صفحه اصلی / ترمز بانکی سرمایه‌گذاری

ترمز بانکی سرمایه‌گذاری

ثمانه نادری
طی این سال‌ها مهم‌ترین دغدغه‌ای که تولید‌کنندگان در بحث تامین مالی داشته‌اند، نرخ بالای سود است که باعث شده تولید و سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نباشند.
به گزارش کسب و کار نیوز، این امر که البته برخی از بنگاه‌های اقتصادی را رویگردان از سیستم بانکی کرده و برخی را نیز گرفتار اقساط سنگین بازپرداخت تسهیلات بانکی، در حال حاضر معضل مهم خیلی از متقاضیان تسهیلات بانکی است. به همین منظور شبکه بانکی نرخ سود سپرده‌ها را کاهش داده است تا این فرصت برای نرخ سود تسهیلات نیز فراهم شود. آنچه در این میان شاید مثل قبل جای ابهام داشته باشد، چگونگی اجرای این امر و تحقق آن در شرایط موجود است. از آنجایی که برخی از بانک‌ها طی ماه‌های گذشته حتی به نرخ سود ۱۸ درصدی که سال قبل به تصویب رسید، برای پرداخت تسهیلات پایبند نبوده‌اند، همواره ترس از این وجود دارد که کاهش نرخ سود تسهیلات در سال‌های آتی نیز همین رویه را طی کند. به اضافه اینکه اعتراف برخی از مسئولان به عدم اجرای این مصوبه‌ها در بانک‌هایی که به دلیل عدم نظارت جدی ترسی از قانون ندارند، کار را دشوارتر می‌کند. با این حال کاهش نرخ سود تسهیلات مهم‌ترین مطالبه تولید‌کنندگان است و اجرای آن به گفته مسئولان بانکی، روند  اجرای کاهش نرخ سود سپرده آسان تر و فشار مردم برای دریافت سودهای بالا را کمتر می‌کند.
در نرخ های بالای سود سرمایه گذاری اتفاق نمی افتد
کمیل طیبی، استاد دانشگاه در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: در شرایط کنونی که بازار در رکود است و به دلیل همین رکود اقتصادی حاکم گردش مالی کمتر اتفاق می‌افتد، کاهش نرخ سود تسهیلات به ضرر بانک‌هاست و به نظر می‌آید که بانک‌ها در مقابل آن مقاومت کنند، اما زمانی که سرعت گردش پول بالا باشد، سود تسهیلات در نرخ‌های پایین هم برای بانک‌ها سودآور است. در حال حاضر که در رکود به سر می‌بریم، اما وضعیت فرق دارد و کاهش نرخ سود تسهیلات انگیزه وام‌دهی را از بانک‌ها می‌گیرد. در عوض کاهش نرخ سود تسهیلات عامل مهمی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌هاست. وقتی نرخ سود پایین باشد، سرمایه‌گذاری سودآور می‌شود و وقتی سود تسهیلات به صورت دستوری کاهش پیدا کند و شرایط رکودی هم بر اقتصاد حاکم باشد موجب عدم گردش مالی می‌شود و بانک‌ها ضرر می‌کنند. از آنجایی که در نرخ‌های بالا سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و دچار وقفه می‌شود، اینجا باید تعاملی بین سیستم بانکی و مسئولان باشد و از طرفی یک بازنگری در وظایف سیستم بانکی و نقش دولت و چگونگی سیستم بانکی و نظارت و سیاست‌گذاری به وجود آید. این موضوع اهمیت دارد. از یک طرف چون رکود حاکم است و تورم کنترل شده آن نرخ‌های انتظاری برای سود تسهیلات هم وجود ندارد. از طرفی کاهش نرخ سود تسهیلات اگر به صورت دستوری باشد جواب نمی‌دهد. عکس‌العمل بانک‌ها در این شرایط این است که زیر بار نروند، اما با تعامل سیستم بانکی و دولت و با تکیه بیشتر بر شناخت بازار پول نرخ بهره باید بر مبنای بازار شکل بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.