چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آشفته بازار تجهیزات پزشکی

آشفته بازار تجهیزات پزشکی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، کشور ما در حوزه پزشکی و درمان همواره در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد، چراکه بهترین متخصصان و جراحان دنیا را در اختیار دارد و روزی نیست که در حوزه پیشرفت‌های پزشکی نام ایران برده نشود. این در حالیست که ما در بخش تولیدات و تجهیزات پزشکی آنچنان که در علم درمان و تشخیص پیشرو هستیم، توسعه‌ای نداشته‌ایم.
با این حال در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیاری در تولیدات تجهیزات پزشکی داشته‌ایم که اگر حمایت‌ها و تسهیلات لازم را نداشته باشند، درجا خواهند زد. این در حالیست که دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات کالاهایی است که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، گفت: ما این سیاست را از سال ۹۳ عملیاتی کردیم و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در حوزه دارو توانستیم خیلی موفق‌تر از حوزه تجهیزات پزشکی عمل کنیم. وی گفت: باید ظرفیت تولید داخل را کاملا متوجه باشیم و بدانیم که نیاز به واردات به چه میزان است تا اگر نیازی به واردات نباشد جلوی آن گرفته شود. ضمن اینکه در دو سال اخیر منابعی که از نظر ما واردات آن لزومی نداشته به طور قاطع جلوی واردات‌شان گرفته شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما در محدودیت واردات دارو خیلی دقیق‌تر عمل کردیم، تصریح کرد: متاسفانه درباره تجهیزات پزشکی سازوکارهای ثبت و فرایند کنترل واردات‌مان تا به امروز خیلی سخت‌گیرانه نبوده است.
روحی، نایب‌رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز با بیان اینکه قرار نیست هر چیزی که در کشور نیاز داریم خودمان آن را تولید کنیم، گفت: سیاست و نیاز کشور این است که ما به سمت تولید کمی و کیفی پیش برویم. ضمن اینکه باید بحث توجیه اقتصادی را نیز همیشه مد نظر داشته باشیم.
وی در ادامه به علت افزایش واردات تجهیزات پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: مشکل واردات بیش از حد تجهیزات پزشکی مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه هم‌اکنون که درها باز شده برخی مسئولان فرش‌های قرمز خوبی برای خارجی‌ها پهن می‌کنند. نایب‌رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی همچنین یادآور شد: حدود یک میلیارد دلار واردات تجهیزات پزشکی ماست که البته اگر تولید داخلی نباشد شاید این رقم به ۳ برابر افزایش پیدا می‌کرد.
وجود واسطه‌ها در بازار تجهیزات پزشکی
احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

در حال حاضر متاسفانه بازار دارو و تجهیزات پزشکی مانند بقیه کالاهای دیگر در کشور دارای بازار آشفته و نابه‌سامانی است که بخشی از آن به نبود نظارت دقیق برمی‌گردد. در سیستم بازار در کالاهای مهم چند موضوع اساسی داریم. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دنیا در کشور ما نمایندگی رسمی ندارند که باعث رانت در بازار و تحریک برای انجام قاچاق شده است. همچنین نبود نمایندگی مستقیم این شرکت‌ها باعث شده تا بعضی از شرکت‌های داخلی واردات این داروها و تجهیزات را بر عهده بگیرند و متاسفانه در خیلی از موارد انحصاری را به وجود آورده است.
به عبارت بهتر در بازار ما رانت وجود دارد و شرکت‌ها یا افرادی که به اطلاعات دسترسی دارند، بهتر می‌توانند منافع خودشان را تامین کنند و این باعث می‌شود یک عده در فاصله کوتاهی بار خودشان را ببندند و این قضیه برای یک‌سری از افرادی که ذاتا انسان‌های سودجویی هستند تحریک و برانگیزاننده باشد تا دست به قاچاق بزنند. این در حالیست که وجود واسطه‌ها در بازار تجهیزات پزشکی نیز به مشکلات دامن زده است. در بازار دارو و تجهیزات پزشکی هم واسطه‌ها وجود دارند و تا رسیدن تجهیزات از تولیدکننده به مصرف‌کننده باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شوند.
بنابراین ساماندهی این حوزه ضروری به نظر می‌رسد، چراکه باید مشخص شود واردات کالا و تجهیزات سلامت‌محور توسط چه شرکتی می‌خواهد انجام شود و چه تاجری می‌خواهد این کار را انجام دهد و همه تحت پوشش واحد یک نظارت‌کننده خاص یعنی وزارت بهداشت باشند و اینگونه نباشد که در یک واحد مسکونی که زیر نظر صنفی نیست، این اتفاق بیفتد. قاچاق همیشه کار شرکت‌هایی که ثبت رسمی کرده‌اند، نیست و بسیاری از اشخاص و افراد بدون اینکه حتی ثبت شرکتی را داشته باشند مبادرت به قاچاق می‌کنند و برای جلوگیری از این قضیه لیبل‌دار و نشان‌دار کردن کالاهای مصرفی در بخش سلامت راهکار مناسبی است. از طرفی مصرف‌کنندگان خودشان نباید به دنبال کالایی که نیاز دارند، بروند و باید سیستم به این سمت برود که خود بیمارستان تامین‌کننده تجهیزات مورد نیاز بیماران خودش باشد و این می‌تواند بازار را کنترل کند و بیمارستان هم باید موظف باشد از مراکزی که دارای تجهیزات با نام و نشان و لیبل‌دار هستند، خریداری کند.
سرویس دهی توزیع کنندگان درمحل های مسکونی
قاسم نوده‌‌فراهانی، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی

در حوزه لوازم پزشکی چند مشکل داریم و اگر وزارت بهداشت همکاری کند مشکلات ما حل شود، می‌توانیم نظارت جامع و کاملی را داشته باشیم. در حال حاضر اکثر توزیع‌کنندگان لوازم پزشکی در محل‌های مسکونی سرویس‌دهی می‌کنند که قابل بازرسی و کنترل نیست.
البته این مشکل با در دستور کار قرار گرفتن در حال حل و فصل است، اما مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد، این است که آنچنان که درخور و شایسته این صنف است به صادرات محصولات آن توجهی نشده است.
در حال حاضر خیلی از تولیدات ما به‌روز است و به خاطر تحریم‌ها توانستیم به دنبال تولید برویم و خودمان را در این حوزه پویا کنیم و نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی را داشته باشیم، اما متاسفانه الان از تولید آن طور که باید و شاید حمایت نمی‌شود. بنابراین صادرات نیز در سایه قرار می‌گیرد. این در حالیست که خروج اقتصاد کشور از شرایط رکودی و تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در گرو تولیدات صادرات‌محور است. تولید صادرات‌گرا همواره با کاهش هزینه تولید، قیمت رقابتی و کیفیت مناسب در جامعه معنا و مفهوم پیدا می‌کند. به عبارت بهتر صادرات نسخه شفابخش اقتصاد کشور است و تولید در شرایط فعلی باید به نحوی باشد که ضمن تامین نیازهای داخلی بتواند حرفی در سطح بازارهای بین‌المللی برای گفتن داشته باشد. بنابراین از دولت درخواست می‌شود که بستر صادرات را بیش از گذشته برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کند، چراکه صادرات در اشتغال‌افزایی، قدرت ارزآوری، پویایی تولید، رشد اقتصادی، خروج اقتصاد از رکود و سایر موارد در کشور بسیار نقش‌آفرین است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.