چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرامش در بازارهای مـالی

آرامش در بازارهای مـالی

ثمانه نادری
مخالفت ترامپ با برجام که چندی پیش نوساناتی در برخی از بازارها از جمله بازار دلار ایجاد کرده بود، به اعتقاد کارشناسان، از این پس نیز در برخی از بازارهای مالی تکانه‌هایی ایجاد خواهد کرد که نمی‌شود آنها را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش‌های موجود نشان می‌دهد دلار که چندی پیش در پی اظهارات ترامپ وضعیت پرتلاطمی پیدا کرده بود، بعد از صحبت های دو شب گذشته ترامپ وضعیت متناسبی پیدا کرده و در مسیر نزولی قرار گرفته است. بازار سرمایه نیز با وجود مواضع منفی رئیس‌جمهوری آمریکا رو به رشد است و در شرایط خوبی به سر می‌برد؛ ازاین‌رو پیش‌بینی برخی از کارشناسان از وضعیت بازار‌های مالی با توجه به آنچه ترامپ برای کاهش منافع اقتصادی و مالی ایران از برجام گفته، خوش‌بینانه است. با این حال به اعتقاد برخی از کارشناسان، این موضوع اثراتی منفی‌ در پی دارد و بر هزینه‌های مالی کشور نیز خواهد افزود.
براساس آنچه چند روز پیش ترامپ درباره برجام و سیاست‌های کشور آمریکا در قبال آن شرح داد، وی اگرچه به طور کامل از معاهده برجام خارج نشد، اما سعی کرد با اعلام صحبت‌هایی علیه برجام و سیاست‌های ایران دیدگاه جهانی نسبت به برجام را منفی سازد. به اعتقاد برخی از کارشناسان، هدف ترامپ در تنگنا قرار دادن ایران و جلوگیری از دسترسی این کشور به منافع برجام است که پیش‌بینی می‌شود با پایبندی شرکای همیشگی تجاری ایران به برجام از جمله چین، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی به منصه ظهور نرسد. با این حال با توجه به تصمیماتی که ترامپ از این پس در قبال برجام اتخاذ می‌کند و مواضع وی، این موضوع مهم مطرح است که بازارهای مالی در سال‌های آتی چه شرایطی خواهند داشت.
تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر به کشور
جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آشکار و روشن است که ترامپ بنا به دلایل مختلفی شدیدتر از قبل یک رویه تند با هدف براندازی حکومت ایران در پیش می‌گیرد، گفت: سیاست‌های آمریکا از جنگ جهانی دوم به بعد به اضافه همدستان خود بر این منوال است که تحت فشارهای اقتصادی کشورها را به زانو دربیاورند و این فشارها را از جمهوری شوروی شروع کردند. درباره ایران هم قصد سیاست‌گذاران آمریکایی آن است که فشار اقتصادی به ایران را به قدری بالا ببرند که ما در تنگنای مالی کامل قرار بگیریم. یکی از راه‌های آنها درباره فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی است. این مشکلی اساسی است که بعد از تحریم‌های سال ۹۲ تشدید شده است. از این به بعد هم از سوی دولت آمریکا ادامه خواهد داشت. درست است که ما مذاکرات اتمی داشتیم، اما متوقف شد، ولی با وجود این، محدودیت‌ها و تحریم‌ها همچنان که همه می‌دانند، از بین نرفت و ما درباره نقل و انتقال‌های پولی دارای مشکل هستیم و این مشکل به صور مختلف خود را نشان داده است. رئیس‌جمهوری آمریکا به اضافه شرکای آن قصد دارند مجددا این تحریم‌ها و فشارها را زیاد کنند. آنها تمایل دارند که ایران این معاهده را به هم بزند، اما خوشبختانه ما با هوشیاری از این کار دوری می‌کنیم. آنها سعی دارند به طور غیرمستقیم برجام را به هم بزنند و به بهانه‌هایی از طریق کنگره و بعد امضای خود و بعد تشویق کشورهای اروپایی محدودیت‌ها را تشدید کنند و هزینه‌های مالی را برای ایران افزایش‌دهند. هرچند ما در بعضی قسمت‌ها سیاست‌های درستی را به کار نبردیم و در مواردی بهانه‌هایی هم به دست آنها دادیم، اما به طور کلی درصدد تحقق اهداف و سیاست‌های خود هستند و می‌خواهند این سیاست‌ها را هر طور شده، اعمال کنند. در آینده وضعیت و شرایط اقتصادی از نظر روابط اقتصادی بین‌المللی مناسب نخواهد بود و برخی از کشورها نیز با وجودی که اظهار می‌کنند به برجام پایبندند، اما با بعضی از سیاست‌های ترامپ هم موافق‌ هستند و از آن حمایت می‌کنند، مثل سیاست‌های ترامپ در قبال کشوری که صدها میلیارد از سلاح‌های پیشرفته را به کشور عربستان می‌فروشد. آنها با وجود اینگونه فعالیت‌ها با چه رویی از ما می‌خواهند برای دفاع از خودمان فعالیت‌های بازدارنده را شروع نکنیم؟ این صحبت‌ها غیرمنطقی و مضحک است، ولی بهانه‌ای است که آنها آن را علم کرده‌اند و پشت آن قصد این را دارند که سیاست‌های اقتصادی که محدود‌کننده باشد را به کار بگیرند که به نظر می‌رسد در این کار تا حدودی موفق خواهند بود.
نیاز به چانه زنی های بیشتر در مذاکرات خارجی
مهدی طهانی، کارشناس بازار مالی نیز در این مورد به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: در رابطه با این موضوعات به فراخور زمان نظرها عوض می‌شود. اگر صحبت‌های ترامپ را بخواهیم در رابطه با بازار مالی کشور بررسی کنیم، این موضوع از دو زاویه قابل بررسی است؛ یکی ارز به عنوان یکی از بازارهای موازی بازار سرمایه و یکی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. به نظر می‌رسد احتمال اینکه پیش‌بینی کنیم نرخ ارز با حرکات تند نوسان مثبت داشته باشد، منتفی است. در حال حاضر نیز اگر می‌گوییم نرخ ارز باید گران باشد، ناشی از ابعاد اقتصادی موضوع است نه مباحث سیاسی. در مقوله دوم نیز باید گفت این اتفاقات و مواضع سخت‌گیرانه ترامپ از نظر روابط خارجی ما با دنیا نیز مبنای چانه‌زنی سرمایه‌گذاری خارجی را بالا ببرد. این مساله است که در حال حاضر به صورت دست‌انداز است وگرنه درباره مذاکرات و ادامه روابط اقتصادی باید گفت حتما مذاکرات ادامه خواهد یافت، چراکه ما با کشورهای خارجی باب این مذاکرات را شروع کرده‌ایم. تنها می‌ماند بخش چانه‌زنی که باید این را پررنگ‌تر‌ سازیم. با این حال پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار به آرامی بالا برود و بازار سرمایه هم به همین تناسب رشد کند، اما معمولا بازار سرمایه مبنای اقتصادی را در نظر می‌گیرد تا مبنای سیاسی را.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.