صفحه اصلی / بانکداری خودروسازان

بانکداری خودروسازان

شایلی قرایی
به گزارش کسب وکار نیوز، بازار خودرو این روزها به بازاری پرسروصدا تبدیل شده و مشکلات بسیاری بر سر راه خریدار و فروشنده ایجاد شده است. بازار خودرو این روزها به بازاری پرسروصدا تبدیل شده و مشکلات بسیاری بر سر راه خریدار و فروشنده ایجاد شده است. شرکت‌های خودروسازی با دور شدن از وظایف اصلی خود سعی در درآمدزایی و سودآوری از طریق پیش‌فروش خودروها دارند. حال آنکه وظیفه اصلی این سازمان‌ها ارائه محصولات باکیفیت و متنوع به خریداران است. با وجود چارچوب و ضوابط اشاره‌شده، برخی از خودروسازان با به‌کارگیری روش‌هایی خاص، سود پرداختی از محل مبالغ دریافتی از مشتریان خود را ۲۴ درصد محاسبه می‌کنند.
در همین رابطه صدیق فروزان‌فر، دانش‌آموخته رشته اقتصاد و یکی از فعالان حوزه سرمایه‌گذاری با اشاره به تحمیل آسیب‌های جدی به نظام بانکی کشور در پی افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری‌ها گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های بانک‌ها به احتمال خروج سپرده‌های عمومی معطوف می‌‌شود که به واقع، بخشی از این تهدید را باید در پیشنهادات اغوا‌کننده برخی از موسسات پولی جستجو کرد که برخلاف ضوابط و قوانین، مشتریان و متقاضیان سپرده‌گذاری را به سمت خروج سپرده‌ها و سوق دادن آنها به سمت موسسات پولی ترغیب می‌کنند.
وی افزود: به واقع، باید گفت در کنار بانک‌ها و موسسات نرخ‌شکن، برخی خودروسازان نیز به رقیب جدی بانک‌ها تبدیل شده‌اند و به واقع در این عرصه، فعالیت بانکداری می‌‌کنند. وی افزود: اصلاحیه هیات‌وزیران در تاریخ ۲۲/‏۰۱/‏۹۵‬ تصریح می‌کند عرضه‌کننده موظف است در سامانه اطلاع‌رسانی خود نسبت به فروش اینترنتی محصولات با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش از قبیل قیمت نهایی، نشان تجاری، نوع، تیپ، تجهیزات درخواستی، رنگ، سود مشارکت زمان تحویل و… سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت کند و در صورت تاخیر در تحویل خودرو از تاریخ مقرر قیدشده در قرارداد، مبلغ خسارت تاخیر را در تحویل نسبت به وجوه پرداختی محاسبه کند و به پرداخت سود مبادرت ورزد. این فعال حوزه سرمایه‌گذاری عنوان کرد: به واقع، شرکت‌های خودروساز با اتکا به این قانون، اقدام به نوعی از سپرده‌گذاری می‌کنند که به تعبیری این موضوع را می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، تفسیری نادرست از قوانین قلمداد کرد که برخلاف ضوابط نظام پولی و بانکی به پرداخت سودهای فراتر از میزان معمول منتهی می‌شود. فروزان‌فر گفت: حتی در صورت تفسیر غلط و اشتباه ناخواسته یا خودخواسته از اصلاحیه هیات وزیران، سود پرداختی باید ۳ درصد کمتر از نرخ سود سپرده یک ساله نظام بانکی تعیین و پرداخت شود، اما در مقام عمل این سود، ۲۴ درصد محاسبه می‌شود. گفتنی است براساس سازوکار تعریف‌شده، نهاد ناظر بر فعالیت خودروسازان وزارت صنعت، معدن و تجارت است و امید است وزارتخانه مذکور با در نظر گرفتن مصالح اقتصادی نظام پولی و بانکی کشور، در برابر چنین قانون‌شکنی‌ها یا دور زدن قوانین به انحای مختلف ایستادگی و برخورد کند.
خودروسازان وارد جریان خرید و فروش نشوند
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو
در شرایطی به سر می‌بریم که بازار خودرو بازاری دونرخی را تجربه می‌کند و دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارد. در وهله اول باید به این موضوع اشاره داشت که متاسفانه امروز خودروسازان به میزانی وارد جریان پیش‌فروش‌ها و ارائه سود به خریداران شده‌اند که از وظیفه اصلی خود دور شده‌اند و در نتیجه این شرایط حاکم بر بازار خودرو شده است. شرایطی مشاهده شد که خودروسازان ۲۷ تا ۳۱ درصد سود به متقاضیان پرداخت می‌کردند و این در حالی بود که خود بانک مرکزی ۱۸ درصد سود پرداخت می‌کرد و این شرایط نامناسبی را در بازار رقم زده بود که خوشبختانه بانک مرکزی ورود کرد و جلوی این اقدام شرکت‌های خودروساز را گرفت.
این موضوع تاکید می‌شود که خودروسازان یا باید بنگاه‌داری کنند یا بانکداری یا تولیدکننده خودرو باشند، چراکه هنگامی که خودروسازی که وظیفه اصلی آن تولید است وارد جریان خرید و فروش می‌شود طبعاً از تولید و کیفیت دور می‌شود.
بنابراین لزوم نظارت مسئولان و سازمان حمایت بر عملکرد شرکت‌های خودروساز ضرورت دارد، چراکه از طرف دیگر خودروسازان حتی در عرضه رنگ خودرو نیز محدودیت‌هایی را برای تحریک بازار ایجاد می‌کنند. به عنوان نمونه خودروساز در یک دوره زمانی، خودرو با رنگ سفید به بازار عرضه نمی‌کند تا اختلاف قیمت برای آن رنگ ایجاد شود.
البته در صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشکلات دیگری نیز وجود دارد که بارها درباره آن صحبت شده، اما ترتیب اثری داده نشده است. رکود و مشکل مالیات بیشترین اثرگذاری را در این صنف داشته است. در حال حاضر ماموران سازمان امور مالیاتی فقط طبق دستورالعمل انجام‌شده عمل می‌کنند، در صورتی که از واقعیت صنف بی‌اطلاع هستند. الان تقریباً بیش از نیمی از مردم کشور حداقل یک بار از نمایشگاه‌ها ماشین خریداری کرده‌اند، اما هیچ‌کدام تا حالا پولی بابت ارزش افزوده نداده‌اند. حالا اداره دارایی فشار می‌آورد که این ارزش افزوده را بگیرد.
مالیات ارزش افزوده را قبول داریم، اما معتقد هستیم که مانند همه دنیا باید یک بار از کالا این مالیات گرفته شود. در خودرو نیز در بخش وارداتی‌ها یک بار در گمرک این هزینه پرداخت می‌شود و در تولیدات داخلی نیز در همان موقع ثبت‌نام این مبلغ پرداخت می‌شود، اما اینکه بیاییم دوباره مالیات را پرداخت کنیم، درست نیست.
خودروسازی از کار اصلی بسیار فاصله گرفته است
خسرو اعتمادی، نمایشگاه‌دار اتومبیل
مشکلات بازار خودرو آنقدر وسیع و گسترده شده است که هنگامی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، نمی‌توانیم در یک صحبت کوتاه آن را جمع کنیم. خودروسازی در کشور ما از کار اصلی که باید انجام دهد، بسیار فاصله گرفته و تنها کاری که به آن می‌اندیشد سودآوری از طریق فروش خودرو است.
بنگاه‌داری و بانکداری شرکت‌های خودروساز امروزه به معضل بزرگی در بازار تبدیل شده و با اینکه بانک مرکزی به این مقوله ورود کرده است، اما باز هم بازار تحت‌تاثیر همین موضوع قرار دارد.
همین امر موجب ایجاد بازار دونرخی خودرو شده است و در حال حاضر کسی توانایی توقف آن را ندارد. علت این دونرخی شدن ضعف سیستم نظارتی است.
از طرف دیگر خودروسازها محصول تولیدی خود را با سود ۲۶ درصد به فروش می‌رسانند. این در حالیست که نرخ سود بانک مرکزی ۱۸ درصد است و این در واقع دخالت در کار بانک مرکزی و بازار مالی کلان کشور است.
به طور کلی به نظر می‌رسد برخی از این مراکز خودروسازی با تعریف و طراحی چنین سیاست‌هایی، درصدد جبران پوشش ضعف‌ها و کاستی‌های مالی خویش هستند، اما در کلیت امر، نظام اقتصادی کشور در سایه چنین اقداماتی آسیب می‌بیند.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.