محمدرضا نجفی منش افزود: قرار داد مزبور با اسناد بالادستی از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم همخوانی داشت .
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، واقعیت اینکه پس از ماهها مذاکره دو هفته قبل قرارداد تولید خودرو بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، یک هلدینگ داخلی و شرکت رنو به ارزش ۶۶۰ میلیون یورو به عنوان بزرگترین قرارداد خودرویی کشور به امضا رسید.
قرارداد یاد شده به باور بسیاری از کارشناسان میتواند زمینه های لازم برای یک تحول کیفی و کمی در تولید خودرو در کشورمان به وجود آورد.
یکی از مهمترین ویژگیهای این قرارداد، تعهد طرف خارجی برای صادرات ۳۰ درصد از محصول تولیدی از یک طرف و انتقال فناوری و ساخت قطعات در داخل کشور است.
در همین پیوند، «محمدرضا نجفی منش» عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و از کارشناسان صنعت خودرو در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت ( پاد ) با بیان اینکه این قرارداد میتواند تحولی مهم در صنعت خودرو ایجاد کند، افزود: این قرارداد جدید میتواند تولید و فروش خودرو در کشور را به شکل مثبت و معناداری متحول سازد.
نجفی منش اضافه کرد: انعقاد و اجرایی شدن این قرارداد میتواند به توسعه صنعت قطعهسازی کشور کمک کند و خاطر نشان کرد: تولید قطعات برای تولید خودرو در قالب این قرارداد تا ۸۰ درصد هم در داخل امکانپذیر است و امکانات و زیرساختهای لازم در صنعت قطعهسازی کشورمان برای بهرهگیری از این فرصت هم وجود دارد؛ بنابراین این قرارداد میتوان نقطه عطفی در گسترش صنعت خودرو باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ارزآوری و ایجاد اشتغال از جمله نیازهای مهم و ضروری در کشورمان است، تصریح کرد: تعهد طرف خارجی به صادرات دستکم۳۰ درصد محصولات تولید شده هدف ارزآوری را برای ما تامین میکند و از آن طرف اشتغالزایی بالایی نزدیک به سه هزار نفر بطور مستقیم در نتیجه اجرایی شدن این قرارداد محقق میشود که دستاورد بزرگی است.
به گزارش ایرنا، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد.
این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه است.
خودرو های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسد.
براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.
این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنودر بازارهای داخلی و خارجی ، فعال خواهد بود.
«منصور معظمی» رئیس هیات عامل ایدرو در مراسم امضای قرار داد رنو گفت : قرارداد با رنو به ارزش ۶۶۰ میلیون یورو برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو است که نخستین تولید آن اواخر۱۳۹۷ وارد بازار می شود؛ در فاز نخست دو محصول «نیو داستر» و «نیو سیمبل» در داخل کشور تولید می شود که طراحی آنها در مراحل پایانی است و پس از تحویل کارهای اجرایی، آغاز می شود.
به گفته معظمی، مرحله دوم این قرار داد از ۲۰۱۹ شروع می شود و سه سال بطول می انجامد که تاکنون نهایی نشده است.
معظمی افزود: ۶۰ درصد سهام مربوط به رنو و ۴۰ درصد مربوط به ایران است که ۲۰ درصد مربوط به ایدرو بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.
وی تصریح کرد: مطابق این قرارداد ۳۰ درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود که شامل محصول نهایی و قطعه است.