌ای ابراز تمایل کرده است. بنابراین در شرایط فعلی اول باید این فضا را تغییر داد و پس از آن برای تمرکز استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در محیط‌های دانشگاهی برنامه داشت. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.