صفحه اصلی / تجمیع ایرلاین‌های کوچک

تجمیع ایرلاین‌های کوچک

مجتبی کاوه
کارشناسان معتقدند تعدد ایرلاین‌ها در ایران نه تنها به ایجاد فضای رقابتی و بهبود بهره‌وری و کیفیت خدمات کمکی نکرده، بلکه باعث شده ایرلاین‌های کوچک و پرتعداد بدون ارائه خدمات مناسب در این بازار بدون توجیه اقتصادی لازم حضور داشته باشند. به گزارش کسب و کار نیوز، طرح تجمیع ایرلاین‌های کوچک برای یکدست‌تر کردن بازار خدمات هوایی از سوی برخی مسئولان مطرح شده، اما اینکه این طرح قابل اجرا باشد و در صورت اجرایی شدن چه مزایا و معایبی خواهد داشت، نیازمند بحث‌های کارشناسی است.
یک وزارتخانه به دنبال تجمیع ایرلاین‌های کوچک در قالب تعاونی است
به دلیل اینکه مالکیت یا سهام اکثریت تعدادی از ایرلاین‌های کشور در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه است، نظر مسئولان این وزارتخانه درباره تجمیع ایرلاین‌های کوچک حائز اهمیت است. سید حمید کلانتری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از تاسیس شرکت تعاونی هواپیمایی خبر داده و گفته است: قطعا قرار نیست ایرلاین جدیدی ایجاد شود. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در تلاشیم تا چند شرکت هواپیمایی که از نظر منابع و دارایی‌ها در اندازه سایر خطوط هوایی نیستند را با هم همگرا کرده و شرکت جدیدی در قالب تعاونی متشکل از چند ایرلاین کوچک تشکیل دهیم تا بتوانند با سایر ایرلاین‌ها رقابت کرده و از خدمات یکدیگر بهره‌مند شوند.
تجمیع ایرلاین‌ها در قالب شرکت تعاونی عملیاتی نیست
در مقابل، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چندان موافق تجمیع نیست و درباره نحوه تشکیل این تعاونی می‌گوید: بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد، چون از نظر قانون شرکت‌های هواپیمایی عمدتا وابسته به دولت یا شبه‌دولتی‌ها هستند یا به صورت خصوصی اداره می‌شوند که در هر صورت سازوکار اداره آنها تحت قانون خاص است و در قالب قانون شرکت‌های تعاونی نمی‌گنجد. مقصود اسعدی‌سامانی افزود: در انجمن چند بار بحث شده که شرکت‌های کوچک بتوانند با استفاده از منابع یکدیگر در زمینه‌های کترینگ، آموزش نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری هواپیما و… از امکانات هم استفاده کنند، اما اینکه در قالب تعاونی درآیند، چنین بحثی نبوده است. سعدی‌سامانی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داده؛ اما ما در انجمن شرکت‌های هواپیمایی به معاونت تعاون این وزارتخانه اعلام کردیم ایجاد تعاونی ایرلاین‌ها عملیاتی نیست.
قانون تاسیس و فعالیت ایرلاین‌ها باید بازنگری شود
یک کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه تجمیع ایرلاین‌های کوچک ایده خوبی است اما مشکلات اجرایی فراوانی دارد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: تجمیع چند روش می‌تواند داشته باشد که برای تمام این روش‌ها مشکلات قانونی وجود دارد. کاپیتان علی ایرانی ادامه می‌دهد: چند ایرلاین متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون هستند. با این وجود وزارت تعاون نمی‌تواند به تنهایی تصمیم به تجمیع آنها بگیرد، چون برای این کار لازم است سهام دیگر سهامداران را نیز در اختیار بگیرد یا آنها را به حضور در شرکت تعاونی قانع کند که پروسه‌ای پیچیده و زمان‌بر است. همچنین برخی دیگر از ایرلاین‌ها اصولا متعلق به بخش‌ها و ارگان‌های دیگر هستند و تمایلی به تجمیع شدن با ایرلاین‌های تحت نظر وزارت تعاون ندارند. این کارشناس با بیان اینکه قانون تاسیس ایرلاین‌ها در کشور نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: این تعداد ایرلاین که اکنون در کشور ما فعالیت می‌کنند، واقعا توجیه اقتصادی ندارد و در دنیا هم هر کشوری که در صنعت هوایی حرفی برای گفتن دارد با یک یا دو ایرلاین مطرح فعالیت می‌کند. ما هم راهی جز این نداریم که ایرلاین‌های کوچک را تجمیع کنیم و برای این کار قانون تاسیس و فعالیت ایرلاین‌ها باید اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.