صفحه اصلی / چادردوزان تسهیلات نمی‌گیرند

چادردوزان تسهیلات نمی‌گیرند

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کارنیوز، مسافرت و سفر کردن از آن دسته تفریحاتی است که ایرانی‌ها بسیار به آن علاقه‌مندند و در هر شرایطی سالانه چندین بار به مسافرت می‌روند. در این میان، اما هزینه‌های مسافرت نیز با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و کاهش قدرت خرید مردم افزایش داشته و مردم به ناچار استفاده از امکانات ارزان‌تر را انتخاب می‌کنند.  در این رابطه به عنوان مثال چادرهای مسافرتی علاقه‌مندان بسیاری دارد که به ویژه در فصل تابستان و پاییز استفاده از آن دلچسب‌تر می‌شود.
متاسفانه اما در حال حاضر صنف چادردوزان و برزنت‌فروشان به دلایلی که بارها توسط مسئولان گفته شده در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. 
به طور کلی سیستم چرخه اقتصاد کشور به دلیل انبوه مشکلات و کاستی‌ها رکود را گریبانگیر اصناف کرده و برای بازار این حاصل تخریبی را به ارمغان آورده است. کارشناسان با انتقاد از خروج ۶۰ درصد از کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی این صنف از سیستم اقتصاد کشور، بر این باورند که مالیات‌های سنگین اداره امور مالیاتی عامل این ریزش بوده که تخریب بدنه اشتغالزایی را نیز به همراه داشته است.
 مسئولان نیز در تشریح مشکلات داخلی این صنف از اختلاف بین سازمان امور مالیاتی و اتحادیه چادردوزان و برزنت‌فروشان معتقدند که سیستم دارایی و سیاست‌های اعمال‌شده برای این صنف به یک معضل بزرگ تبدیل شده است زیرا مالیات‌هایی که به این صنف اختصاص داده می‌شود، سرعت صعودی قابل توجهی دارد. 
چادرهای مسافرتی و کیسه های‌خواب تولید کشور چین است
محمدعلی امراللهی، تولیدکننده برزنت
در شرایطی که بازار با مشکلات فراوان روبه‌رو شده است ما اصناف نیز نتوانستیم فروش خوبی را داشته باشیم. تولیدکننده داخلی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که تولیدکنندگان خارجی حتی شاید در سال‌های فعالیت خود یک بار هم این مشکلات را تجربه نکرده باشند. 
در شرایط حاضر چادردوزان با وجود اینکه استفاده از هتل‌ها موقعیت شغلی‌شان را تهدید کرده، واردات چادر نیز مزید بر علت شده است. چادرهای آمریکایی وارد کشور می‌شود، اما در واقعیت چینی هستند و فقط نام آمریکایی را یدک می‌کشند.  در حال حاضر کیفیت تولیدات داخلی بالاست، اما متاسفانه از تولید در کشور حمایت نمی‌شود. دانش تولید این محصول در کشور وجود دارد، اما از تولید حمایت نمی‌شود. همانطور که امکان تولید پارچه در داخل وجود دارد، اما از کشور کره و چین تامین می‌شود. 
همچنین آگاهی کاملی درباره تولیدات داخلی وجود ندارد و به دلیل نام وارداتی یک محصول خریداران به سمت این کالاها با کیفیت پایین می‌روند. برزنت و چادر ماشین‌های سنگین عمدتا تولید داخلی بوده و محصولات وارداتی قابل رقابت با تولیدات داخلی نیست. این در حالیست که مواد اولیه اکثرا داخلی بوده و کیفیت آن بسیار بهتر از محصولات وارداتی است. اما پنبه‌ای که برای تولید چادر مسافرتی و کیسه‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد اکثرا از نوع پنبه به‌کاررفته در چادر وارداتی است زیرا پنبه داخلی جوابگوی نیاز بازار نیست. 
از سوی دیگر تمام چادرهای مسافرتی و کیسه‌های خواب موجود در کشور تولید کشور چین بوده و آنچنان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و تنها یک برند اروپایی چادر مسافرتی در کشور وجود دارد که آن نیز تحت لیسانس در کشور چین تولید می‌شود. مشکل دیگری که امروزه اصناف چادردوز و برزنت‌فروش را تهدید می‌کند فضای مجازی است. فروش و نصب برزنت یکی از مشاغل تخصصی محسوب می‌شود، اما متاسفانه برخی افراد با فروش کالاهای بی‌کیفیت از طریق فروشگاه‌های اینترنتی برای کسب سودآوری بیشتر محصولات بی‌کیفیتی را عرضه می‌کنند، در صورتی که اگر افراد همان محصولات را از واحدهای صنفی تهیه کنند می‌توانند از کیفیت و قیمت آن اطمینان حاصل کنند. به طور کلی خرید کالاهای تولیدی این صنف از فضای مجازی یا حتی همین دستفروشان این کالاها نیز اشتباه است چون کالا بی‌کیفیت است. چادرها و کیسه های‌خوابی‌ که دستفروشان به فروش می‌رسانند غالبا بی‌کیفیت و یک‌بار مصرف است. 
محصولات ایرانی جایگاه مناسبی در بازار جهانی ندارد
جبار ایل‌کا، رئیس اتحادیه چادردوزان و برزنت‌فروشان
در شرایط امروز که موجی از مشکلات بر سر اقتصاد کشور آوار شده است هیچ صنف و بازاری نیست که از این مشکلات در امان مانده باشد. طی این چند سالی که گذشت، بدترین شرایط بر اصناف حاکم شد و تنها امیدی هم که داشتیم و مربوط به توافق هسته‌ای بود نتوانست آنطور که باید راه‌گشای تولید باشد. 
در حال حاضر در صنف ما شرایطی نامناسب گریبان چادردوزان را گرفته است. بیش از ۵۰ درصد از تولید‌کنندگان صنف چادردوزان به علت وضعیت نامناسب، تولیدی‌های خود را تعطیل کرده‌اند، چراکه حمایت دولت نیز وجود ندارد. 
همانطور که اشاره شد، توافق هسته‌ای هم نتوانست گرهی از گره‌های صنف باز کند و تحریم‌های اقتصادی که کشور متحمل آن شده، موجب تنگ‌تر شدن فضای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی شده که این تحریم‌های اقتصادی تاثیر زیادی بر بازار کشور داشته است. به عبارتی تحریم‌های اقتصادی و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان موجب افزایش کسادی شده است. البته عدم حمایت دولت از بخش تولید، ممکن است به سبب کمبود بودجه یا بی‌اهمیت شمردن این بخش از سوی مسئولان بوده باشد، اما هم‌اکنون حتی یک ریال هم تسهیلات شامل حال تولیدکنندگان نشده است. وضعیت بازار داخلی کشور و تولیدکنندگان خوب نیست. صنف چادردوزان ظرفیت تولید برای تمام اقشار جامعه را دارد و در این میان هم تولیدات این بخش از کیفیت بالایی برخوردار است، به طوری که مردم عمدتا به دنبال خرید نمونه‌های داخلی می‌آیند. اگرچه واردات در این صنف صورت می‌گیرد، اما تقاضای قابل ملاحظه‌ای برای این کالا‌ها وجود ندارد. 
امروزه خرید تولیدات داخلی برای مردم مقرون به صرفه است و این در حالیست که تولیدات خارجی که به صورت آماده وارد کشور می‌شود در صورت نقص و بروز مشکل، برای افراد کارآمد نخواهد بود، اما مردم تولیدات داخلی را به سبب برخورداری از خدمات پس از فروش خریداری می‌کنند. البته متاسفانه در داخل کشور هم برخی از تولیدات به دلیل اینکه محصولات ایرانی جایگاه مناسبی در بازار جهانی ندارد، با روش دوخت پرچم کشور دیگر روی این تولیدات، برای صادرات آماده می‌شوند که تاکنون استفاده از پرچم آلمان در برخی از تولیدات داخلی گزارش شده است. اما در بازار داخلی فروش چادرهای مسافرتی رقابت تنگاتنگی میان واحدهای صنفی وجود دارد. سود فروش چادر مسافرتی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد است و قیمت‌گذاری در این بازار به طور آزاد انجام می‌شود، به همین دلیل نظارت خاصی از سوی اتحادیه در بخش قیمت‌گذاری اعمال نمی‌شود. شهروندان هم می‌توانند با قیمت‌گیری از چند واحد صنفی حدود قیمتی چادر مدنظر خود را پیدا کنند، اما در صورتی که بعد از خرید متوجه تخلفی از سوی واحد صنفی مربوطه شدند، می‌توانند از طریق شماره تلفن‌ 33976008 گزارش‌های خود را اعلام کنند. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.