صفحه اصلی / واردات بی رویه ماشین‌آلات کشاورزی

واردات بی رویه ماشین‌آلات کشاورزی

شایلی قرایی
یکی از مهم‌ترین ملزومات کشاورزان و همچنین صنعتگران وجود ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و صنعتی به‌روز و مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیاست و این در حالیست که ماشین‌آلاتی که امروزه توسط کشاورزان و صنعتگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار فرسوده و غیر قابل استفاده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر تولیدکنندگان این ماشین‌آلات نیز مشکلات بسیاری دارند. واحدهای تولیدکننده ماشین‌های کشاورزی مدت مدیدی است با مشکلات و چالش‌های گوناگونی روبه‌رو هستند که با وجود اینکه بارها درباره آن نشست‌ها و جلسات مکرر تشکیل شده، هنوز کسی دست یاری به سمت آنها دراز نکرده است.
کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان ادوات کشاورزی عدم دسترسی به بازارهای بین‌المللی است. تولیدکنندگانی داریم که تکنولوژی را بومی‌سازی کرده‌اند و با بازار محدودی روبه‌رو هستند که این بازار محدود آماج واردات کالاهای مشابه چینی و اروپایی و کشورهای دیگر است، در حالی که تولیدکنندگان ما با معضلات اداری یا با مشکلات صادرات روبه‌رو هستند. در نتیجه نمی‌توانند جهانی بیندیشند و هیچ اعتبارات خاصی هم برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است تا بتوانند کالای خود را با هزینه پایین‌تر تولید کنند تا درنتیجه خرید مصرف‌کننده بالا رود، چراکه تولید برای بازارهای بین‌المللی برای زیرساخت ما تعریف نشده است.
حمایت از صنایع تولیدکننده ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی کافی نیست
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم حمایت از صنایع تولیدکننده ماشین‌‌آلات و صنعت کشاورزی، اظهار داشت: حمایت از صنایع کشاورزی یکی از اولویت‌های کشور است، زیرا کشاورزی به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است و کشاورزی سنتی دیگر معنایی ندارد. رضا علیزاده با بیان اینکه کشاورزان نیاز به حمایت دارند و اگر حمایت نشوند، به دو دلیل نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، گفت: بخش عمده کشاورزان زمین‌های کوچکی دارند و توان تامین مالی خرید تجهیزات مکانیزه را ندارند و دیگر آنکه به‌ دلیل کوچک بودن زمین‌ها تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. وی با اشاره به اینکه باید تجمیع اراضی کشاورزان در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد تا تجهیز کشاورزان به ماشین‌آلات کشاورزی صرفه اقتصادی داشته باشد، اضافه کرد: کشاورزانی که زمین‌هایی با متراژ مناسبی دارند، با مشکلات مالی دست به گریبان هستند که باید از آنها نیز حمایت شود.
 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا علاوه بر حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت که ذاتا وظیفه حمایت از صنایع را دارد، می‌تواند در زمینه حمایت از تولید، توسعه و تهیه ماشین‌آلات اقداماتی را داشته باشد. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایـــنکه حمایت‌های انجام‌شده از صنایع تولیدکننده ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را کافی نمی‌دانم، خاطرنشان کرد: وزارت صنایع و جهاد کشاورزی در حد توان خود تلاش‌هایی را داشته‌اند، هرچند که فعالیت‌های بانک کشاورزی با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، قابل تقدیر است اما عمدتا مشکل ما در تامین منابع مالی است.
تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی به دست فراموشی سپرده شده‌اند
ابوالفضل کیانی، فعال بازار

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل واحدهای تولیدکننده در این بخش واردات بی‌رویه انواع ماشین‌های کشاورزی است که متاسفانه برخی از آنان نامرغوب هم هستند. در این زمینه به جای اینکه از تولیدکننده داخلی حمایت شود تا بتواند علاوه بر تامین نیاز بازار کشور، در بازارهای بین‌المللی هم حضور یابد، شاهد هستیم که واردات انجام می‌شود و تولیدکنندگان این بخش به دست فراموشی سپرده شده‌اند. از سوی دیگر، افزایش بی‌رویه و مکرر قیمت مواد اولیه، عوارض‌ها و جرایم دیرکرد، دستمزدها، هزینه‌ها که تمام آنها موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شوند و عدم تناسب این افزایش با درآمد کشاورزان، موجب شده تا بیشتر ماشین‏‌آلات تولیدی در کارگاه‌ها باقی بمانند.
تامین دو سوم از نیاز کشور به ماشین‌آلات کشاورزی از طریق واردات
علی توسطی، رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی

کشاورزی در کشور ما یکی از بخش‌هایی است که اقتصاد به آن وابسته است. به همین دلیل باید ملزومات توسعه و پیشرفت آن نه تنها برای پاسخگویی به نیاز داخلی، بلکه برای بازار پر از پتانسیل منطقه نیز فراهم باشد. یکی از مهم‌ترین ملزومات بخش کشاورزی ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی و همچنین لوازم یدکی کشاورزی است که بر ضرورت تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در کشور بارها تاکید شده است. با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوا، نوع کشت و… در کشور نه تنها امکان تامین بازارهای داخلی وجود دارد، بلکه می‌توان به نیاز بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه نیز پاسخ مثبت داد. تامین بازار منطقه موجب می‌شود که بخش کشاورزی درآمد و اشتغالزایی بیشتری از بخش صنعت داشته باشد. توان کشاورزی ایران بسیار بالاست. بنابراین جهت بهره‌گیری از این ظرفیت‌های بی‌بدیل الهی به نفع تولید، اشتغال، صادرات، حضور پررنگ در سطح بازارهای بین‌المللی و مواردی از این دست حمایت‌های همه‌جانبه دولتمردان را می‌طلبد. تولیدکنندگان بخش کشاورزی در صورت حمایت واقعی نه تنها در تامین نیاز بازارهای داخلی موفق عمل خواهند کرد، بلکه حضور درخشان و پررنگی در بازارهای بین‌المللی خواهند داشت. این درحالیست که تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی با توجه به افزایش نرخ بیمه کارگران و دستمزد آنها هیچ‌گونه افزایش قیمتی را اعمال نکرده و همچنان با مشکلات زیادی از جمله عدم وجود زیرساخت مناسب برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، در حال حاضر حدود یک سوم از نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی کشور تامین می‌شود و با توجه به پهناور بودن کشور و نیاز به وجود ماشین‌آلات مدرن برای بخش کشاورزی حدود دو سوم از بازار کشور را واردات به خود اختصاص داده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.