صفحه اصلی / لوازم ساختمانی نیازمند بازارسازی صادراتی

لوازم ساختمانی نیازمند بازارسازی صادراتی

شایلی قرایی
 که این روزها اگر گذرتان به این ۳ خیابان بیفتد، شاید از خلوتی آن تعجب کنید. رکود حاکم بر صنعت ساخت‌و‌ساز و کاهش پروژه‌های ساختمانی بر این بازارها تاثیر زیادی داشته و به دلیل اینکه رونق این اصناف وابستگی شدید و مستقیم با پروژه‌های ساختمانی دارد، روزهای پرفراز و نشیبی را سپری می‌کنند. بازار لوازم ساختمانی با وجود سپری کردن این روزها و کنار آمدن با تمام مشکلات و هزینه‌های بالای تولید، مشکلات دیگری نیز دارد که آن هم مربوط به کاهش قیمت‌ها به دلیل نبود تقاضا و دپوی کالاها در انبارها به دلیل نبود مشتری است.
به گزارش کسب و کار نیوز، آنطور که فعالان و کارشناسان صنف لوازم بهداشتی ساختمان می‌گویند، ایران در زمینه تولید لوازم بهداشتی و ساختمانی توانسته به خودکفایی برسد و نیاز فعلی داخل کشور را تامین کند، اما از آنجا که فروش و رونق گرفتن این صنف، به شکل مستقیم وابسته به بازار ساخت‌وساز و مسکن است، از این‌رو به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، بازار این محصولات هم اوضاع چندان مناسبی ندارد و در رکود و بی‌رونقی به سر می‌برد.
در چنین شرایطی، لازم است که چتر حمایتی مسئولان از این صنف بازتر شود و در کنار رفع مشکلات داخلی و بهبود شرایط فعالیت فعالان این صنف، تلاش‌ها برای باز کردن راه‌های صادراتی و عرضه لوازم بهداشتی و ساختمان ایرانی در بازارهای جهانی افزایش یابد تا در این زمینه هم حرفی برای گفتن داشته باشیم. البته این امر مستلزم کمی تلاش و حمایت است که باید برای آن تدبیری اتخاذ شود. اینجاست که نقش حمایتی مسئولان از این صنعت پررنگ می‌شود.
به عبارت دیگر، اگر بخواهیم وضعیت حال حاضر این صنعت را به صورت کلی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که افزایش تولیدکنندگان در این صنعت طی سال‌های اخیر به نوعی مزیت رقابتی ایجاد کرده و باعث افزایش تنوع و ارتقای کیفی تولیدات شده است.
چند سال پیش در صنعت لوازم بهداشتی ساختمان بیشتر از چند کارخانه وجود نداشت که تولیدات‌شان را با هر کیفیت و با هر قیمتی که می‌خواستند، ارائه می‌کردند، اما خوشبختانه با حمایت دولت از تولیدکنندگان در حال حاضر تنوع تولیدات در صنعت لوازم بهداشتی ساختمان بسیار افزایش یافته و این تنوع به مصرف‌کننده کمک می‌کند که حق انتخاب بیشتری داشته باشد. به همین دلیل هم قیمت‌ها تعادل بیشتری پیدا کرده، چراکه دیگر در انحصار یک یا چند تولیدکننده خاص نیست. از این بابت باعث خوشحالی است که دست تولیدکنندگان چینی حداقل در این زمینه کوتاه شد؛ چراکه تولیدات چینی از نظر استاندارد و کیفیت، قابل قبول نبودند.
یک فعال بازار در این رابطه می‌گوید: با توجه به میزان تولیدات و همچنین ذخیره شرکت‌‌های تولیدکننده لوازم بهداشتی و ساختمانی هیچ ضرورتی برای واردات این محصولات وجود ندارد. حبیب‌ا… توسلی تصریح کرد: شرکت‌ها با صددرصد توان خود کار نمی‌‌کنند، در حالی که در زمینه تولید شیرآلات، کاشی و سرامیک، سینک ظرفشویی، هود و… توان چند برابر شدن میزان تولیدات را داریم.
وی تاکید کرد: هرگونه واردات لوازم بهداشتی و ساختمان به ویژه در زمینه شیرآلات و سرامیک و کاشی، ظلم در حق بخش تولید کشور است، زیرا تولیدات داخلی از نظر کیفیت و حتی قیمت پاسخگوی نیازهای داخلی هستند. توسلی ادامه داد: رونق بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی رابطه مستقیمی با رونق و رکود بازار ساخت‌وساز دارد، به‌طوری که هرگاه میزان عرضه و تقاضای مسکن افزایش می‌یابد، آمار فروش ما نیز بالا می‌رود.
وی تصریح کرد: رکود کلی اقتصادی، کمبود نقدینگی و انجام نشدن تعهدات دولتی نسبت به بخش خصوصی موجب بروز مشکلات فراوان در این حوزه شده است. دولت به تعهدات خود به پیمانکاران و تولیدکنندگان این بخش عمل نمی‌کند، به‌طوری که پیمانکاران حتی مجبورند مالیات بر ارزش افزوده را از جیب خود پرداخت کرده و پس از مدت‌زمان زیادی این هزینه‌ها را از دولت دریافت کنند.
به دنبال راهکارهایی برای صادرات باشیم
محمدباقر فرهمندزاد، رئیس اتحادیه صنف لوازم بهداشتی ساختمانی

صنف لوازم بهداشتی ساختمان و البته به‌طور کلی اصنافی که فعالیت آنها به‌طور مستقیم با ساخت‌و‌ساز سروکار دارد، به دلیل رکود حاکم بر پروژه‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌و‌ساز در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند. رکود در این چند سال موجب شده تا صنف لوازم بهداشتی ساختمان با توجه به وابستگی مستقیمی که به صنعت ساختمان دارد، هر روز نسبت به گذشته در رکود عمیق‌تری فرو رود. به همین دلیل نیاز بازار با تولیدات داخلی تامین می‌شود و انبارها مملو از کالاست، چراکه صنعت ساخت‌و‌ساز خوابیده و کالاهای تولیدشده در انبارها دپو شده‌اند.
البته لازم است اشاره شود که تولیدکنندگان داخلی لوازم بهداشتی ساختمانی نیاز به واردات برخی مواد اولیه دارند که در داخل کشور وجود ندارد یا امکان تولید آن را نداریم. باید امکانات لازم برای تهیه مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان برای بالا بردن سطح تولیدات قرار گیرد، اما درباره واردات کلی این محصولات لازم به توضیح است که با توجه به میزان تولیدات در بخش شیرآلات و همچنین ذخیره شرکت‌های تولیدکننده لوازم بهداشتی و ساختمانی، ضرورتی برای واردات این محصولات وجود ندارد و در زمینه تولید شیرآلات، کاشی و سرامیک، سینک ظرفشویی، هود و… حتی امکان تولید چند برابر میزان تولیدات فعلی را داریم.
در مجموع می‌توان گفت که در تولید شیرآلات، کاشی و سرامیک و لوله و اتصالات مشکلی نداریم، چراکه این محصولات بیش از نیاز داخلی تولیدات می‌شود. به همین دلیل باید به دنبال راهکارهایی برای صادرات باشیم و حضور محصولات تولیدشده داخلی را در بازارهای جهانی پررنگ کنیم. مشکلی که درباره تحقق صادرات این محصولات وجود دارد، مربوط به قیمت تمام‌شده آن است.
محصولات تولیدشده به دلیل رقابتی نبودن قیمت حضور چشمگیری در بازارهای جهانی ندارند. خوشبختانه کاشی و سرامیک به دلیل توانایی‌های بالقوه‌ای که دارد- به‌طور مثال کیفیت و تنوع و طراحی‌های منحصربه‌فرد- توانسته سهم قابل قبولی در بازارهای منطقه و جهان داشته باشد، اما تولیدکنندگان داخلی هنوز نتوانسته‌اند قیمت محصول خود را پایین بیاورند و جا دارد برای احیای بازارهای صادراتی به این موضوع توجه شود.
بازار لوازم بهداشتی ساختمان در خواب به سر می‌برد
روح‌ا… قرایی، فعال بازار لوازم بهداشتی ساختمان

واحدهای صنفی فعال در بازار لوازم بهداشتی ساختمان روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. شاید وضعیت بازار در تهران که فعالیت‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی اندکی بیشتر از شهرستان‌هاست، بهتر باشد، اما در حال حاضر در شهرهای کوچک بازار به‌طور کلی در خواب به سر می‌برد و واحدهای صنفی در این بخش شاید هفته‌ای یک بار هم فروش لوازم ساختمانی را نداشته باشند. بسیاری از اصناف این بخش تغییر شغل داده‌اند و برای اینکه بتوانند امرار معاش داشته باشند، حرفه دیگری را به‌طور مثال سوپرمارکت‌داری را انتخاب کرده‌اند.
این در حالیست که مشکلات دیگری هم این صنف را آزار می‌دهد. این روزها کالاهای چینی در بازار فراوان شده است. البته برخی از کالاهای چینی و شیرآلات دارای برند مرغوب هستند و آن دسته از کالاهای نامرغوب که به صورت متفرقه قاچاق می‌شوند، از کیفیت پایینی برخوردار هستند و در تولید آن از سرب به جای برنج استفاده شده است که برای سلامتی ضرر دارد که به دلیل ارزان بودن خریداران را به سمت خود می‌کشانند و این برای یک کارفرمای ساختمان صرفه دارد که از این محصولات در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز استفاده کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.