صفحه اصلی / بازاریابی درونگرا:ایمیل مارکتینگ

بازاریابی درونگرا:ایمیل مارکتینگ

تا به اینجا در مرحله نزدیک شدن، راجع به ۳ موضوع صحبت کردیم: پایگاه داده، لیست و فرایندهای کاری.در مقاله‌های مربوط به این موضوعات گفتیم ما در ابتدا احتیاج به پایگاهی برای ذخیره اطلاعات لیدهای خود داریم و در ادامه در ارتباط با تفکیک آنها و ایجاد لیست‌های مناسب و تعریف فرایندهای کاری برای ارتباط موثر با مشتری صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ایمیل به عنوان ابزاری برای بازاریابی بپردازیم. در متد بازاریابی درونگرا، ایمیل مرحله مهمی برای تبدیل لیدها به مشتری‌هاست، اما با توجه به خصوصیات فرهنگی ما، می‌توان با یادگیری اصول و درواقع نحوه استفاده از ایمیل، از ابزارهای دیگری مانند تلگرام برای ارتباط با مشتری استفاده کرد. در این مقاله سعی می‌کنیم اصول مهم بازاریابی ایمیلی را بیان کنیم تا دید بهتری برای استفاده از آن ایجاد شود و در عین حال راه‌حل‌های مربوط به بازار ایران را هم در آن بگنجانیم. خیلی از مردم فکر می‌کنند که ایمیل قدیمی شده است یا آن را مترادف با اسپم می‌دانند، اما در واقع شما اگر از آن درست استفاده کنید، اینگونه نیست؛ باز هم تکرار می‌کنم به اصول دقت کنید، شاید در کسب‌وکار شما بهتر باشد به جای ایمیل از ابزارهایی مانند پیامک یا روبات/کانال تلگرامی استفاده کنید. 
اصولا چرا به ابزاری برای ارتباط با لیدها احتیاج داریم؟
در مقاله‌های پیش گفتیم که درصد بالایی از بینندگان سایت شما که حتی محصول یا خدمت را می‌خواهند، نخستین بار خرید نمی‌کنند و شما باید ارتباطی بلندمدت را با آنها برقرار کنید تا آماده خرید شوند.
 ایمیل، ابزاری برای ارتباط بلندمدت با مشتریان است؛ اما مثل همیشه به پرسونای مشتری برگردیم.
 باید این سوال را جواب دهیم که آیا مشتری ما ایمیل خود را چک می‌کند یا خیر. برای مثال اگر شما با دانش‌آموزان در ارتباط باشید، آنها دیگر از ایمیل استفاده نمی‌کنند، اما اگر با مدیران سازمانی در ارتباط باشید، آنها هر روز ایمیل خود را چک می‌کنند. پس در گام اول باید ببینیم چه ابزاری مناسب ارتباط با پرسونای ماست. 
چگونه از این ابزار به بهترین نحو استفاده کنیم؟
۱- مخاطب خود را مشخص کنید
محتوای مناسب، برای مخاطب مناسب و در زمان مناسب موفقیت شما را حتمی می‌کند و صدالبته زمان و محتوای مناسب را مخاطب تعیین می‌کند. 
اگر پرسوناهای خود را تعریف کرده باشید، در این قسمت کار سختی پیش‌رو ندارید. شما می‌توانید مخاطبان خود را براساس پرسوناها دسته‌بندی کنید و بعد از آن با توجه به اطلاعات ذخیره‌شده بدانید آنها در کدام مرحله از سفر مشتری هستند. 
۲- پایگاه داده خود را بخش‌بندی کنید
براساس گزارش میل چیمپ، وقتی ایمیل‌ها براساس هدف‌گذاری ارسال می‌شوند ۶۲ درصد بیشتر کلیک می‌شوند.شما براساس پرسونای مشتری، مخاطب خود را شناسایی کردید، اما می‌توانید براساس خصوصیات دیگری مانند اندازه سازمان، مدل سازمان و صنعت دسته‌بندی دقیق‌تری داشته باشید، همچنین براساس اشخاص دریافت‌کننده می‌توانید آنها را براساس دپارتمان، فرایند کاری و میزان قدرت در تصمیم‌گیری دسته‌بندی 
کنید. یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی می‌تواند رفتار مخاطبان باشد: میزان باز کردن ایمیل‌ها یا صفحاتی که آنها باز کرده‌اند. 
۳- محتوای مناسب را در زمان مناسب ارسال کنید
برای محتوای مناسب باید به سفر مشتری دقت کنیم، در هر مرحله یک‌سری محتوا، مناسب‌ترین هستند که باید آنها را برای مخاطب ارسال کنیم. 
۴- لیدها را تغذیه کنید تا به مشتری تبدیل شوند
در مقاله فرایندهای کاری، در ارتباط با تعریف یک فرایند چند مرحله‌ای صحبت کنیم، ایمیل یک ابزار مناسب برای استفاده در این فرایندهاست، هدف را مشخص و بعد براساس رفتار مخاطب ایمیل‌ها را با تعداد مناسب ارسال کنید. برای مشاهده بخش های گذشته سلسله مقالات درباره بازاریابی درونگرا می توانید بر روی برچسب های زیر کلیک نمایید.
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.