صفحه اصلی / اهمیت استراتژیک پنجاه و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دمشق – سوریه

اهمیت استراتژیک پنجاه و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دمشق – سوریه

این نمایشگاه از چند منظر استراتژیک بود؛ اولا با توجه به شرایط جنگی و بحرانی ۶ سال توقف در برگزاری نمایشگاه خود به‌تنهایی سختی هماهنگی و اجرا را دوچندان می‌کرد. از طرفی برگزاری جشن آزادی سوریه در حین نمایشگاه اهمیت این رویداد درجهت مایوس کردن نیروهای غاصب بود و برای مردم مظلوم این کشور نیز بشارت روزهای خوب بود.
هرچند برخی کشورها در حد یک غرفه کوچک حضور داشتند، ولی از حیث حضور شاهد مشارکت ۴۳ کشور در این رویداد بودیم. یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان گروه تجار ایرانی بود که گروه‌های خودروسازی (سایپا و ماموت و اسکانیا) شیرینی و شکلات
(قاسم ایران گروه مینو و فرخنده) شوینده و آرایشی (گروه صنعتی گلرنگ و اکت) گروه سیمان، دارو و تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی (امرسان و گرمای جنوب) حضور داشتند. نکته اول روحیه و مشارکت بالای مردم بود. نمایشگاهی که در روند برگزاری‌اش در روز جمعه بنابر اعلام ستاد برگزاری ۴۵۰ هزار بازدید‌کننده داشت و با وجود اصابت خمپاره به درب اصلی و شهادت ۶ نفر سوری هیچ خللی در ادامه کار نداشت، نشان از علاقه مردم به بازسازی و حضور دوباره در عرصه‌های بین‌المللی داشت. هرچند علاقه مردم سوریه به ایرانیان مثل تقرب قلوب شیعیان عراق نبود، ولی شاید محبوب‌ترین کشور غیر عرب‌زبان نزد سوری‌ها ایران بود. نکته دوم اینکه بازار این کشور مصداق عملی اقتصاد مقاومتی بود. از هتل ۵ ستاره و فروشگاه‌های بزرگ تا کوچک‌ترین دکه اولویت با جنس ساخت سوریه بود و این مهم در ذهن مردم هم نهادینه شده است. هرچند ازلحاظ کیفیت محصولات سوری مثل سال‌های رونق نبود، ولی اختلاف قیمت حداقل ۲۰۰ درصدی با جنس مشابه خارجی و عدم استقبال مردم با توجه به سطح اشتغال و درصد حضور این کالا‌ها نشان از عزم متحد دولت و همگامی مردم در این مهم دارد. کالاهای ایرانی هرچند در چند سال اخیر به‌جز در بحث خودرو محصول نهایی و برند مطرحی حضور نداشته و در سطح بازار و عرضه تنها به چند قلم کشمش و خرما یافت شد، ولی این فاصله قیمتی بازار دقیقا بهترین جایگاه جهت حضور بین کالاهای برند و گران خارجی و کالاهای ارزان و کم‌کیفیت داخلی بود.
اما مهم‌ترین نکته استراتژی و تهیه نقشه‌راه مناسب است. حال که به‌دلایل ملی در این کشور حضور داریم و حمایت مالی و دفاعی می‌کنیم و مخلص‌ترین جوانان ما افتخار مدافع حرم بودن را دارند، شایسته است تا با برنامه‌ریزی صحیح سهم مبادلات خود را با این کشور از ۱۴۰ میلیون دلاری فعلی خارج و برنامه انبساطی داشته باشیم. یکی از نخستین‌ قدم‌ها اخذ و اجرای مجوز صادرات کالاهایی است که باید مسیر طولانی دریایی یا پرهزینه مرسین ترکیه را طی کنند و در صورت استفاده از کریدور معافیت ۴ درصدی امکان انجام کار اقتصادی میسر و به‌زودی شاهد حضور کالاهای باکیفیت ایرانی در این بازار بالقوه باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.