صفحه اصلی / سهم ناچیز بنگاه های کوچک از منابع بانکی

سهم ناچیز بنگاه های کوچک از منابع بانکی

نشست هماهنگی اجرای طرح رونق تولید در سال جاری که عصر دوشنبه مورخ ۱۵ آبان با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد،رئیس کل بانک مرکزی گفت: توزیع هدفمند منابع بانکی برای افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در دستور کار نظام بانکی قرار دارد. 
در این نشست ولی‌ا… سیف گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده در سال ۱۳۹۶ مقرر شده است تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تعداد ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی، تامین مالی تعداد ۶ هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد و تامین مالی بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی با تخصیص حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی در اولویت شبکه بانکی کشور قرار گیرد. 
علاوه بر این مطابق آیین‌نامه اجرایی بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ مقرر شده است مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار برای بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی (با اولویت مناطق روستایی، عشایری و محروم) به طرح‌ها و پروژه‌های کوچک، متوسط و صنایع دستی پرداخت شود. 
بنابراین با احتساب این موارد، برنامه‌های ویژه نظام بانکی در حوزه تولید و اشتغال در سال ۱۳۹۶رقم ۵۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود که با توجه به برآورد ۶۷۱۰ هزار میلیارد ریالی توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی، سهم این تسهیلات از کل تسهیلات پرداختی به حدود ۷.۵ درصد در سال جاری خواهد  رسید. رئیس کل بانک مرکزی با قدردانی از همکاری متقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی افزود: خوشبختانه درک درست وضعیت بانک‌ها و اوضاع اقتصادی کشور توسط وزارت صمت باعث شده است منابع بانک‌ها تا حد زیادی به صورت هدفمند به سمت تولید برود. 
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در اجرای این طرح از رعایت اصولی که برای اطمینان از سلامت نظام بانکی وجود دارد، عدول نخواهد کرد و منابع بانکی به سمت پروژه‌هایی هدایت خواهند شد که توجیه اقتصادی داشته باشند.
حمایت بانک‌ها باعث تثبیت و ایجاد اشتغال شد
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست ضمن تشکر از عملکرد سال گذشته نظام بانکی در اجرای طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی گفت: تثبیت و ایجاد اشتغال در شرایط اقتصادی فعلی کشور نتیجه عملکرد بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. 
وی افزود: اگر حمایت نظام بانکی از بخش‌های تولیدی نبود بخشی از واحدها تعطیل و کارکنان آنها بیکار می‌شدند. 
شریعتمداری با اشاره به آمار تقاضاهای ثبت‌شده در سامانه بهین‌یاب ادامه داد: هدف از این طرح صرفا توزیع پول بین بنگاه‌های اقتصادی نیست و ارائه تسهیلات به شرط تولید و فروش انجام می‌شود. 
وی افزود: تامین سرمایه در گردش یکی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی است که خوشبختانه بانک‌ها در این خصوص عملکرد مناسبی داشته‌اند، برای حل سایر مشکلات صنعت و تولید هم برنامه‌های ویژه‌ای داریم. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.