صفحه اصلی / خیز دلالان برای حمل‌ونقل اربعین

خیز دلالان برای حمل‌ونقل اربعین

مجتبی کاوه
سفر اربعین به عنوان بزرگ‌ترین رویداد حمل‌ونقلی کشور کارگروه‌ها و ستادهای مختلفی را در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط برای برگزاری سامان‌یافته و مطلوب، فعال کرده، اما واسطه‌ها و دلالان هم بدون اینکه کارگروه و ستادی داشته باشند، برای سودجویی از بازاری به وسعت چند میلیون نفر در یک مقطع کوتاه، از همین حالا در حالت آماده‌باش هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، مسئولان بخش‌های مختلف حمل‌ونقل می‌گویند برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت سفرهای اربعینی تمهیداتی اندیشیده‌اند و به دلالان نیز هشدار می‌دهند سودجویی آنها با برخورد قانونی مواجه خواهد شد، اما تجربه نشان داده است که با نزدیک شدن به ایام سفر اربعین تمهیدات مسئولان رنگ می‌بازند و روی دادن هر اتفاقی، از رشد سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما و اتوبوس گرفته تا کلاهبرداری در فروش بلیت برای پروازهایی که وجود خارجی ندارد،ممکن است.
برخورد با احتکار یا گران‌فروشی بلیت اتوبوس
یک مقام مسئول بخش حمل‌ونقل با بیان اینکه تمهیدات خوبی برای حمل‌ونقل مسافران اربعین داریم و با احتکار یا گران‌فروشی بلیت اتوبوس‌های اربعینی برخورد می‌کنیم، به «کسب‌وکار» گفت: بلیت اتوبوس در ایام اربعین به دلیل یک‌سر خالی بودن ترددها مطابق رسم هر ساله افزایش دارد، ولی این افزایش نباید با گران‌فروشی یا دیگر تخلفات همراه شود و ما برای نظارت بر این موضوع تمام امکانات خود را بسیج می‌کنیم. احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافری با بیان اینکه امکان احتکار بلیت اتوبوس با نظارت‌ها تقریبا وجود ندارد، افزود: هر ساله با توجه به حجم تردد و کمبودهایی که در برخی مقاطع ایجاد می‌شود، دلالان از فرصت استفاده می‌کنند و بعضا تخلفاتی روی می‌دهد، اما تلاش ما این است که با بسیج اتوبوس‌ها در آن مقطع از این تخلفات جلوگیری کنیم. وی از زائران اربعین خواست برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشند و از تصمیمات آخرین لحظه‌ای که موجب ایجاد ازدحام و افزایش پیش‌بینی‌نشده تقاضای بلیت که زمینه‌ساز واسطه‌گری است،خودداری کنند.
سایت‌های فروش بلیت حق درج پروازهای اربعین را ندارند
یک مقام مسئول دیگر بخش حمل‌ونقل نیز با اشاره به لزوم جلوگیری از نرخ‌گذاری‌های غیرمنطقی بلیت پروازهای اربعین خصوصا در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۲ آبان ‌ماه، اظهار داشت: به دست‌اندرکاران سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما تذکر دادیم به هیچ عنوان حق ندارند بلیت پروازهای اربعین را در این ایام در سایت خود درج کنند، قطعا این کار آنها موجب ایجاد تشنج در بازار پروازهای اربعین می‌شود. مقصود اسعدی‌سامانی اضافه کرد: همچنین با دستگاه‌های نظارتی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت نیز جلسه‌ای برگزار‌ و مقرر شد آنها نیز نظارت‌ها و کنترل‌های خود را اعمال کنند تا در این ۱۰ روزی که قرار است نرخ‌های پروازهای اربعین تکلیفی باشد، با تخلفات احتمالی، مقابله قانونی و جدی داشته باشند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره چارتری کردن پروازهای اربعین از سوی برخی ایرلاین‌ها نیز توضیح داد: چارتری کردن ممنوع نشده است، اما‌ ایرلاین‌ها را ملزم کردیم که فروش بلیت پروازهای اربعین فقط از طریق سایت و دفاتر شرکت‌های هواپیمایی انجام شود، همچنین شرکت‌ها باید فهرست دفاتر چارتری خود را اعلام کنند چون چارترکننده‌های ایرلاین‌ها برای پروازهای نجف و بغداد  محدود است.
از اتوبوس‌های ناایمن تا سرگردانی زائران در فرودگاه‌های عراق
یک کارشناس حمل‌ونقل نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزی زائران برای این سفر در جلوگیری از سوءاستفاده دلالان نقش مهمی دارد، به «کسب‌وکار» گفت: در سفرهای هوایی و جاده‌ای سال گذشته شاهد بودیم تخلفات کمتر شد، اما برخی کلاهبرداری‌ها از طریق سایت‌های فروش بلیت غیرمجاز روی داد که مردم باید در این زمینه هوشیارانه‌تر عمل کنند. ناصر پیرهادی افزود: سایتی که در تمام سال بلیت‌های مختلف هوایی و جاده‌ای و ریلی را به خوبی به مردم عرضه کرده، می‌تواند یک شبه عمدا تخلف و گران‌فروشی کند یا با سوء مدیریت، بلیتی را بفروشد که نتواند امکان سفر آن را مهیا کند یا پیش‌خریدی را صورت دهد، در حالی که پروازی در آن مقطع برای چارتر وجود نداشته باشد، بنابراین مردم هوشیار باشند و مخصوصا بلیت هوایی را فقط از سایت ایرلاین‌ها خریداری کنند. وی با بیان اینکه دفاتری که اقدام به نقل و انتقال زائران اربعین می‌کنند در برخی موارد قادر به تدارک حمل‌ونقل مناسب برای آنها نیستند، لزوم تشدید نظارت بر فعالیت‌های این دفاتر را خواستار شد و گفت: برخی از این دفاتر به زائران وعده سفر با اتوبوس وی.آی.پی و باکیفیت تا لب مرز را می‌دهند، ولی از اتوبوس‌های فاقد ایمنی لازم استفاده می‌کنند. برخی دیگر از دفاتر از مسافران پول بلیت رفت و برگشت هواپیما را دریافت می‌کنند، اما برای برگشت نمی‌توانند بلیت در موعد مقرر تهیه کنند و مسافران را در فرودگاه نجف سرگردان می‌کنند که سال گذشته و سال‌های قبل بارها شاهد این مساله بودیم. وی از مردم خواست به سادگی به تبلیغات دفاتری که تبلیغات می‌کنند و خود را بهترین ارائه‌کننده خدمات نقل و انتقال زائران معرفی می‌کنند، اعتماد نکنند و حتما درباره قابل اعتماد بودن آنها از افراد باتجربه مشورت بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.