صفحه اصلی / رشد ۶۰درصدی سرمایه گذاری خارجی با برجام

رشد ۶۰درصدی سرمایه گذاری خارجی با برجام

به گزارش کسب و کار نیوز، «سید جمال فرج الله حسینی» روز یکشنبه در نشست تخصصی همایش فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: همه سرمایه گذاران خارجی از این پس می توانند برای تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم از طریق این سامانه اقدام کنند.
به گفته وی، راه اندازی این سامانه سبب می شود تا سازمان های مرتبط با صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی در کوتاهترین زمان ممکن مجوز لازم را صادر کنند.
وی با بیان اینکه یکی از راه های ارتقای بهره وری در ایران حضور شرکت های خارجی در اقتصاد ایران است، گفت: توصیه ما به همه سرمایه گذاران خارجی این است که برای برخورداری از تضمین های دولتی و تسهیلات و تخفیفاتی که قانون معین کرده، از طریق پنجره واحد سرمایه گذاری اقدام کنند.
حسینی درباره دغدغه برخی سرمایه گذاران برای خارج کردن سود حاصل از سرمایه گذاری خود از ایران اظهار داشت: سرمایه گذارانی که مجوز سازمان سرمایه گذاری را دارند، پس از تصویب سود در این سازمان می توانند با مجوز بانک مرکزی پول خود را از ایران خارج کنند.
وی تاکید کرد: معتقدیم حل مشکل بیکاری در ایران با سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر است و در این زمینه ایران با داشتن شاخص های بالای توسعه انسانی در منطقه خاورمیانه یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاران خارجی به شمار می رود.
*رشد ۶۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی به ایران پس از برجام
قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در ادامه با اشاره به گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) از وضعیت سرمایه گذاری در جهان در سال ۲۰۱۶ اظهار داشت: بر اساس این گزارش ایران در بین کشورهای خاورمیانه با رشد ۶۰ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی، بیشترین میزان رشد را در منطقه ثبت کرده است.
وی افزود: از میان ۵۰ کشور جهان نیز بیشترین میزان رشد جذب سرمایه گذاری خارجی مربوط به ایران است که در سایه اجرای برجام به دست آمده است.
حسینی حجم سرمایه گذاری جذب شده به ایران در سال گذشته را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی های جذب سرمایه خارجی در دوران پسابرجام، توزیع این سرمایه ها در بخش های مختلف اقتصادی و نیز مشارکت استان های مختلف است.
قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران بهره وری و بهبود فضای کسب و کار را از دیگر عوامل موثر در جذب سرمایه های خارجی عنوان کرد و گفت: دولت به دنبال رفع موانع تولید و بهبود رتبه ایران در رتبه بندی فضای کسب و کار است.
وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲۵ درصد از منابع مورد نیاز برای رشد کشور باید از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود که سهم سرمایه گذاری مستقیم خارجی از این عدد ۱۵ میلیارد دلار و سهم روش های مشارکتی و حدود ۲۰ میلیارد دلار است و بقیه باید از طریق فاینانس جذب شود.
* امکان استفاده بخش خصوصی از فاینانس ها وجود دارد
«سعید خانی اوشانی» مدیر کل دفتر وام ها، مجامع و موسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران نیز در این نشست با تشریح روش های ایران برای جذب منابع مالی خارجی و نحوه استفاده از این منابع توسط بخش خصوصی و دولتی اظهار داشت: در کنار وام هایی که از بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و بانک زیرساخت آسیا می توان گرفت، می توان از اعتبارات موسسات اعتباری و بانک های تجاری نیز در قالب فاینانس استفاده کرد اما از نظر دوره بازپرداخت و نرخ بازگشت آن تفاوت هایی وجود دارد.
وی افزود: برای نمونه برخی از تسهیلاتی که از موسسات اعتباری دریافت می شود، باید بخش عمده خریدها برای اجرای پروژه از همان کشوری باشد که اعتبار اختصاص می دهد.
اوشانی با بیان اینکه تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی در استفاده از منابع خارجی وجود ندارد، گفت: البته بخش دولتی برای استفاده از این تسهیلات ابتدا پروژه های اولویت دار خود را شناسایی و مجوز آن را از شورای اقتصاد اخذ کند.
این مسئول در سازمان سرمایه گذاری ایران ادامه داد: بخش غیردولتی نیز می تواند پس از آنکه پروژه آن جزو طرح های اولویت دار شناسایی شد، به میزان اصل و فرع تسهیلات مورد نیاز نزد بانک وثیقه گذاری کند و تضمین های لازم را ارایه دهد تا از تسهیلات مورد نظر بهره بگیرد.
به گزارش ایرنا، نشست معرفی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران از عصر چهارم آذرماه در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز شد؛ قرار است در قالب این همایش که تا هفتم آذر برپاست، ۳۸۰ طرح سرمایه گذاری از ۲۶ استان در قالب ۹ میزگرد تخصصی ارائه شود.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.