صفحه اصلی / بهره برداری از ۱۰ کارخانه تولیدی در منطقه ویژه سرخس تا سال آینده

بهره برداری از ۱۰ کارخانه تولیدی در منطقه ویژه سرخس تا سال آینده

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، احمد صادقی گلمکانی، در اولین «همایش توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی» شهرستان سرخس که به همت بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برگزار شد، با تأکید بر اینکه ایران اسلامی پل ارتباطی آسیا و اروپا و باصرفه‌ترین راه دسترسی آسیای میانه و آب‌های آزاد است، افزود: همه‌ساله محموله‌های باری فراوانی از آسیای میانه و از طریق مسیر ریلی کشورمان به سایر نقاط دنیا جابجا می‌شود.
صادقی گلمکانی بابیان اینکه در حوزه ریلی، ریل عریض و نرمال را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس راه‌اندازی کردیم، گفت: زیرساخت‌هایی در این منطقه ایجادشده که در سطح کشور بی‌نظیر و کم‌نظیر است.
وی افزود: ذخایر گازی، گمرک و راه‌آهن در شهرستان سرخس از زیرساخت‌هایی است که حتی برخی استان‌های برخوردار کشور از آن بی‌بهره هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: بیشترین امکانات را در سرخس داریم و هنوز نتوانستیم از این امکانات استفاده کنیم، شاید هم دغدغه‌ای وجود نداشته است.
صادقی گلمکانی گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از ۲۰ سال پیش آستان قدس رضوی امکانات آورده که با توجه به مساحت ۵ هزار و دویست هکتاری، دومین منطقه اقتصادی بعد از عسلویه از لحاظ وسعت است.
وی با تأکید بر اینکه برنامه آینده این منطقه در حوزه حمل‌ونقل، تکمیل زیرساخت‌های ریلی است، افزود: ظرفیت نهایی ریل در این منطقه ۵۱ کیلومتر است که در حال حاضر ۴۰ کیلومتر خط عریض و نرمال داریم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: با توجه به توافقی که با راه‌آهن و یک شرکت ترکیبی کشتیرانی داشتیم، به‌زودی منطقه ویژه اقتصادی سرخس را به هاب کانتینری تبدیل می‌کنیم.
صادقی گلمکانی افزود: همچنین منطقه ویژه اقتصادی سرخس در آینده نزدیک به هاب انرژی تبدیل می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های صنایع نفت و گاز در این منطقه بهره‌برداری کنیم.
وی گفت: تاکنون از ظرفیت بازرگانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس فقط ۲۰ درصد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۸۰ درصد آن بیکار بوده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به اینکه تاکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای شرقی، روسیه، گرجستان، ترکیه و پاکستان در این منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری کردند، افزود: تا پایان امسال ۴ کارخانه و در سال آینده حدود ۱۰ کارخانه دیگر در این منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری می‌رسد و این قول را داده‌ایم که تا پایان امسال برای ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر در این منطقه ایجاد اشتغال داشته باشیم.
** انجام هرگونه تسهیل گری برای فعال شدن فرودگاه سرخس
در ادامه این نشست، قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان سازمان حاکمیتی وظیفه خودش می‌داند که هرگونه هماهنگی و تسهیل گری را برای فعال شدن فرودگاه سرخس انجام دهد.
آرش خدایی بابیان اینکه ایده اتصال همیشه ارزشمند بوده است، افزود: امروز ملاک اتصال دیگر فاصله جغرافیایی نیست، بلکه هزینه است.
خدایی، سه عنصر اصلی حمل‌ونقل را «زمان، هزینه و حجم» دانست و گفت: صنعت هوایی ازلحاظ اهمیت زمان بی‌رقیب است.
وی با تأکید بر اینکه صنعت هوایی دوستدار محیط زیست است، افزود: در عنصر حجم نیز حمل‌ونقل دریایی و بعد ریلی حرف اول را می‌زنند.
سه مُد حمل‌ونقل در سرخس وجود دارد
قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بابیان اینکه شهرستان سرخس یک نقطه ارزشمند حمل‌ونقلی است، گفت: به‌جز مسئله موقعیت مکانی شهرستان سرخس و اتصال آن به مرز، در این شهرستان سه مُد حمل‌ونقل نیز وجود دارد و این فرصت را به ما می‌دهد که بتوانیم حجم زیاد بار را جابجا کنیم.
خدایی با اشاره به اینکه در نوروز ۹۶ بیشترین مسافر حمل‌ونقل عمومی را بخش هوایی جابجا کرده است، افزود: در نوروز ۹۶ بیشترین مسافر حمل‌ونقل عمومی از مُد هوایی استفاده کرده است.
۲۲ میلیون مسافر در سال ۹۵ با مُد هوایی جابجا شدند
وی به توسعه صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ خطوط هوایی ایرانی که داخلی جابجا می‌کنند، ۲۲ میلیون مسافر جابجا کرده‌اند.
قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در پروازهای بین‌المللی نیز شش میلیون مسافر را خطوط هوایی ایرانی و پنج میلیون مسافر را خطوط هوایی خارجی به مقاصد ما جابجا کردند و این نشان می‌دهد که از رقبای خارجی‌مان شش به پنج میلیون جلوتر هستیم.
خدایی گفت: اگر آمار جابجایی هوایی مسافر را در دنیا در نظر بگیریم، حمل‌ونقل هوایی ایران ۹۱ صدم درصد از مسافران را در بخش هوایی جابجا کرده است.
صنعت هوایی یک ریال از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند
وی افزود: یکی از معدودترین صنایعی که از امسال در مُد حمل‌ونقل یک ریال از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند، صنعت هوایی خواهد بود.
قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه برای خرید هواپیماها از بودجه عمومی ارتزاق نمی‌کنیم، گفت: حتی سازمان حاکمیتی هواپیمایی کشوری نیز از بودجه عمومی ارتزاق نمی‌کند و منافع خودش را به جابجایی مسافر و منافع صنعت گره زده است.
خدایی افزود: بخش هوایی برای درآمد خودش، به‌شدت علاقه‌مند به کشف بازار است.
خراسان رضوی یکی از موتورهای محرک حمل‌ونقل کشور است
وی در ادامه با تأکید بر اینکه خراسان رضوی علاوه بر قبله‌گاه معنوی یکی از موتورهای محرک حمل‌ونقل کشور است، گفت: دوسوم حمل‌ونقل هوایی ما بر پایه پروازهای داخلی است و هیچ‌کدام از رقبای ما در منطقه این شانس را ندارند.
خدایی افزود: تمام مدهای حمل‌ونقلی را می‌توان در مشهد تجربه کرد و این جذابیت در خراسان رضوی وجود دارد.
قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: فرودگاه مشهد به‌خوبی به مراکز جمعیتی و جذابیت‌های مسافرتی در داخل ایران و نقاط جذاب مسافران ایرانی به دنیا وصل است، پس فرودگاه مشهد اتصال خوبی به کشور و دنیا از نظر هوایی دارد.
مشهد به حوزه فرهنگی خودش اتصال هوایی ندارد
وی بابیان اینکه مشهد به حوزه فرهنگی خودش اتصال هوایی ندارد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، ابتدا سرخس اتصال هوایی به مشهد پیدا می‌کند و به‌واسطه فرودگاه مشهد به کشور و دنیا متصل می‌شود.
خدایی با تأکید بر اینکه فرودگاه سرخس باید عملیاتی شود، افزود: در صورت عملیاتی شدن این فرودگاه، در حقیقت این فرصتی است که شهرستان سرخس به صنعت هوایی کشور برای بهره‌برداری می‌دهد.
هرگونه تسهیل گری را برای فعال شدن فرودگاه سرخس انجام می‌دهیم
قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان سازمان حاکمیتی وظیفه خودش می‌داند که هرگونه هماهنگی و تسهیل گری را برای فعال شدن فرودگاه سرخس انجام دهد.
خدایی در پایان گفت: از دلسوزان منطقه درخواست داریم که جذابیت‌ها و توجیهات اقتصادی این منطقه را کشف و برجسته و به سرمایه‌گذاران ارائه کنند و سازمان هواپیمایی کشوری هم قول مساعد می‌دهد که نهایت همکاری را داشته باشد تا این سرمایه بی‌بدیل بلااستفاده نماند.
** ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست بابیان اینکه یکی از قابلیت‌های منطقه سرخس علاوه بر ذخایر گازی و پتانسیل‌های اقتصادی دیگر، زمینه حمل‌ونقل در ابعاد مختلف است، گفت: حمل‌ونقل، شاهرگ حیاتی اقتصاد و جنب‌وجوش ظرفیت‌های کشور است.

محمدهادی ضیایی مهر صرفه‌جویی در سوخت، ایمنی بالاتر و آلودگی زیست محیطی کمتر را از مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی دانست و افزود: هر قطار باری در سرخس معادل ۲۰۰ کامیون ۲۰ تنی بار جابجا می‌کند.

ضیایی مهر با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: طبق ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، راه‌آهن جمهوری اسلامی مکلف شده که سهمش را از حمل‌ونقل از کمتر از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد برساند؛ همچنین جابجایی مسافر نیز از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه یک درصد حاصل درآمد فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص دارد، افزود: حمل‌ونقل ریلی از مالیات بر ارزش افزوده هم معاف شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی بابیان اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی نوسانات نرخ ارز بالای ۱۰ درصد را برای بخش خصوصی تضمین می‌کند، گفت: همچنین ۷٫۵ میلیارد دلار منابع مالی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای کمک به بخش خصوصی هزینه می‌شود.

ضیایی مهر یکی از مزیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی را موضوع ترانزیت دانست و افزود: نقش شهرستان سرخس به‌عنوان حلقه اتصال آسیای میانه به کشورهای اروپایی در این خصوص تأثیرگذار است.

وی بابیان اینکه سالیانه ۹۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس صورت می‌گیرد، گفت: این میزان ترانزیت که به‌صورت واردات و صادرات است، زمینه اشتغال ۵۶۰ نفر را در راه‌آهن بین‌المللی سرخس فراهم کرده و ۱۰ درصد اشتغال این شهرستان را حوزه حمل‌ونقل ریلی شکل داده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی افزود: ۹۲ درصد نیروهای راه‌آهن بین‌المللی سرخس بومی و مابقی از نیروهای متخصص قدیمی و باتجربه غیربومی هستند.

ضیایی مهر با تأکید بر اینکه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی سرخس اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: برای توسعه و افزایش راه‌آهن سرخس، ظرفیت خطوط را از ۲۵ کیلومتر و ۷۵ کیلومتر رساندیم.

وی افزود: در شش‌ماهه نخست امسال ۷۸۰ هزار تن حمل‌ونقل ریلی از مرز سرخس داشتیم که ۵۱۰ هزار تن آن کالاهای ترانزیتی بوده است که عمدتاً از کشورهای آسیای میانه به مسیرهای ریلی کشورمان به‌ویژه بندرعباس ترانزیت شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را داشتیم.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی بابیان اینکه به‌زودی بخش ترانشیمنت به راه‌آهن سرخس منتقل می‌شود، گفت: برای اینکه بتوانیم شاهد رقابت جمهوری اسلامی در بخش ترانزیت باشیم باید گلوگاه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را باز کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.