صفحه اصلی / صاحبان ایده و سرمایه به هم نزدیک می شوند

صاحبان ایده و سرمایه به هم نزدیک می شوند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فناوران، این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و باهدف به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی کشور برای رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه که از سوی افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران و علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسید، طرفین در راه‌اندازی مرکز شتاب‌ده و نوآوری مجموعه اتاق ایران و همچنین برای راه‌اندازی و تقویت سامانه تامین مالی جمع (Crowdfunding) در مجموعه اتاق ایران همکاری خواهند کرد.
افشین کلاهی، رییس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان دراین‌باره گفت: موضوع این تفاهم، همکاری در جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
کلاهی افزود: بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان جذب سرمایه در حوزه کاری خودشان است؛ این شرکت‌ها بازار خوبی دارند ولی به بازارهای پولی و مالی به‌طور مناسب وصل نمی‌شوند. امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان را به صاحبان سرمایه نزدیک‌تر کند.
وی در پاسخ به اینکه برنامه کمیسیون برای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان چیست، گفت: ما اولویت‌هایی را دراین‌باره تعریف کرده‌ایم؛ در قالب برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای بهبود وضعیت کسب‌وکارهای نوین تلاش می‌کنیم. در برنامه کوتاه‌مدت در کنار برنامه‌های حمایتی مانند برگزاری نشست‌ها و ویکندها، برنامه‌هایی برای معرفی کسب‌وکارهای نوین به بازار سرمایه و بازار داریم؛ همچنین روی آیین‌نامه‌هایی که بر پایه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل‌شده است، کار می‌کنیم.
او درباره ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و نحوه همکاری اتاق ایران با این مساله نیز گفت: نحوه ارزیابی این شرکت‌ها در کمیسیون بررسی می‌شود؛ برخی از فعالان کسب‌وکارهای نوین به نحوه ارزیابی قبلی نقد داشتند؛ امیدوارم بتوانیم بر اساس تعریف شاخصه‌هایی این مشکلات را رفع کنیم.
به گفته کلاهی در برنامه میان‌مدت، هدف مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران این است که کل روند را آسیب‌شناسی کند. او گفت: ما در این حوزه چند پروژه تحقیقاتی تعریف کرده‌ایم تا ببینیم چگونه می‌توان وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان را ارتقا داد. امیدواریم زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران بررسی‌شده و فراگیرتر شود تا حمایت از این عمومیت یابد. باید کاری کنیم تا همه شرکت‌ها ساختار خود را به سمت ارتقا ببرند و در ردیف شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان خلأ قانونی وجود دارد یا نه گفت: خلأ قانونی و وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران بررسی می‌شود؛ اما مساله این است که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران قانونی مترقی است، ولی آیین‌نامه‌های اجرایی این قوانین مشکلاتی دارد که اتاق ایران سعی می‌کند این نارسایی‌ها را در همکاری نزدیک با دولت برطرف کند؛ اتاق ایران هم پیشنهادهای خود را در این راستا ارایه می‌دهد. ممکن است درخواست‌ها به سمتی برود تا مجلس قوانین جدیدی در کنار قانون قبلی بگذراند.
او افزود: مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران، باید درجهت راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی و نوآوری مجموعه اتاق ایران، کمک به توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با موضوع‌های مرتبط اقدام کند.
او گفت: ما باید به سمت و سویی برویم که در بررسی وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک‌ها به ایده و فناوری آن‌ها توجه کند، نه اینکه ملاک و معیار فقط وضعیت ظاهری ساختمان‌ها و سخت‌افزار این شرکت‌ها باشد. باید این اصلاحات فرابخشی انجام شود.
کلاهی در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیقی از تعداد این شرکت‌های دانش‌بنیان دارید، گفت: طبق تعریف دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در حال حاضر ۳۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که مدام به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. البته نظر اتاق ایران این است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فراتر از آمار رسمی است. با توجه به نوع محصول، کالا و خدمات ارایه شده و روش تولید، بهره‌وری برای کاهش قیمت تمام‌شده، مدیریت تولید و ایده‌ها و نوآوری در ارایه خدمات می‌توان این شرکت‌ها را دسته‌بندی کرد اما در آیین‌نامه این موارد نیامده است.
به گفته کلاهی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سرعت رشد می‌کنند و بهره‌وری و درآمد خوبی هم دارند اما در این حوزه کار کردن سهل ممتنع است.

او اضافه کرد: برخی از این شرکت‌ها با رشد بالایی روبه‌رو هستند؛ برخی از این‌ها هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند، از طرفی تعدادی از این شرکت‌ها، به‌سرعت از چرخه تولید و خدمات خارج می‌شوند. موفقیت و شکست در این حوزه دوشادوش هم حرکت می‌کند.

او درباره برنامه‌های آموزشی اتاق ایران به دانش‌بنیان‌ها نیز گفت: ما کلاس‌های آموزشی–توجیهی برگزار می‌کنیم؛ باید بتوانیم این ریسک‌ها را به علاقه‌مندان توضیح دهیم. باید حوزه‌های زیان ده و سودآور را به این افراد توضیح داده و رشد و ریسک بالای این شرکت‌ها را تبیین کنیم. وی بیان کرد: اتاق در حمایت از کسب‌وکارهای نوین خیلی تلاش کرده است البته دولت هم از کسب‌وکارهای نوین حمایت می‌کند. سال گذشته با حمایت دولت برخی از این شرکت‌ها وارد فرایند دریافت مجوز نشد. اتاق ایران در یک سال گذشته که درگیری‌ها زیاد بود، از شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی حمایت کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.