صفحه اصلی / اشباع بازار تزئینات داخلی از واردات

اشباع بازار تزئینات داخلی از واردات

گروه اصناف
به گزارش کسب و کار نیوز، چند سالی است که در شرایطی به سر میبریم که ساخت وساز و پروژه‌های عمرانی به دلایل مختلف در رکود و سکوت به سر می‌برند و تعداد اندکی از پروژه‌های ساختمانی که سرمایه گذار دارند، در حال ساخت وسازند. سال‌ها قبل از کنار هر کوچه و خیابانی گذر می‌کردیم، ساختمانهای نیمه کارهای را مشاهده می‌کردیم که کارگران آن مشغول ساختن ساختمان مذکور بودند، اما امروزه خبری از آن ساختوسازها نیست و به دنبال آن اصناف وابسته به صنعت ساختوساز نیز حال و روز خوبی ندارند. بازار کالاهای تزئینات داخلی ساختمان نیز از آن دسته بازارهاست که وابسته به صنعت ساختوساز است و به همین دلیل در کسادی به سر می‌برد.
دلایل رکود بازار تولیدات و کالاهای تزئینی داخلی هر چه باشد، موضوع مهم فرصت به وجودآمده برای فعالیت در این بخش است که اکثر فعالان و کارشناسان این حوزه به اتفاق به آن اذعان دارند. در شرایطی که کیفیت حرف اول و آخر را در بازار میزند محصولات خارجی در بازار طرفداران بیشتری دارد. مهرداد موذنی یکی از فروشندگان تزئینات ساختمانی می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسد، کالاهای خارجی است و این نه به دلیل تبلیغات و جوسازی برای فروش محصولات خارجی، بلکه به خاطر کیفیت است.
وی می‌افزاید: مصرفکننده حق انتخاب دارد و می‌خواهد کالای باکیفیت خریداری کند و طبیعتاً نخستین گزینه در انتخاب کاغذدیواری یا به طور کلی تزئینات ساختمانی کالای باکیفیت است و در برخی حوزه‌ها مثل کاغذدیواری کیفیت محصولات خارجی در سطح بالاتری قرار دارد. موذنی در تکمیل صحبتهایش می‌گوید: مساله دیگر تنوع طرح‌ها و خلاقیت در تأمین نیاز همه سلیقه‌های بازار است که در تولیدات داخلی این بخش رعایت نمی‌شود، از طرف دیگر تنها عامل قیمت هم نمی‌تواند مصرفکننده را مجاب به خرید کند.
در دنیای امروز بازار بهشدت رقابتی است و باید سلیقه بازار را در نظر داشت. وی در توصیه به سرمایهگذاران می‌گوید: با شناختی که از بازار دارم، می‌توانم بگویم سرمایه گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند ابتدا باید سلیقه مخاطب و کالاهای موجود در بازار را بررسی کنند و اگر می‌خواهند تولید داشته باشند این تولید باید در بالاترین سطح و با تکنولوژی روز دنیا صورت گیرد. از طرف دیگر، بحث تنوع و خلاقیت در فضاسازی است که می‌توانیم طرح‌هایی مبتنی بر الگوهای بومی و سنتی تولید کنیم. در حال حاضر جای چنین محصولاتی در بازار خالی است. این فعال بازار در پایان می‌گوید: داشتن سرمایه مناسب برای تولید در تراز کیفی مناسب حتی برای عرضه به بازارهای جهانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این توجه به نقش طراحان و ایدهپردازان در این صنعت بسیار قابل توجه است. بنابراین تازهواردها با تکیه بر دانش طراحی بومی می‌توانند نهتنها در بازارهای داخلی سهم ازدسترفته خود را بازیابند، بلکه نیم نگاهی هم به بازارهای منطقهای و حتی جهانی داشته باشند.
تولید اقلام تزئینی ساختمان مقرون به صرفه نیست
بهروز چوداری‌میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان
رکود و کاهش قدرت خرید مردم و به طور کلی مجموع مشکلاتی که صنف تزئینات ساختمانی با آن روبه‌رو است، موجی شده تا بازار تزئینات داخلی در وضعیت کسادی قرار گیرد. به هر حال این صنف نیز همانند اکثر اصناف دیگر وابسته به بازار ساخت‌و‌ساز است که آن هم به دلایل متعدد در رکود به سر می‌برد. بازار ساخت‌و‌ساز در کشور از چهار سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته و این امر تأثیر مستقیمی بر بازار تزئینات داخلی ساختمان داشته، به همین دلیل از سال ۹۲ اصناف بازار تزئینات داخلی ساختمان در وضعیت کسادی قرار گرفته‌اند. ساخت‌وساز در کشور ما یک صنعت مادر محسوب می‌شود و در کنار آن هزاران خدمات دیگر وجود دارد. اگر این صنعت رونق بگیرد اقتصاد کشور حرکت خواهد کرد. شدت رکود حاکم بر بازار از دو سال گذشته روندی افزایشی به خود گرفته، به طوری که بخش زیادی از بازار شاهد فروش چندانی نیست. خصوصاً کاهش قدرت خرید مردم موجب خروج کالاهای تزئینی ساختمان از سبد کالاهای‌شان شده است و افراد به ندرت به سراغ خرید می‌روند. در شرایط کنونی تولید دیگر اقلام تزئینی ساختمان برای افراد مقرون به صرفه نبوده و مردم با استفاده از اینترنت و فضای مجازی با تولیدات به‌روز دنیا آشنا می‌شوند و تولیدات داخلی توان تأمین نیاز مردم را نداشته‌اند، همچنین با وجود مشکلاتی نظیر بیمه، مالیات و مسائلی از این قبیل افراد رغبتی برای تولید نخواهند داشت.
واردات نیز از سوی دیگر بر مشکلات بازار افزوده است. این بدان معناست که مسئولان به جای آنکه درصدد حل مشکلات و رفع و رجوع موانع تولید و فروش باشند مانعی برای واردات ایجاد نمی‌کنند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کالاهای موجود در بازار وارداتی بوده و اکثر تولیدات موجود در بازار به غیر از پرده‌های عمودی وارداتی است که البته تعداد تولیدکننده پرده ساختمانی اندک است، اما تولیدات‌شان از کیفیت مطلوبی برخوردار است و نیاز بازار داخلی را تأمین کرده است.
البته اصناف تزئینات ساختمانی علاوه بر ساختمان‌های نوساز در ساختمان‌های قدیمی نیز فعالیت می‌کنند، اما امروزه به دلیل افزایش فشار زندگی و پایین آمدن قدرت خرید مردم دیگر افراد کمتری به دنبال بازسازی یا تغییر دکور خانه‌های خود هستند و اگر کاری هم صورت بگیرد در ساختمان‌های نوساز است. به طور مشخص در بخش بازسازی خانه‌های قدیمی اعم از کلی یا جزئی شاهد کاهش ۶۰ درصدی بوده‌ایم.
به طور کلی متأسفانه این صنف نزدیک به ۳ سال است که در رکود به سر می‌برد و میزان فعالیت و فروش ما نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کمتر شده و نسبت به قبل از رکود ۵۵ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است، اما با این وجود ما هنوز با افزایش مالیات روبه‌رو هستیم.
بازار مملو از اجناس و کالاهایی است که خریداری ندارد
فرزاد امیری، تولیدکننده لوازم تزئیناتی ساختمان
امروزه شرایطی را سپری می‌کنیم که مردم بیشتر به فکر تأمین مایحتاج اساسی خود هستند و به دلیل شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید دیگر کمتر کسی به فکر تعویض دکوراسیون یا خرید لوازم تزئینی است. با گشتی در بازار تزئینات ساختمان متوجه می‌شوید که بازار مملو از اجناس و کالاهایی است که خریداری ندارد و فروشندگان روزهای بدی را پیش‌رو دارند.
شرایط بسیار نامناسب است. زمانی در انتظار نتیجه مذاکرات بودیم، ولی ظاهراً این بازار تابع هیچ چیز نیست چون قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. زمانی مشتری وجود داشت و برای خود و خانواده چند قلم خرید می‌کرد، ولی حالا بسیاری از مشتریان فقط در حد ضرورت اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را تأمین و خرید می‌کنند.
این در حالیست که عملکرد سازمان امور مالیاتی نیز با اصنافی که درآمد مناسبی ندارند، رضایت‌بخش نیست. متأسفانه سازمان امور مالیاتی مشکلاتی بر سر راه کسبه ایجاد و به دلایل بسیار بی‌اهمیت افراد را از لیست توافقاتی که قبلاً انجام شده خارج می‌کند.
از طرف دیگر میزان واردات بسیار بالاست. میزان واردات به حدی است که بازار اشباع شده و اکثراً همه کارها کپی و با کیفیت پایین از چین وارد می‌شود. البته از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز مقداری واردات داریم که اگر خرید و فروشی هم صورت بگیرد کالاهای اصل در اولویت‌اند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.