صفحه اصلی / خود تحریمی صنعت چاپ با سیاست گذاری های دولت

خود تحریمی صنعت چاپ با سیاست گذاری های دولت

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، وضعیت صنعت چاپ بدون روند رو به صعود قیمت کاغذ هم نگران‌کننده بود و اکنون با گرانی کاغذ بسیاری از چاپخانه‌ها خصوصا چاپخانه‌های کوچک در لبه بحران قرار می‌گیرند. رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ یک‌صدا از تصمیمات یک‌جانبه دولت که موجب فشار مضاعف به این صنف می‌شود، انتقاد می‌کنند، اما در دولت گوش شنوایی برای حرف‌های آنها وجود ندارد. به گفته کارشناسان صنعت چاپ، دولت بی‌توجه به عواقب حذف ارز مبادله‌ای واردات کاغذ، قیمت تمام‌شده را برای متقاضیان کارهای چاپی بالا برده و سفره ارتزاق‌کنندگان از صنعت چاپ را کوچک‌تر کرده است. 
تشدید تعطیلی چاپخانه‌ها با گرانی کاغذ
یک فعال صنعت چاپ در گفتگو با «کسب‌وکار» با بیان اینکه تصمیمات دولت موجب گرانی کاغذ و کاهش سفارش چاپ شده است، گفت: نکته‌ای که ما به آن انتقاد داریم، این است که چرا درباره تصمیمات مرتبط با صنعت چاپ با فعالان این صنعت مشورت نمی‌شود و منافع صنفی آنها به سادگی زیر پا گذاشته می‌شود. بهمن پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران با اشاره به وضعیت اقتصادی نامطلوب اغلب چاپخانه‌های کشور افزود: ما طی ۳ سال اخیر با کاهش شدید فعالیت چاپخانه‌ها و تعطیلی برخی از آنها مواجه شده‌ایم و روند تعطیلی چاپخانه‌ها با وضعیت گرانی کاغذ تشدید خواهد شد. این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از متقاضیان چاپ به دلیل گرانی کاغذ از حجم سفارش‌های خود کاسته‌اند، گفت: با کاهش سفارش‌های کار، مشکل نقدینگی چاپخانه‌ها هم به مرحله حادی می‌رسد، چراکه درصد قابل توجهی از کار چاپخانه‌ها به صورت اعتباری و پرداخت‌های مدت‌دار انجام می‌شود و با کاهش سفارش‌های کار مبلغی که بعد از چند ماه دست چاپخانه‌دارها را می‌گیرد، بسیار نازل است، در حالی که آنها باید هزینه‌های چاپخانه را به صورت نقدی پرداخت کنند. 
آتش حذف ارز مبادله‌ای و افزایش نرخ ارز در بازار کاغذ
یک مقام مسئول نیز درباره علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ به «کسب‌وکار» گفت: اصلی‌ترین علت گرانی کاغذ حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی بود، البته افزایش نرخ ارز نیز که روند صعودی آن همچنان ادامه دارد، به گرانی کاغذ دامن زده است. ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با اشاره به کاهش ثبت سفارش کاغذ و کمبود این کالا در کشور افزود: مسائل دیگری که از ابتدای سال با آن مواجه‌ هستیم، افزایش قیمت خمیر کاغذ است تا جایی که به ازای هر تن خمیر کاغذ قیمت تا ۱۳۰ یورو بالا رفته است. روغنی با درخواست از دولت مبنی بر شفاف‌سازی سیاست‌ها و ساماندهی بازار کاغذ، گفت: کاغذ یکی از محصولاتی است که در GDP و رشد اقتصادی تاثیر قابل اشاره‌ای دارد و باید در ارتباط با ساماندهی بازار آن چاره‌اندیشی شود. 
خودتحریمی صنعت چاپ با سیاست‌گذاری‌های دولت
بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در نشست خبری روز گذشته خود با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت در صنعت چاپ، این سیاست‌ها را به خودتحریمی تشبیه کرد و گفت: ایران در تولید کاغذ از مزیت برخوردار نیست، اما دولت با حمایت از تولید داخل کاغذ و بالا بردن تعرفه واردات مواد واسطه‌ای آن، بر بسیاری از کارخانه‌ها و همچنین قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد که به مثابه خودتحریمی است. وی ادامه داد: این در حالیست که روش‌ها و شیوه‌های حمایت از این صنعت در جهان کاملا روشن و مشخص است و کشورها به شیوه‌هایی همچون معافیت از مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، بخشش درصدی از هزینه‌های تامین اجتماعی، کاهش تعرفه‌های گمرکی مواد اولیه، کاهش قیمت انرژی مصرفی، تامین تسهیلات داخلی ارزان‌قیمت و… از صنعت چاپ و بسته‌بندی حمایت می‌کنند؛ اما کمترین حمایتی را در ایران از این صنعت شاهد نیستیم. عابدین تصریح کرد: تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در سال‌های گذشته به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز، نبود تسهیلات ارزی برای صنعت چاپ، ایجاد محدودیت و مشکل در تامین مواد اولیه و واسطه‌ای، تامین فناوری‌های مورد نیاز و همچنین عدم اجازه ورود برخی قطعات و مواد مصرفی ماشین‌آلات، فعالیت این صنعت را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و گرچه با برجام از این مشکلات کاسته شده، ولی سیاست‌گذاری‌های دولت همچنان این صنعت را در تنگنا قرار می‌دهد. 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.