صفحه اصلی / تقلب در بازار گوشت

تقلب در بازار گوشت

مجتبی کاوه
 البته منظور از تعادل نسبی این نیست که گوشت به قیمتی که همه فعالان بازار از عادلانه بودن آن دم می‌زنند، به فروش می‌رسد، بلکه فقط به این معنی است که در دو هفته اخیر قیمت آن بین ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان ثابت مانده و بالای ۵۰ هزار تومان نرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان نکته‌ای که برخی خبرگان بازار گوشت درباره تفاوت کیفیت و قیمت انواع گوشت گوسفندی مطرح کرده‌اند، تامل‌برانگیز است. برای خریداران تفکیک این تفاوت، تقریبا غیر ممکن است و به گفته کارشناسان، همین امر موجب بروز نوعی تقلب در بازار گوشت شده است.
گران‌فروشی گوشت میش به مردم
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام با بیان اینکه قیمت واقعی لاشه میش کیلویی ٢۴ هزار تومان است، اما ٣۵ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود، گفت: ما از مسئولان درخواست کردیم با توجه به شرایط موجود اجازه واردات گوشت میش و دام دو ساله را صادر کنند که آنان به دلایل گوناگون چنین اجازه‌ای را ندادند. منصور پوریان با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کشتارهایی که در قصابی‌ها انجام می‌شود، مربوط به لاشه میش است، اظهارداشت: کیفیت میش از گوشت بره پایین‌تر است. در نتیجه قیمت آن نیز باید کمتر باشد. پوریان درباره اینکه آیا گوشت میش مشکل خاصی دارد که قیمت آن نسبت به گوشت بره کمتر است، افزود: خیر فقط کیفیت پایین‌تری نسبت به گوشت بره دارد، اما برای چرخ کردن می‌توان از آن استفاده کرد. ضمن اینکه اکثر هتل‌ها و رستوران‌ها نیز بیشتر از همین نوع گوشت برای مصارف غذایی خود استفاده می‌کنند.
تشخیص گوشت میش از بره برای مردم عادی ممکن نیست
یک فعال بازار گوشت با بیان اینکه تشخیص گوشت میش از بره برای مردم عادی تقریبا غیرممکن است، به «کسب‌وکار» گفت: این تفاوت برای خبرگان و فعالان بازار گوشت مشخص است و با یک نگاه متوجه می‌شوند گوشت عرضه‌شده، گوشت میش است یا بره، اما مردم مگر در موارد خاصی که سن میش خیلی بالا باشد و گوشت اصطلاحا چغر شده باشد، متوجه تفاوت نمی‌شوند. سید هاشم موسوی با بیان اینکه این موضوع در واقع یک نوع تقلب در بازار گوشت محسوب می‌شود، افزود: اینکه بعضی قصابی‌ها گوشت با کیفیت کم را به‌جای گوشت با کیفیت بالا به فروش می‌رسانند، مصداق تقلب در معامله است و ضمن تخلف قانونی، حد شرعی هم دارد، ولی متاسفانه این تقلب در بازار شیوع زیادی دارد و مراجع رسیدگی هم که بازرسان اتحادیه و سازمان تعزیرات هستند، برخورد جدی با این موضوع نمی‌کنند.
تخلفات زیادی در گوشت چرخ‌کرده رخ می‌دهد
یکی دیگر از فعالان بازار گوشت نیز به «کسب‌وکار» می‌گوید: در گوشت چرخ‌کرده تخلفات بسیاری رخ می‌دهد که جز با کمک گرفتن از خبرگان بازار نمی‌توان جلوی آن را گرفت. عباس شیرمرد با بیان اینکه راهکار جلوگیری از تقلب در بازار گوشت الزام قصابی‌ها به ارائه فاکتور خرید از مراکز مجاز عرضه دام زنده یا کشتارگاه‌های مجاز است، افزود: این امر مدتی از سوی نهادهای نظارتی در دستور کار قرار گرفت، ولی اراده جدی برای پیگیری آن وجود نداشت و طرح در همان بدو کار متوقف شد. وی افزود: واردات گوشت میش گرهی از این مشکل باز نمی‌کند چون در اصل مساله که مخلوط کردن گوشت میش و بره در قصابی‌هاست، تفاوتی ایجاد نمی‌شود و چه گوشت میش وارداتی باشد و چه گوشت میش داخلی اگر منشأ خرید آن به درستی مشخص نباشد، این تقلب روی خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.