صفحه اصلی / توان ۸۰ درصدی تامین داخلی بازار نوشت‌افزار

توان ۸۰ درصدی تامین داخلی بازار نوشت‌افزار

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز خوشبختانه کشورمان از جهت تامین مواد اولیه و مورد نیاز این محصولات، در شرایط خوبی به سر می‌برد و اگر روند تولید محصولات مورد نظر، از توجه نظر بیشتری از سوی متولیان و سیاست‌گذاران مربوطه برخوردار شود، دیگر نیازهای فراوان جامعه هدف، معطوف به خرید و واردات محصولات خارجی که در بسیاری موارد نیز به لحاظ کیفی در سطح پایین‌تری از تولیدات داخلی هستند، نشده و جامعه مصرفی با افتخار از این ابزار و محصول فرهنگی در راه ارتقای دانش خود بهره می‌برد که نام تولیدکننده داخلی بر بدنه این محصولات حکشده باشد. 
با نگاهی گذرا در بازار نیز به خوبی می‌توان به حضور پررنگ‌تر محصولات تولیدی داخلی نسبت به سال‌های گذشته پی برد و تنوع زیادتر این محصولات را با شکل و شمایل و طرح‌های بدیع‌تر شاهد بود که این رشد، نوید‌ آینده بهتر بازار نوشت‌افزار کشور را می‌دهد، اما باید اذعان کرد که در مسیر تولید، موانع و مشکلاتی وجود دارد که خاطر تولیدکنندگان خوش‌ذوق داخلی را مکدر
 کرده است. 
به نام ایران، به کام کشورهای دیگر 
مازیار مازار، تولیدکننده نوشت‌افزار درباره بازار لوازم‌التحریر گفت: بسیاری از محصولات ایران جزو برترین تولیدات هستند و تولیدکنندگان ایرانی سعی در استفاده از بهترین قطعات برای بالا بردن کیفیت نوشت‌افزار می‌کنند. 
وی افزود: اغلب تولیدکنندگان دریافتند که برای ادامه حیات در بازار لوازم‌التحریر باید کیفیت تولیدات را ارتقا داد و اکنون برخی محصولات ایرانی رقیب جدی برای برندهای برتر اروپایی هستند. 
این تولیدکننده نوشت‌افزار با بیان اینکه تولیدات ایرانی قابل رقابت در بازار از قیمت به مراتب کمتری برخوردار است، گفت: قیمت برخی محصولات خارجی حداقل ۵ برابر نمونه ایرانی آن است، در حالی که تفاوت کیفیت چندانی ندارند و اگر حمایت‌های دولتی از برندهای ایرانی صورت گیرد، قطعا تا چند سال آینده بازار نوشت‌افزار ایرانی نیازی به واردات نخواهدداشت. 
مازار یکی از مشکلات تولیدات ایرانی را نگاه نه‌چندان مناسب مردم نسبت به کالای ایرانی دانست و اظهار داشت: ما تولیدات را در ایران انجام می‌دهیم، اما برای آنها نام‌های خارجی انتخاب می‌کنیم، چراکه مردم از آن استقبال بیشتری می‌کنند و این نگاه موجب شده تا همه فکر کنند که این کالا خارجی است، در صورتی که تماما در ایران تولید می‌شود. 
حمایت از تولید مناسب نیست
محمد نوری یکی دیگر از تولیدکنندگان نوشت‌افزار گفت: بازار لوازم‌التحریر در سال‌های گذشته به‌شدت رقابتی شده؛ بنابراین هر تولیدکننده که کالای باکیفیت تولید کند، ضامن بقای خود در بازار است و در غیر این صورت حذف خواهد شد.
 وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شدند، گفت: برای تولید باکیفیت حمایت مقوله‌ای اساسی است و در بسیاری از کشورها از تولیدکننده حمایت‌های مالی شده و مشوق‌های گوناگونی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که تولید در کشور ما با موانع متنوعی مواجه است. این تولیدکننده لوازم‌التحریر تصریح کرد: در همه‌جای دنیا مسئولان به دنبال تولیدکنندگان هستند و از آنها حمایت می‌کنند تا بهره‌وری و رونق اقتصادی در کشورشان حاصل شود، اما در ایران اخذ یک وام مدت‌ها به طول می‌انجامد و این امر موجب شده تا بسیاری از صنایع دچار رکود شوند.
 نوری در پایان تاکید کرد: اگر به دنبال بالندگی و رشد اقتصادی هستیم، باید حمایت از تولید را به نحوی انجام دهیم که منجر به تولید محصول باکیفیت قابل رقابت شود. 
۵۴ درصد بازار نوشت‌افزار در قبضه تولید‌کنندگان ایرانی است
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار 
در حال حاضر به اندازه کافی نوشت‌افزار اعم از داخلی و خارجی در بازار وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند با خرید اجناس وطنی صنعت لوازم‌التحریر و تولید‌کنندگان داخلی را حمایت کنند. همچنین با خرید لوازم‌التحریر داخلی زمینه اشتغالزایی و رونق تولید داخلی بیش از گذشته در جامعه فراهم می‌شود. بدون شک با خرید و مصرف اجناس ایرانی چرخ تولید و اشتغال داخلی همواره بر مدار رونق خواهد چرخید. البته در راستای تحقق این حرکت فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد. فرهنگ‌سازی از جمله ابزارهای مهم و اثرگذار جهت جلب حمایت بیشتر آحاد مردم به خرید و مصرف کالاهای ایرانی است. برخی از خانواده‌ها ذهنیت خوبی نسبت به کالاهای ایرانی ندارند. به همین دلیل تمایل بیشتر به خرید و مصرف کالاهای خارجی از خود نشان می‌دهند. در حال حاضر نوشت‌افزار تولید داخلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و ۴۵ درصد بازار نوشت‌افزار کشور در قبضه تولیدکنندگان ایرانی است. بنابراین با حمایت جدی از کالاهای وطنی سهم بیشتری از بازار مورد نظر در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد. بنابراین خانواده‌ها با خرید لوازم‌التحریر ایرانی تولیدکنندگان داخلی را در این مسیر بیشتر همراهی کنند، چراکه حمایت از تولید وطنی به دنبال خود اشتغال‌افزایی، پویایی تولید، کاهش ضریب نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و مواردی از این دست را به همراه دارد. در شرایط فعلی ۵۵ درصد لوازم‌التحریر مورد نیاز داخلی با واردات تامین می‌شود و از این میزان واردات ۳۰ درصد از چین و ۲۵ درصد بقیه مربوط به کره، اندونزی، مالزی، تایلند، ویتنام، اروپا و ژاپن است. از سوی دیگر، هزینه تولید در کشور بالاست و تولیدکنندگان نمی‌توانند با کالاهای چینی و دیگر کشورها رقابت کنند. از این‌رو، فقط در مواردی به افغانستان، جمهوری آذربایجان و عراق صادرات داشتیم. لازم به توضیح است که روند واردات نوشت‌افزار از اروپا و ژاپن به سبب مقرون به صرفه نبودن و قیمت تمام‌شده بالا بر مدار کاهشی است. البته لازم به ذکر است که کارخانه‌های لوازم‌التحریر کشور توان تامین ۷۰ تا ۸۰ درصدی بازار داخلی را دارند، به شرط اینکه این صنعت مورد حمایت همه‌جانبه دولت و ملت قرار گیرد. در حال حاضر واحدهای تولیدی لوازم‌التحریر در کشور با ظرفیت‌های پایین مشغول به ‌کار هستند. 
سود بازار نوشت‌افزار در جیب خارجی‌ها
مرتضی اسکندفر، تولیدکننده نوشت‌افزار 
در حال حاضر بازار نوشت‌افزار و کالاهای مورد نیاز مدارس در آستانه بازگشایی فصل مدارس انتظار رونق دارد، اما متاسفانه با هجوم خارجی‌ها و قبضه بازار توسط آنها سود حاصل از این رونق به جیب خارجی‌ها می‌رود. 
یکی از دلایل مهم این موضوع، نبود حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی است، چراکه اگر به بعضی محصولات داخلی که از پشتوانه مالی بهتری در تولید برخوردار هستند، نگاه کنیم، به راحتی می‌توان به کیفیت بهتر آنها نسبت به محصولات خارجی پی برد. این موضوع به تنوع زیاد و مهم‌تر از همه، ارزان بودن آنها مربوط می‌شود. البته نباید از ذهنیت منفی بخشی از افراد جامعه آن هم به دلیل تبلیغ کمتر و معرفی ناصحیح محصولات داخلی غافل باشیم که باعث رغبت کمتر جامعه هدف نسبت به تولیدات نوشت‌افزاری داخلی شده است. ضمن اینکه نباید از تنوع بیشتر تولیدات وارداتی از جمله در انتخاب «رنگ‌های شاد» و «ثبت تصاویر مورد علاقه دانش‌آموزان» که برگرفته از فیلم‌ و کارتون‌های تلویزیونی است، غافل بود. 
باید بپذیریم کیفیت و تنوع محصولات داخلی در مقایسه با رقبای خارجی کمی در مرتبه پایین‌تری قرار دارد، اما نکته مهم در این خصوص این است که تولیدکنندگان داخلی ما نیز در صورت تامین نیازهای مرتبط با تولید از جمله تسهیلات و اعتبارات بانکی و حمایت‌های لازم، می‌توانند به خوبی از عهده تامین لوازم‌التحریر مصرفی کشور برآیند و این توانایی را در بسیاری از محصولات تولیدی خود، به خوبی نشان داده‌اند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.